به گزارش پارس نیوز، 

به دنبال انتقاد چین از رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن بر فراز دریای شرقی، نیروی هوایی این کشور چندین فروند جنگنده و بمب افکن خود را برای اجرای رزمایشی با مهمات واقعی به منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی اعزام کرد.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز» آمریکا هفته گذشته تعدادی از بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» خود را دو بار به این گذرگاه آبی راهبردی اعزام کرد.

بر اساس این گزارش، ده‌ها جنگنده و بمب افکن نیروی هوادریای چین متعلق به یگان فرماندهی جنوب این کشور، رزمایشی را برای آزمایش مهارت تهاجمی خلبانان و استفاده از بمب‌های دقیق با قابلیت حمله به اهداف دریایی شرکت دادند.

پکن پنجشنبه گذشته اقدام آمریکا در پرواز بمب‌افکن‌های بی -۵۲ این کشور را «تحریک کننده» خواند.

«رن ژوژیانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین در این زمینه گفت: «اصول و نقطه نظر چین درباره دریای چین جنوبی همیشه روشن است. چین به شدت مخالف اقدام‌های تحریک کننده هواپیما‌های نظامی آمریکا در دریای چین است و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد.»

در همین حال، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین از برخی کشور‌های نامشخص به دلیل استفاده از تردد دریایی و پرواز به عنوان بهانه‌ای برای آسیب زدن به حاکمیت و امنیت دیگر کشور‌ها و نادیده گرفتن صلح و ثبات منطقه انتقاد کرد.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها گزارش کردند در روز‌های گذشته ۱۶ فروند از جنگنده‌های نیروی هوایی ژاپن به همراه بمب‌افکن‌های بی -۵۲ آمریکا در منطقه حضور یافته بودند.

در حالی که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن قصد دارد ماه آینده میلادی به چین سفر کند، چنین اقدامی می‌تواند بار دیگر روابط سیاسی پکن و توکیو را خدشه‌دار کند.

چین مدعی مالکیت بر بیشتر آب‌های دریای چین جنوبی است و اقدام به ساخت جزایر مصنوعی در این منطقه کرده که با مخالفت برخی کشور‌های منطقه و آمریکا مواجه شده است.

آمریکا نیز در اقدام مداخله جویانه بخشی از نیروی هوایی و دریایی خود را به بهانه آزادی تردد دریایی به منطقه گسیل کرده است.