به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا نجفی مدیر پایگاه شهر بلقیس اسفراین با اعلام این خبر اظهار داشت: از مهمترین کشفیات در شارستان در بخش معروف به تپه منار می‌توان به تعدادی حجره با مصالح آجر و گچ در پیرامون حیاط مرکزی و یک بنای چهار ضلعی به ابعاد ۸×۸ متر با دیواری به ضخامت ۱/۶۰ متر اشاره کرد که احتمالاً در بالای آن گنبدی قرار داشته است.

نجفی با اشاره به کشف بخش‌هایی از ساختار این بنا شامل ایوان، راهرو مزین به گچبری و تعدادی حجره در کاوش‌های باستان شناسی فصول قبل گفت: یافته‌های باستان شناختی در این بخش بیانگر آن است که احتمالا این ساختار با حمله مغولان تخریب و پس از آن تغییر کاربری داده و به یک فضای صنعتی (کوره‌های آهنگری و ساخت سفال) تبدیل شده و تا ابتدای حکومت سربداران این روند ادامه داشته است.

وی از مهمترین کشفیات در داخل ارگ از تعدادی اتاق با ساختار پی سنگی و دیوارچینه‌ای نام برد که ادامه ساختار‌هایی هستند که در فصول قبل کشف شده بودند و بخش اعظم آن در طی حفاری غیر مجاز تخریب شده است.

ساختار آب‌رسانی

وی از مهمترین یافته‌های دیگر باقیمانده در داخل ارگ پس از تخریبات حفاری‌های غیرمجاز و ساخت ساز‌های دوره‌های متعدد که در آن صورت گرفته، به ساختار آب رسانی شامل یک حوض هشت ضلعی و یک حوض چهار ضلعی با یک آبراهه آجری در داخل حیاط مرکزی اشاره کرد.

نجفی از دیگر یافته‌ها در زمینه صنعت، هنر و حرف به هنر سفالگری، شیشه گری، فلزکاری و گچبری و... اشاره کرد که قطعه‌هایی از آن درکاوش به دست آمده است.

به گفته این باستان شناس، فصل نهم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک گفتار به مدت ۴۰ روز انجام شد.

نجفی با بیان این نکته که فصل نهم این کاوش در دو بخش، داخل ارگ و شارستان انجام شد، گفت: کاوش در داخل ارگ با هدف شناخت و آگاهی از ساختار معماری داخل ارگ و فضا‌های موجود درآن و همچنین فراهم کردن بستری برای حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ بود.

وی افزود: این کاوش درمحدوده شارستان نیز با تاکید بر تپه منار با هدف مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار بنای احتمالاً مسجد- مدرسه که بخش‌هایی از آن در فصول گذشته با کاوش‌های باستان شناختی نمایان شده بود انجام شد.