به گزارش پارس نیوز، 

 صبح امروز کارگروه زنان و خانواده استان‌های خراسان رضوی و فارس در محل استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد؛ در این کارگروه رئیس مجمع مشورتی زنان رشتخوار از بافت فرهنگی این شهرستان به عنوان یک بافت سنتی و خاص یاد کرد.

فاطمه علمداری اظهار کرد: شهرستان رشتخوار با فاصله 200 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد و از جمعیت 60 هزار نفری، 85 درصد روستایی و 15 درصد شهری هستند و فرهنگ خاص به دلیل شرایط منطقه‌ای و زندگی قبیله‌ای و قومی و بافت سنتی در آنجا حاکم است.

وی افزود: این مساله باعث ایجاد مشکلاتی نظیر کودک همسری شده است که افزایش طلاق را به دنبال دارد؛ شهرداری شرایط فعالیت، 1265 زن در تصمیم گیری و تصمیم سازی به صورت نظام‌مند را فراهم کرده است.

رئیس مجمع مشورتی زنان شهرستان رشتخوار خاطرنشان کرد: به دلیل بافت فرهنگی موجود در منطقه، طرحی با عنوان «شورای حکمیت» در نظر گرفتیم که چنین طرحی در مشهد با عنوان «طرح مصلحین» توسط دادگستری اجرا شده است.

علمداری تصریح کرد: تفاوت طرح «شورای حکمیت» استفاده از بافت فرهنگی، قبیله‌ای و قومی و همچنین استفاده از نفوذ روحانیت به دلیل وجود بافت مذهبی جاری در شهرستان رشتخوار است. همچنین این شورا با همکاری فرمانداری و دادگستری ایجاد شده و 68 پرونده را در دست داریم که در 14 جلسه موفق به صلح دائم 11 پرونده شده‌ایم.

در ادامه فرماندار طرقبه شاندیز از روستای ازغند به عنوان یک روستای پاک یاد کرد و گفت: روستای ازغند از روستاهای قدیمی شهرستان طرقبه‌شاندیز است. این روستا دارای ظرفیت تبدیل به روستای پاک را از قبل داشته و استانداردسازی‌هایی برای رسیدن به استاندارد مورد نیاز انجام شده؛ درحال حاضر براساس نیاز سنجی و دوره‌های آموزشی روستا در شاخص بی‌سوادی، در سنین زیر 65 سال فرد بی‌سواد وجود ندارد.

سیدحسن حسینی ادامه داد: در سه سال اخیر هیچ طلاقی در این روستا به ثبت نرسیده است و در بحث اعتیاد با کمک خیرین 20 معتاد شناسایی و هزینه‌هایی برای نگهداری و ترک آنان صورت گرفته و درحال حاضر هیچ معتادی در این روستا نیست.

وی عنوان کرد: شاخص پایین بیکاری در این روستا به دلیل وجود باغ‌های غنی و رودخانه پر آب ازغند است. در فصول سرما نیز روستائیان از راه فروش صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند و علاوه بر اینکه خود شاغل هستند از چناران و طرقبه به این روستا مهاجرت صورت می‌گیرد.

فرماندار طرقبه‌شاندیز تصریح کرد: 100درصد افراد ساکن روستای ازغند تحت پوشش بیمه روستایی هستند و همچنین در این روستا کتابخانه فعالی موجود است و تمامی اهالی روستای ازغند نیز در آن عضویت داشته و در سال 95 نیز سمن هم اندیشان سبز بینالود در روستا فعالیت خود را آغاز کرد و در حوزه محیط زیست و پاکسازی روستا و جاده‌ها فعالیت می‌کنند.

وی گفت: زباله‌های این روستا هر روز جمع آوری و به مشهد منتقل می‌شود. همچنین روستای ازغند به دلیل داشتن ظرفیت بالا هرسال جشنواره گیاهان دارویی را برگزار می‌کند و در روزهای جمعه نیز بازارچه روستایی دائر بوده و روستاییان محصولات خود را عرضه می‌کنند.