به گزارش پارس نیوز، 

چندین فرضیه روانشناسی و علمی در  با ترس از عنکبوت  ها وجود دارد که تعدادی از آنها را در ادامه این مطلب برایتان نوشته‌ایم. برای آگاهی از دلایل علمی ترس از عنکبوت تا انتهای مطلب  همراه باشید.

برخی محققان بر این باور هستند که مردم به خاطر چیزی موسوم به «ترومای عنکبوت» از این حشره ۸ پا وحشت دارند

در برخی موارد فرد حتی قادر نیست نقطه شروع ترسش را به خاطر بیاورد.

آیا اولین باری که از دیدن  عنکبوت جیغ کشیدید را یادتان می‌آید؟ در واقع باید این‌طور بگوییم که اولین ترس ممکن است اثر منفی زیادی در ذهن شما گذاشته باشد.

شماری از محققان در مجموعه آزمایشات خود به این نتیجه رسیدند که «ترومای عنکبوت» ریشه اصلی هراس از این حشره است. تروما در لغت یعنی ضربه روحی، آسیبی که به روح و روان فرد وارد می‌شود. ترومای عنکبوت می‌تواند در نتیجه حوادث تلخی که به واسطه این حشره روی داده یا تار عنکبوت در ذهن فرد ایجاد شده باشد. اغلب مردم در کودکی دچار این ترس می‌شوند و در بزرگسالی آن را به فراموشی می‌سپارند. اما ترس از عنکبوت برای همیشه باقی می‌ماند.

بر اساس تحقیقات علمی باید گفت کودکانی که از عنکبوت‌ها وحشت دارند اغلب تجربه‌های ترس زیادی هم نسبت به کودکانی که از عنکبوت نمی‌ترسند، داشته‌اند. بیشتر این کودکان اعلام کرده‌اند که ترس از عنکبوت بزرگ‌ترین وحشت زندگی آنهاست و پس از آن بچه‌دزدی و حیوانات شکارچی وحشت‌زده‌شان می‌کند.

تئوری دیگر این است که ترس از عنکبوت می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد

تقریبا بیشتر کسانی که از این موجود می‌ترسند اذعان داشته‌اند که می‌دانند عنکبوت نیش خطرناکی ندارد. به گزارش سازمان سلامت روزانه در آمریکا، بیش از ۴۰ هزار گونه عنکبوت در جهان وجود دارد که فقط تعداد بسیار کمی از آنها خطرناک هستند.

اما خب این سوال پیش می‌آید اگر مطمئن هستیم که عنکبوت هم همچون کفش‌دوزک یا ماهی قرمز هیچ خطری برای ما ندارد، پس چرا از آن می‌ترسیم؟

محققان دانشگاه Graham Davey شهر لندن به این نتیجه رسیده‌اند که «عنکبوت‌هراسی» می‌تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. از میان ۱۱۸ شرکت‌کننده در یک بررسی علمی، ۷۵ درصدشان از این حشره وحشت داشتند. در تحقیقات بعدی مشخص شد که در نسل‌های قبلی تقریبا همه آنها یک نفر بوده که از این حشره ۸ پا می‌ترسیده است.

البته انتقادات زیادی در مورد این ادعا وجود دارد. بیشتر کارشناسان علمی بر این باور هستند وقتی کودک در خانه‌ای رشد می‌کند که یکی از والدین از عنکبوت می‌ترسد، ناخواسته این وحشت را می‌آموزد و عنکبوت را موجودی خطرناک می‌پندارد که باید بعد از دیدنش جیغ کشید.

نوع بشر ممکن است برای ترس از عنکبوت از قبل برنامه‌ریزی شده باشد

ترس از عنکبوت

بسیار آسان است تصور کنیم که ریشه خانوادگی یا ترس والدین از این حشره سبب شکل‌گیری ترس کودک از عنکبوت می‌شود. اما ریشه اولیه ترس از عنکبوت به کجا می‌رسد؟

برخی از محققان انگلیسی بر این عقیده هستند که ترس از حیوانات در وجود انسان در واقع نوعی واکنش اکتسابی است که در طول زمان شکل گرفته است.

بر این اساس، بشر مدرن و امروزی به این خاطر از برخی از حیوانات هراس دارد که آبا و اجداد او از آنها می‌ترسیده. یعنی انسان‌ها نسل به نسل به هم منتقل کرده‌اند که برخی از مخلوقات ترسناک هستند و باید از آنها دوری کرد. این دوری کردن هم آنها را سالم و زنده نگه می‌دارد.

عنکبوت هم جزو مخلوقاتی است که هرگز مورد توجه قرار نگرفته و از گذشته تا کنون مردم از آن می‌ترسند.

مردم اغلب از نیش عنکبوت یا کشنده بودن آن نمی‌ترسند

شاید تصور کنید چون نیاکان ما از نیش حشرات موذی گریزان بودند و برای حفظ جان خود از این حشرات دوری می‌کردند، ما در حال حاضر از این حشره می‌ترسیم.

اما دانشمندان ثابت کرده‌اند که عامل اصلی وحشت مردم از عنکبوت به نیش یا زهر کشنده آن مربوط نمی‌شود، بلکه همه چیز به «پا»های این حشره و نحوه راه رفتن او مربوط می‌شود

اصولا مردم از پاهای پرزدار و حرکات ترسناک این ۸ عدد پا در کنار هم بدشان می‌آید و حس چندش در آنها به وجود می‌آورد. وقتی عنکبوت راه می‌رود انسان نمی‌تواند حدس بزند در چه جهتی حرکت می‌کند. همین بیشتر احساس ترس در او ایجاد می‌کند.

اگر نیاکان شما اروپایی باشند، بیشتر ازبقیه مردم از عنکبوت می‌ترسید

برخی یافته‌های روانشناسی نشان می‌دهد که ترس از عنکبوت در کشورهای اروپایی بیشتر بوده و هست. به این خاطر که اروپایی‌ها تصور می‌کنند عنکبوت‌ها ناقل بیماری‌هایی همچون طاعون سیاه و جنون رقص هستند.

علم جدید روانشناسی، مدعی است ترس از عنکبوت در کشورهای غیر اروپایی کمتر است. به طور مثال در کشورهایی همانند آفریقا، هند، کارائیب و برخی از کشورهای استرالیا مردم خیلی کمتر از این موجود ۸ پا می‌ترسند.