به گزارش پارس نیوز، 

 

در رابطه با خبر منتشره مبنی بر اینکه در پرواز هواپیمایی دیروز(جمعه) تهران به ایلام درب اضطرازی هواپیما به ناگهان باز و توسط احدی از مسافران بسته و جان دهها مسافر این پرواز نجات داده شده است اظهار داشت:‌ از لحاظ علمی و فنی باز شدن درب اضطراری هواپیما در هوا غیر ممکن است و این اتفاق قویاً تکذیب می‌شود تنها در حین فرود و تماس هواپیما با زمین امکان بازشدن درب های اضطراری و بنا بر ضرورت وجود دارد.

 

وی با اشاره به این‌که بر روی اهرم درب‌های اضطراری در هواپیماکاورهای ساده‌ای برای پوشاندن دستگیره اهرم درب‌ها تعبیه شده است افزود: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که این کاور بر اساس کنجکاوی مسافر و یا عمداً برداشته و اهرم درب دستکاری شده است.

رئیس ایستگاه هواپیمایی آسمان در ایلام با بیان اینکه در حین پرواز و ارتفاع گرفتن هواپیما فشار بیرونی هواپیما کم می‌شود و بر اساس فشار مصنوعی ایجادشده در داخل هواپیما فشار هوای داخلی بیش از فشار هوای بیرونی است، بیان داشت: درب‌های اضطراری به شکلی تعبیه شده اند که به هیچ عنوان امکان باز شدن آنها در هوا و رو به بیرون( حتی به صورت عمدی ) اصلاً متصور و امکان‌پذیر نیست.

محبتی با اشاره به اینکه نگهداشتن درب توسط احدی از مسافران و نجات دیگر مسافران پروازاصلاً صحت ندارد و کاملاً تکذیب می‌شود یادآور شد: طراحی درب‌ها از نظر فنی و علمی به شکلی است که به خاطر اختلاف فشار هوای درونی و بیرونی هواپیمااصلاً امکان باز شدن آن‌ها در هوا و ارتفاع وجود ندارد.

وی با بیان این‌که تنها بر روی زمین که فشار درونی و بیرونی هواپیما یکسان و برابر هست، امکان باز کردن درب‌ها وجود دارد خاطرنشان ساخت: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که این موضوع در حین فرود و نشستن هواپیما بوده و بازشدن درب به صورت عمدی و یا به دلیل نقص فنی تحت بررسی دقیق است.

رئیس ایستگاه هواپیمایی آسمان در ایلام با اشاره به این‌که به گواهی گواهان و برخی از مسافران" یکی از آن‌ها خودش خلبان بالگرد است" در حین فرود و نشستن کامل هواپیما، اهرم درب توسط احدی از مسافران کشیده شده و درب باز و تصویر گرفته شده است تصریح کرد: شواهد و قرائنی وجود دارد که در حین خروج مسافران، درب عمداً و کاملاً باز و عکس گرفته شده و هیچ خطری هواپیما و مسافران را تهدید نکرده است.

محبتی با بیان اینکه در تمام پروازهای داخلی و خارجی همه هواپیماها توسط کارشناسان مجرب و متخصص در امور هواپیمایی از همه نظر مورد بررسی بازرسی و چک کامل قرار می‌گیرند و سپس اجازه پرواز صادر می‌شودتاکید کرد: به همه مسافران عزیز اطمینان می‌دهیم که با حساسیت، ظرافت و دقت کامل زمینه مسافرت هوایی آنان را در اوج آرامش و امنیت فراهم کنیم.

وی با اشاره به این‌که تمام جوانب این اتفاق و آثار مترتب بر آن کاملاً بررسی و نتیجه آن دقیقاً به اطلاع عموم می‌رسد یادآور شد: امیدواریم که رسانه‌ها در انتشار اخبار و گزارشات خود نهایت دقت و بررسی علمی و فنی را داشته باشند و واقعیات را به درستی منتشر کنند.