به گزارش پارس نیوز، 

وکلای حمید باقری درمنی متهم به افساد فی‌الارض در نهمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات وی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی آخرین دفاعیات خود را ارائه دادند.

وکیل باقری درمنی در دفاعیات خود در راربطه با اتهامات 9 گانه موکلش گفت: شرکت نفت جی یک سال پس از قرارداد با وکالتنامه بلاعزلی که در اختیار داشت باید وثیقه‌ها را نقد می‌کرد نه اینکه با سهل‌انگاری چند سال پالایشگاه را معطل بگذارد.

وی با اشاره به اینکه پالایشگاه تضمین قرارداد بوده است گفت: شرکت نفت جی باید پس از 4 سال در صورت عدم پرداخت تضامین را به اجرا می‌گذاشت. در صورتی که در سال 91 و پیش از موعد این کار را کرده است.

وکیل باقری درمنی با اشاره به اینکه شرکت نفت جی 60 هزار تن از 160 هزار تن قیر موضوع قرارداد را تحویل داده است گفت: ارزش این مقدار قیر حتی کمتر از ارزش کارشناسی شده پالایشگاه توسط خود نفت جی است.

وی به انتشار عکس و نام کامل حمید باقری درمنی در رسانه‌ها اعتراض کرد و گفت: با وجود اینکه قاضی گفته است این دادگاه طبق کیفیات قبلی اداره می‌شود و شامل اجازه جدید مقام معظم رهبری نیست این کار صورت می‌گیرد.

وکیل باقری درمنی دعوای بین باقری درمنی و شرکت نفت جی را خصوصی دانست و افزود: با این حال مدعی‌العموم خود را محق به دخالت می‌داند.

وی با اشاره به موضوع خرید قیر توسط فردی به نام جزایری از طرف باقری درمنی گفت: جزایری وکالتی برای خرید قیر از سوی شرکت فجر گستر نوین نداشته است و از سویی شرکت نفت جی باید تضامین لازم را بابت این فروش از جزایری اخذ می‌کرد و الان باید بگویند که چه تضامینی گرفته‌اند.

وکیل باقری درمنی با اشاره به اینکه دو ماه قبل از خرید قیر توسط جزایری قرارداد خرید قیر توسط باقری درمنی از نفت جی منعقد شده است افزود: چرا در این قرارداد خرید قبلی ذکر نشده است و این نشان دهنده آن است که ربطی بین جزایری و باقری وجود نداشته است؟

وی به شیوه صادرات قیر اشاره کرد و گفت: خریدار پس از خرید قیر از بورس نمی‌تواند خودش آن را صادر کند و این فروشنده است که می‌تواند در نقش صادرکننده ظاهر شود. شرکت نفت جی که سابقه توقیف 500 تن قیر را در بندرعباس دارد چرا نسبت به جلوگیری از صادرات قیر خریداری شده توسط باقری درمنی اقدام نکرده است؟

وکیل باقری درمنی با اشاره به اینکه قیر خریداری شده توسط 6 شرکت و شرکت فجر گستر نوین به وسیله مال در تحریم صورت گرفته و عملی کاملا حقوقی است تصریح کرد: در این رابطه هیچ کار متقلبانه‌ای صورت نگرفته است.

وی در رابطه به اتهام کلاهبرداری با اشاره به اینکه در این باره باید میزان مال کاملا مشخص شده باشد، گفت: در کیفرخواست هیچ میزانی برای کلاهبرداری مشخص نشده است و با این حال چگونه می‌توان گفت کلاهبرداری محقق شده است؟

وکیل باقری درمنی با اشاره به اینکه اعتراف سایر متهمان به عنوان دلیل علیه باقری درمنی مطرح شده است گفت: علمای حقوق و مجتهدان اعتراف یک متهم علیه یک متهم دیگر را فاقد اعتبار می‌دانند و مقام معظم رهبری نیز در خطبه‌های نماز جمعه سال 88 فرمودند که دادگاه‌ها باید طبق مقررات و قانون به مجازات بپردازند. و اعترافات متهمان چه در دادگاه‌ها چه در صدا و سیما و جاهای دیگر علیه دیگران معتبر نیست.

وی درخصوص بدهی موکلش به شرکت سامان‌مجد و ثامن‌الائمه نیز گفت: موکل من 80 میلیارد به آقای شرافتمند پرداخت کرده است که او هم طبق اظهارات خودش 65 میلیارد از بدهی این شرکت را صاف کرده و متعهد به پرداخت مابقی است.

وکیل باقری درمنی در خصوص اتهام موکلش مبنی بر توهین به کارمند دولت گفت: این اتهام شاکی خصوصی ندارد و به آن در همان شعبه محل خدمت فرد توهین شده رسیدگی شد در صورتی که انصاف اقتضا می‌کرد که در شعبه دیگر به آن رسیدگی شود.

وی درخصوص اتهام موکلش به پرداخت رشوه گفت: در کیفرخواست بیان نشده که رشوه بابت چه چیزی و رشوه‌گیرنده چه کاری در حدود مسئولیت‌هایش برای موکل من انجام داده است؟ آیا اقرار آقای فلانی حجیت فقهی و قانونی دارد؟ و اصلا کسی که در زندان بوده می‌توانسته رشوه پرداخت کند؟

وکیل باقری درمنی سپس به رای وحدت رویه‌ای اشاره کرد که مقرر می‌دارد که اقرار مرتشی نمی‌تواند علیه راشی استفاده شود.

دیگر وکیل متهم نیز با اشاره به اینکه باقری درمنی شخصا ممنوع‌المعامله بوده افزود: شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با او می‌توانستند با امکانات وی معامله کنند و این دلیل بر سردستگی و افساد نیست.

نماینده دادستان نیز در پاسخ به این سخن وکیل متهم گفت: دلیل اهراز کلاهبرداری، سوری بودن این شرکت‌ها بوده و باقری درمنی پشت پرده از این شرکت‌ها و علیرضا مسلمی برای معاملات استفاده می‌کرده است.