به گزارش پارس نیوز، 

پیروزحناچی  در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ها و فعالیت های معاونت معماری و شهرسازی  طی چند ماهه گذشته گفت : اقداماتی در حوزه‌های مختلف در حوزه شهرسازی انجام شده است. که این موارد در حوزه‌های مختلفی چون بررسی تخلفات ساختمانی، سیما و منظر شهری، طرح جامع و طرح تفصیلی، حریم شهر تهران، قواعد ساخت و ساز و ... بوده است.

وی با اشاره به این که  بر اساس قانون شهرداری‌ها، یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها کنترل تخلفات ساختمانی به استناد ماده ۱۰۰ است به طوریکه برخی از این تخلفات از طریق مناطق یا از طریق شکایات مردمی به اداره کل شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ارجاع داده می‌شود و ما این موارد را پیگیری می‌کنیم گفت : در ۶ ماه نخست امسال  ۲۴۰ جلسه در کمیسیون ماده ۱۰۰ برگزار شده است که در برخی از این جلسات ملاقات مردمی به صورت مستمر صورت گرفته است و در ۶ ماهه ۹۷، ۴ هزار و ۷۳۴ رای در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده است که البته این اتفاق علامت خوبی نیست و ما نباید این حجم تخلفات داشته باشیم. یکی از مواردی که در دستور کار معاونت شهرسازی قرار دارد ارتقاء سامانه ماده ۱۰۰ است که در همین زمینه اداره کل حقوقی معاونت شهرسازی اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی به افزایش کیفیت زیست‌پذیری در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: معنای معلولیت در جامعه امروز تغییر کرده است و نگاه ما نیز باید تغییر کندو ما باید شرایطی ایجاد کنیم که همه شهروندان اعم از معلولان، سالمندان، کودکان و زنان به راحتی در شهر تردد داشته باشند.

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، ارتقاء کیفیت ساختمانی، استانداردسازی مصالح، بروزرسانی سیستمی کردن گزارشات توسط مهندسین ناظر، توجه به هویت ایرانی - اسلامی و ... از مواردی است که مورد توجه معاونت شهرسازی قرار گرفته است.

حناچی گفت: طرح راهبردی فضاهای زیرسطحی، ساماندهی پهنه‌های صنعتی برای اختصاص صنایع پاک، کیفیت طرح ارتقاء میادین  دیگر مواردی است که در این معاونت پیگیری می‌شود. در بحث ارتقاء میادین سه میدان منیریه، محمدیه و بهارستان در دستور کار قرار گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه به حذف مصوبه برج باغات بر اساس تصمیم اعضای شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: لایحه جدیدی که از سوی معاونت شهرسازی تهیه شده است نگاه ویژه‌ای را به باغات با حفظ و توسعه باغات داشته است و در این لایحه نیز مزایا و تشویقاتی برای مالکان در نظر گرفته شده است.

حناچی تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که در معاونت شهرسازی پیگیری می‌شود ساماندهی پهنه‌های جی است که این موضوع نیز مورد توجه شورای شهر تهران نیز قرار گرفته است. بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی محلات، بازبینی طرح محله سیروس، پروژه بازآفرینی شهری، از دیگر مواردی است که در این معاونت پیگیری شده است.

وی ادامه داد: در بحث پروژه بازافرینی شهری که یکی از مهمترین آنها محور راه‌آهن تهران تبریز است کارهای ویژه‌ای انجام شده است. ضمن اینکه ما از ظرفیت مسابقه معماری و شهرسازی استفاده می‌کنیم که تا به امروز سه مسابقه پهنه جنوبی دریاچه خلیج فارس، محور راه‌آهن تهران - تبریز و همچنین ساختمان پلاسکو برگزار شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران توجه ویژه به بافت تاریخی تهران است. اگر چه در دوره قبل در این بخش اقداماتی انجام شد اما علیرغم همه تلاش‌ها وضعیت تهران به لحاظ بافت تاریخی وضعیت مناسبی نیست. ضمن اینکه در سایر شهرهای ایران نیز توجه ویژه‌ای به بافت تاریخی نسبت به سایر بافت‌ها دارند. در همین زمینه اقداماتی در خصوص بافت تاریخی منطقه ۱۲ در دست کار قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به محدوده لاله‌زار و میدان توپخانه اشاره کرد.

وی در ادامه به موضوع حریم شهر تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع نه تنها مشکل تهران بلکه مشکل کلانشهرهاست و در همین رابطه البته معاونت شهرداری اقداماتی را با سایر بخش‌ها انجام داده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه ساختمانی گفت: این موضوع در دستور کار قرار دار دو ما تلاش می‌کنیم زمان صدور پروانه را کاهش دهیم وتا دو ماه  یا کمتر آن را برسانیم.  بازبینی شورای معماری مناطق یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به طور جدی از طریق معاونت شهرداری و معماری شهرداری تهران پیگیری می‌شود ضمن اینکه در کنار این موارد ما پیگیر لایحه ارزش افزوده ناشی از طرح‌های شهری هستیم.

حناچی به رونمایی کتاب تهران نگاری اشاره کرد و گفت: این کتاب برای نخستین بار تمام روزنامه‌های رسمی از دوران قاجار تا مظفری در خود جای داده و این کتاب در ۲۴ آبان ماه در کتابخانه ملی رونمایی می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه نشست خبری با اشاره به آسیب‌شناسی که در ۱۰ سال گذشته در راستای اجرای مصوبه باغات انجام شده است اشاره کرد و گفت: در این زمینه ما برای تهیه لایحه جدید آسیب‌شناسی نسبت به گذشته انجام دادیم و در لایحه جدید که به لایحه خانه‌ باغ معروف است تشویقاتی برای مالکان باغ‌ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به تهیه شناسنامه باغات اشاره کرد و گفت:‌ بر اساس شناسنامه‌ای که تهیه شده انبوهی از باغات اکولوژیک و بعضی از آنها دارای بناهای تاریخی هستند که علی‌القاعده باید این باغات حفظ شوند که در لایحه پیشنهادی به شورای شهر تهران پیشنهاد خریداری این باغ‌ها داده شده است.

حناچی با اشاره به احداث بنای جدید پلاسکو گفت: پلاسکو به دلیل اتفاقی که صورت گرفت اهمیت بالایی پیدا کرد و بعد از آن واقعه متولی آن که بنیاد بود با فشاری از سوی ذینفعان روبرو شد که برخی از آنها رسمی و بخشی از آنها کسبه‌ای بودند که در پلاسکو فعالیت داشتند.

وی گفت: با جلساتی که با مسئولان بنیاد برگزار شد تاکید شد به شهرداری اجازه ساخت ساختمان پلاسکو را بر اساس ضوابط شهردرای می‌دهد. ضمن اینکه در این جلسات تاکید شد که ضوابط شهرداری به درستی رعایت شود. ساختمان قبلی پلاسکو طوری بنا شده بود که برخی ضوابط ایمنی و شهرداری رعایت نشده بود و این امر مشکلاتی را بوجود آورده بود.

حناچی تصریح کرد: با توجه به جلساتی که با مسئولان بنیاد برگزار شد آنها عنوان کردند که اگر بخواهند برخی ضوابط را در بنای جدید پلاسکو رعایت کنند احتمالا برخی از سطوح بنای جدی اشغال خواهد شد که ما نیز اعلام کردیم که در این زمینه انعطاف لازم را برای جلب نظر آنها خواهیم داشت. ضمن اینکه در احداث جدید بنای ساختمان پلاسکو تاکید شده است که یادمانی نیز برای عزیزانی که در این حادثه به شهادت رسیدند در نظر گرفته شود.

به گفته حناچی برای انتخاب طرح ساختمان پلاسکو مسابقه ای برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ایران مال گفت: مبنای ما برای تشخیص تخلف پروانه است. اگر نسبت به آن تخلف داشته باشد حتما باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود. به طوریکه اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ عبارتند از نمایندگان شورای شهر، وزارت کشور و قوه قضائیه و در واقع شهرداری در این کمیسیون حضور ندارد.

حناچی گفت: در برخی مواقع در کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به قلع و قمع و در برخی مواقع رأی به پرداخت جریمه داده می‌شود. ضمن اینکه پروانه ساخت پروژه ایران مال یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع است و تا به امروز یک میلیون ۲۰۰ هزار متر مربع آن ساخته شده که البته ما اجازه ساخت بیشتر از این مساحت را نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید در ساخت پروژه‌ها ۳ موضوع مورد توجه قرار بگیرد گفت: از این موارد می‌توان به منافع سیاستگذاران و سیاستمداران شهری، منافع سرمایه‌گذاران و در ادامه منافع عمومی شهروندان اشاره کرد. ضمن اینکه شهر با سرمایه اداره می‌شود و ما باید بستر لازم برای حضور سرمایه‌داران البته با حفظ منافع عمومی شهروندان فراهم کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اداره شهر تهران علیرغم کاهش درآمدهای حاصل از ساخت و ساز در شهر تهران گفت: این موضوعی است که شورا و شهرداری را تحت فشار جدی قرار داده است و در واقع ما در یک برهه کوتاه نمی‌توانیم مواردی که طی ۳ دهه در شهر تهران انجام شده را حذف کنیم و برای حذف درآمد ناشی از ساخت تراکم حداقل نیاز به یک بازه زمانی ۵ ساله داریم. در تلاشیم میزان درآمد شهرداری تهران ناشی از ساخت و سازها را از ۸۰ درصد در سال ۹۶ در آینده به ۵۰ درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که به طور ویژه از طریق معاونت شهرسازی پیگیری می‌شود لایحه منابع درآمد پایدار شهری است که این موضوع از طریق دولت به مجلس رفته و طی روزهای آینده در کمیسیون شورای مجلس پیگیری می‌شود که این لایحه با تصویب آن فرصتی برای همه شهرهای ایران است.

حناچی همیچنین از تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ خبر داد و گفت : این طرح به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ارسال شده است.

معاون شهردار تهران همچنین اعلام کرد : لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان های نا ایمن بلند مرتبه شورا ارسال شده است و طرح جامع برج میلاد نیز تا پایان سال تدوین می شود.

او در خصوص عوامل نشست زمین در پایتخت گفت : نشست های تهران عوامل گوناگونی دارد به طور مثال در بخش جنوب غربی تهران برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی است در بخش جنوبی وجود قتات های متروک، در محدود پایین خیابان ۱۵ خرداد در عمق ۶ تا ۷ متر هنوز آثار زلزله های قدیم باقی مانده است.