به گزارش پارس نیوز، 

به گفته پزشکان در برخی  شهرها مسموم شدگانی که براثر مصرف این الکل سمی، کلیه هایشان بشدت دچار آسیب شده است بتدریج به بیمارستان ها مراجعه می کنند تا تحت عمل دیالیز قرار بگیرند.

براساس گزارش هایی که تا ظهر دیروز انتشار یافته اعلام شد که زیادترین افراد در بندرعباس دچار مسمومیت شده اند که تعدادشان به 118 نفر رسیده و از این عده 12 نفر جان باخته اند و 52 نفر نیز تحت دیالیز هستند.

رئیس پدافند غیر عامل وزارت بهداشت تأکید کرد طی روزهای اخیر افرادی براثر مسمومیت با الکل متانول در چند شهر جان باخته اند و حال تعدادی از مسموم شدگان نیز وخیم گزارش شده است.

همچنین پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور گفت: در گزارش های رسیده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آمار مسمومیت با الکل متانول در برخی  استان های کشور مانند البرز، هرمزگان و شهرهای مختلفی چون کرج، بجنورد، بندرعباس، سیرجان، رفسنجان و... اشاره شده که متأسفانه در برخی  شهرها باعث مرگ تعدادی از مصرف کنندگان شده است.پزشکان هشدار می دهند که علائم مسمومیت در برخی مواقع با تأخیر بروز می کند و این عوارض می تواند باعث کوری، نارسایی حاد کلیه و در نهایت مرگ انسان شود.کولیوند افزوده است که تا به حال براثر مصرف الکل سمی بیش از 154 نفر مسموم شناسایی شده اند که 12 نفر هم جان خود را از دست داده اند.طبق این گزارش تاکنون در بجنورد براثر مصرف مشروبات الکلی یک نفر مرده و 12 نفر هم مسموم شده اند.ظهر دیروز هم گزارش رسید که در بندرعباس 10 نفر مرده اند.

همچنین، دکتر فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی در بندرعباس خبر داد و تأیید کرد: شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی هم اکنون به 118 نفر رسیده است.وی از جان باختن 10 نفر از مسموم شدگان خبر داد و با وخیم توصیف کردن حال برخی دیگر از مسموم شدگان گفت: گروه سنی افراد مسموم شده 17 تا 50 سال است.

همچنین، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی هرمزگان به گفت: در پی مسمومیت و مرگ تعدادی از شهروندان بندرعباس براثر مسمومیت مشروبات الکلی، پلیس هرمزگان از نخستین لحظات وقوع این حادثه به ماجرا ورود کرده و آن را مورد پیگیری جدی و فوری قرار داده است.

سرهنگ محمدشریفی افزود: با تحقیقات گسترده پلیس امنیت عمومی استان ابتدا تعدادی از عوامل توزیع شناسایی شدند و پس از آن یکی از عوامل اصلی هم دستگیر شد.

 

دستگیری زن و شوهر سازنده مشروبات

سرهنگ «اسماعیل مشایخ»، فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس در خصوص پرونده مسمومان الکلی در بندرعباس گفت: با تلاش ها و پیگیری های پلیسی یک زن و شوهر سازنده مشروبات الکلی توسط پلیس امنیت عمومی شناسایی و دستگیر شدند. این دو خانه شان را به کارگاه تهیه و ساخت مشروبات الکلی تبدیل کرده بودند.

هم اکنون این زوج درکلانتری 11 به سر می برند و بازجویی و تحقیقات از آنها ادامه دارد. وی گفت: همچنین سرکرده اصلی که توزیع کننده این مشروبات دست ساز بوده و از افراد سابقه دار است، هم اکنون دستگیر شده و بازجویی از این فرد ادامه دارد.

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، تا صبح جمعه ششم مهر 121 نفر از کسانی که با مصرف مشروبات الکلی در بندرعباس مسموم شده اند به بیمارستان مراجعه کرده اند که از این تعداد 52 نفر دیالیزی شدند.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از «یک منبع آگاه» در استان البرز اعلام کرد که مصرف مشروبات الکلی سمی در دو روز گذشته در شهرستان کرج، 9 نفر را مسموم کرده و یک نفر هم جان سپرد.

این خبرگزاری به نقل از این منبع نوشته که «به نظر می رسد موج دوم حوادث ناشی از مصرف مشروبات الکلی در شهرستان کرج آغاز شده است.» آمار مسمومیت مشروبات الکلی دست ساز در موج اول آن که تا تاریخ 26 شهریور ماه جاری به بیمارستان های این شهر مراجعه کردند، 50 نفر بوده که از این تعداد پنج نفر فوت شدند.

تشکیل ستاد بحران

همچنین رئیس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از تشکیل ستاد مدیریت بحران به ریاست رئیس دانشگاه و با حضور تمامی اعضای این مجموعه خبر داد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: این جلسه اضطراری با توجه به افزایش تعداد جانباختگان ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست ساز در بندرعباس تشکیل شده است.

متانول و مضرات آن

متانول یا همان الکل چوب، به دو روش تخمیری یا تقطیری تولید می شود. این الکل در شکل خاص خود مایعی بی رنگ و بی بو است که از آن به عنوان حلال در صنایع رنگ سازی، چاپ، چسب ها، ضدیخ و شیشه شو و همچنین در آزمایشگاه ها به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد.

الکل متانول به دلیل قیمت پایین به عنوان ماده تقلبی به مشروبات الکلی اضافه می شود که مرگ آور است.

الکل متانول به آسانی و از طریق دستگاه گوارش جذب خون می شود و در کمتر از یک ساعت به بالاترین حد غلظت در خون افراد مصرف کننده می رسد. متانول پس از آسیب زدن به کبد و تولید مواد مضر که مخاطرات زیادی از جمله کوری چشم ها را در بر دارد از طریق کلیه ها از بدن خارج می شود.

ضمن اینکه این نوع از الکل با اختلال در سیستم عصبی باعث بروز سردرد، سرگیجه، تشنج و کاهش سطح هوشیاری می شود. به طوری که اگر مغز مصرف کننده بلافاصله سی تی اسکن شود، ضایعاتی مشابه با بیماران مبتلا به پارکینسون به وجود می آید. البته مسمومیت های به وجود آمده از متانول تنها محدود به مغز، کلیه و کبد نیست چشم فرد مسموم را هم هدف قرار می دهد و شخص دچار دوبینی، کاهش میدان بینایی و کوری می شود.