به گزارش پارس نیوز، عباس قطب‌الدینی در تشریح اقدامات صورت گرفته برای آماده‌سازی شهرهای سامراء و «بلد» برای مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: با همت خیران و هیئت‌های مذهبی، 26 موکب ایرانی در کنار 5 موکب اهل تسنن سامراء، به زائران اربعین خدمات اسکان و تغذیه ارائه می‌کنند.

وی افزود: از 26 موکب ایرانی، 16 موکب در خود شهر مقدس سامراء پذیرای زائران هستند و مابقی در مسیر منتهی به سامراء و شهر «بلد» زیارتگاه امامزاده سید محمد عموی بزرگوار امام زمان(عج) برپا شده است.

مسئول قرارگاه اسکان و تغذیه اربعین در سامراء گفت: موکب‌های ایرانی از استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، اردبیل و قرارگاه سپاه به سامراء اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به مشارکت اهل تسنن سامراء در میزبانی از زائران اربعین گفت: طی نشست‌هایی که با بزرگان قبایل و شیوخ اهل تسنن سامراء داشتیم به نقطه مشترکی رسیده‌ایم و ان شاء‌الله با وحدت شیعه و سنی شاهد خدمت‌رسانی بیشتر به زوار اربعین در جوار حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام که خانه پدری امام عصر(عج) است، خواهیم بود.

قطب‌الدینی با بیان اینکه ظرفیت اسکان زائران اربعینی سامراء نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است، گفت: با همت موکب‌ها، ظرفیت اسکان و بیتوته 9 هزار و 100  نفر در روز فراهم شده که از این میزان30 درصد جهت اسکان خواهران در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته ظرفیت اسکان نزدیک به 5 هزار و 200 نفر در روز و در مجموع 52 هزار نفر خواب طی مدت 10 روز اربعین در سامراء فراهم شده بود.

مسئول قرارگاه اسکان و تغذیه اربعین در سامراء گفت: از زائرین عزیز استدعا داریم به‌دلیل محدود بودن فضای حرم و ازدحام جمعیت در ایام اربعین، کمترین زمان اسکان را به شهر مقدس سامراء اختصاص دهند.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود طی ایام اربعین امسال، روزانه 740 هزار پرس میان وعده، 420 هزار پرس صبحانه، 450 هزار پرس ناهار و 400 هزار پرس شام  جمعاً به مقدار 2 میلیون و 10 هزار  پرس غذای گرم بین زوار اربعین در شهر مقدس سامرا توزیع شود.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر جهت رفاه حال زائران اربعین در شهر سامراء، نصب 200 سرویس‌ بهداشتی و 136 چشمه حمام سیار است که در چندمکان مناسب در مسیر ورودی زوار حرم مطهر امامین عسکریین علیهم‌السلام ایجاد شده است.

قطب‌الدین با بیان اینکه از جمله خدمات ارزشمند دیگری که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته، برپایی نانوایی‌های سیار است، افزود: طی 10 روز 400 هزار قرص نان پخته و بین زائرین اربعین در شهر سامراء توزیع خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال دو گروه پزشکی و پرستاری در دو نقطه از شهر سامراء مستقر شد‌ه‌اند که یک اکیپ در میدان اصلی و دیگری در ورودی حرم مطهر استقرار خواهد داشت.

این مسئول در ستاد بازسازی عتبات گفت: با عنایت خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام و به برکت خون شهدای مدافع حرم، منطقه از وجود عناصر تکفیری پاکسازی شده و نسبت به سنوات گذشته، شهر مقدس سامراء از امنیت بالاتری برخوردار است.

قطب‌الدین ضمن تشکر از همکاری عتبه عسکریین علیهم السلام و ملت و دولت عراق که میزبانان اصلی مراسم اربعین حسینی هستند گفت: به حول و قوه الهی امسال جهت اسکان زوار در این شهر مقدس هیچ مشکل خاصی نخواهیم داشت.