به گزارش پارس نیوز، طلعت قانع عضو هیأت علمی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها توضیح داد: معمولاً مسمومیت به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم‌بندی می‌شود و عمده مسمومیت‌ها به دلیل مصرف دارو، سم، مسمومیت ناشی از مواد مخدر و مونوکسیدکربن بروز می‌کند.

وی افزود: مسمومیت منجر به فوت از طریق مصرف دارو در صدر آمار مسمومیت‌ها قرار دارد به طوری که در سال 96 حدود 2800 نفر به دلیل مسمومیت‌های ناشی از مصرف دارو جان خود را از دست داده‌اند.

قانع با بیان اینکه مسمومیت ناشی از قرار گرفتن در معرض مونوکسیدکربن نیز هر ساله مشاهده می‌شود، گفت: در سال گذشته هزار نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند که لازم است خانواده‌ها در این زمینه توصیه‌های ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

عضو هیأت علمی سازمان غذا و دارو توصیه کرد: از آنجا که مسمومیت ناشی از مصرف دارو در صدر مسمومیت‌ها قرار دارد لازم است خانواده‌ها داروها را در دسترس کودکان قرار ندهند به طوری که در مواردی مشاهده می‌شود کودک با مصرف بیش از حد قطره‌های آهن و ویتامین دچار مسمومیت‌های شدید شده است.

وی در پایان افزود: مصرف خودسرانه دارو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و لازم است قبل از مصرف داروها حتماً با پزشک متخصص مشورت صورت گیرد.