به گزارش پارس نیوز، 

علی القاصی در جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری استان فارس، با تأکید بر نظارت معاونین دادگستری استان بر اجرای سریع بخشنامه در حوزه‌های قضایی گفت: در بخشنامه مذکور بر رسیدگی سریع و خارج از نوبت تأکید شده است و قضات محاکم خانواده در مجموعه قضایی استان باید اجرای دقیق آن را با جدیت دنبال و در دستور کار قرار دهند .

وی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک با قضات و کارکنان مجتمع دادگاه های خانواده شیراز در راستای تشریح بخشنامه اخیر بیان داشت: همواره به قضات شاغل در محاکم تأکید داشته ایم تصمیمات باید به نحوی باشد که پیشگیری از متلاشی شدن بنیان و کانون خانواده ها در اولویت قرار گیرد .

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین در نظر گرفتن قانون در جهت جلوگیری از تضییع حق افراد را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: تا سر حد امکان در چارچوب قوانین باید سمت و سوی تصمیم گیری و رأی قضات خانواده بر پایه حفظ بنیان خانواده باشد .

القاصی در ادامه با اشاره به فعالیت برخی از موسسات داوری و مشاوره خانواده آن را راهکاری مناسب در زمینه جلوگیری از تشدید اختلاف میان زوجین عنوان کرد و افزود: در مجموعه دادگاه های خانواده موضوع دعاوی مراجعین و اصحاب پرونده کاملاً با سایر حوزه ها و بخش ها در دستگاه قضایی متفاوت است چرا که در دادگاه خانواده در خصوص منازعات و مسائل خصوصی و شخصی افراد تصمیم گیری می شود .

وی با اشاره به بررسی منابع اسلامی و آیات قرآن گفت: در منابع اسلامی بر این موضوع بسیار مهم تأکید و سفارش شده است که همواره در جهت جلوگیری از متارکه زوجین از یکدیگر و منتهی نشدن به طلاق تلاش شود و صدور حکم طلاق باید در مرحله آخر باشد .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که همه ما در قبال زندگی مردم مسئول هستیم تصریح کرد: قضات باید در تصمیم گیری خود نهایت دقت لازم را داشته باشند چرا که برخی از تصمیمات در متلاشی شدن خانواده ها و از هم گسیختگی روابط افراد در جامعه اثر مستقیم دارد.

القاصی با اشاره به این که قانون حمایت خانواده، قانون خاص و ویژه ای است گفت: خدمت و قضاوت در دادگاه خانواده دارای تشریفات ویژه ای است که نسبت به دیگر دادگاه ها متفاوت است چرا که قضات با روح و روان و شخصیت خانواده سروکار دارند بنابر این باید درک درستی از موقعیت و جایگاهی قضاوت در محاکم خانواده داشته باشند .

وی در ادامه افزود: قاضی دادگاه خانواده فقط نقش قاضی را ندارد بلکه نقش های متعددی را ایفا می کند که یکی از آن امر قضاوت است و روزانه مسائل خانوادگی متعددی به دادگاه خانواده مراجعه می شود که قاضی باید به سرنوشت فرزند و طفلی که در نتیجه درگیری میان زوجین دچار آسیب می شوند نیز توجه کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه بیان داشت: از حیث مبانی شرعی بازداشت کردن افراد به لحاظ مهریه هیچ گونه توجیهی ندارد و بسیاری از مراجع تقلید فتوا داده و از بازداشت کسانی که در پرداخت مهریه معسر هستند و توانایی پرداخت مهریه را ندارند نهی کرده‌اند .