به گزارش پارس نیوز، شهریار حیدری با اشاره به مشکلات تأمین ارز زائران اربعین در مرزها اظهار کرد: کسانی که برای اخذ دینار جهت حضور در مراسم اربعین ثبت‌نام کرده‌اند تا 11 آبان ماه مهلت دارند این ارز را دریافت کنند.

وی افزود؛ پس از این تاریخ نیز به گفته مسؤولان بانک مرکزی هزینه‌های اخذ شده از زائران به حساب آن‌ها بازگردانده می‌شود.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم مقرر شد از امشب تا پایان اربعین باجه‌ها و شعب بانک ملی در عراق به صورت 24 ساعته فعالیت کنند، گفت: 51 نقطه و 250 باجه در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا و نقاط خروجی مرزهای کشور برای تأمین دینار زائران فعال است.

حیدری افزود: از مجموع یک میلیون و 600 هزار زائری که در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند، 116 هزار و 852 نفر برای دریافت دینار نام‌نویسی کرده‌اند که 92 درصد متقاضی 100 هزار دینار و 8 درصد متقاضی 50 هزار دینار هستند.

باجه‌های ارزی در عراق شبانه‌روزی شدند

دبیر ستاد مرکزی اربعین متذکر شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات ستاد اربعین تسهیل سفر زائران و کاهش هزینه‌های آن‌ها است.

وی با بیان اینکه پس از تأمین دینار برای زائران برخی تصور کردند که می‌توانند دینار را در داخل کشور اخذ کنند، افزود: با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم، مقرر شد تا به بانک ملی ایران در عراق، دینار تزریق شود تا زائران بتوانند مقدار مورد نیاز ارز تهیه کنند اما به دلیل برخی قوانین این کشور، امکان ورود دینار در باجه‌های داخلی وجود ندارد.

حیدری با اشاره به اینکه ما در نقاط داخلی مرزها باجه نداریم بلکه باجه‌های بانک برای اخذ دینار در نقاط منتهی به مرز در داخل عراق مستقر است، خاطر‌نشان کرد: 20 باجه در مرز مهران در خاک عراق فعال شده است اما با توجه به فضای جوی این روزهای استان‌های غربی به ویژه ایلام، امکان فعالیت این باجه‌ها وجود نداشت تا اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته از ساعت 10 صبح امروز فعالیت این باجه‌ها آغاز شد.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه با توافقاتی که با دولت عراق داشتیم مقرر شد از امشب تا پایان اربعین باجه‌ها و شعب بانک ملی در عراق به صورت 24 ساعته فعالیت کنند، گفت: 51 نقطه و 250 باجه در شهرهای نجف، کاظمین و کربلا و نقاط خروجی مرزهای کشور برای تأمین دینار زائران فعال است اما توصیه می‌کنیم که زائران تا جایی که مقدور است ارز رایج عراق را از داخل کشور تهیه کنند.

وی با اشاره به تعداد متقاضیان ارز اربعین افزود: از مجموع یک میلیون و 600 هزار زائری که در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند، 116 هزار و 852 نفر برای دریافت دینار نام‌نویسی کرده‌اند که 92 درصد متقاضی 100 هزار دینار و 8 درصد متقاضی 50 هزار دینار هستند. همچنین 30 هزار نفر برای امروز و فردا ثبت کردند که در مرز خروجی مهران دینار خود را دریافت کنند که تا این لحظه 35 درصد از آن‌ها موفق به اخذ دینار شده‌اند.

حیدری خاطر‌نشان کرد: افرادی که برای اخذ دینار نام‌نویسی کرده‌اند، تا 11 آبان‌ماه مهلت دارند که این ارز را دریافت کنند؛ پس از این تاریخ نیز به گفته مسؤولان بانک مرکزی هزینه های اخذ شده از زائران به حساب آن‌ها بازگردانده می‌شود.

با هدف رفاه حال بیشتر زائران و کاهش ازدحام در صف تحویل ارز، متقاضیان دریافت ارز اربعین در مرز مهران که به‌صورت گروهی سفر کرده‌اند، می‌توانند از طریق یک نماینده ارز اعضای گروه را دریافت کنند؛ بدین ترتیب دیگر نیازی به حضور تک‌تک افراد در صف تحویل ارز باجه ها نیست و فقط کافی است گذرنامه‌ها و رسیدها در اختیار نماینده قرار گرفته و وی به نمایندگی، ارز دیگر اعضای گروه را تحویل بگیرد.