به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا ایمانی، در ارتباط با ابعاد روانشناسی ایام محرم به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: برگزاری چنین مناسکی کارکرد مؤثر زیادی بر زندگی اجتماعی افراد دارد و فرهنگ، زندگی و هویت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین تأثیرگذاری ایام محرم، معرفی الگوی باارزشی همچون امام حسین(ع) است که مظهر ایمان و صداقت را دارد، گفت: عاشورا درس بزرگی برای همه ما می‌تواند باشد. 

این روانشناس اجتماعی بیان داشت: همه ما در طول زندگی با مسائل فراوانی مواجه می‌شویم که ما را ناراحت و متأثر می‌کند و شرکت در چنین مراسم مذهبی از لحاظ روانشناسی می‌تواند فرصتی برای بروز این ناراحتی‌ها و زدودن غم از بدن باشد.

ایمانی گفت: اشک ریختن برای ائمه اطهار(ع) و خانواده‌های آنها بسیار با ارزش است و از طرفی نیز سبب تخلیه روانی افراد می‌شود که غم‌های خود را همسو با مصیبت واقعه عاشورا قرار دهند.

وی تصریح کرد: همچنین از دیگر کارکردهای مؤثر این مناسک مذهبی حضور گسترده مردم در  اجتماع یکپارچه و جهت سوگواری و عزاداری است و این مسئله در واقع نوعی الگوی هم‌پیمانی به شمار می‌رود و در جهت اتحاد و یکپارچگی مردم اهمیت دارد.

این روانشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: همچنین در دهه محرم طبق بررسی‌های به عمل آمده تحت تأثیر عزاداری‌ها و نتایج مؤثر آن بر صیقل روح و روان افراد، میزان بزه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.