به گزارش پارس نیوز، 

احمدرضا لاهیجان زاده افزود:در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه جهت وزش باد از شرق به غرب بوده و دود ناشی از سوختن هورالعظیم برخی شهرهای عراق را دربرگرفته بود اما با تغییر جهت باد از دیروز به سمت جنوب شرق، دود ناشی از این آتش سوزی به خرمشهر و آبادان هم رسید.

وی با اشاره به آخرین تصاویر ماهواره ای دریافت شده از هورالعظیم در ساعت 13:30 دقیقه روزشنبه گفت: هم اکنون سه کانون دود و آتش در هورالعظیم هنوز فعال است که بر اساس شرایط محیطی این کانون ها گاهی کمتر و گاهی بیشتر می شود.

به گفته وی، با وقوع پدیده شرجی، آتش سوزی و تولید دود نسبت به روزهای گذشته محدودتر شده است.

لاهیجان زاده همچنین با بیان اینکه عملیات مهارآتش توسط بالگردهای آبپاش از سه روز پیش متوقف شده گفت: بالگرد آبپاش برای ماموریت آتش سوزی در جنگل به استان های دیگر اعزام شده است.

وی افزود: قرار است هواپیمای آبپاش جدید از نوع توپولوف با تجهیزات بیشتری برای مهارآتش اعزام شود که امکان پاشیدن آب با فشار بالا را دارد؛ البته آماده سازی این هواپیما توسط وزارت دفاع ممکن است حدود 15 روز طول بکشد.

لاهیجان زاده اضافه کرد: عملیات مهارآتش از پنج تا 10 کیلومتری نوار مرزی انجام شده و آتش سوزی هایی که در عمق خاک عراق بوده قابل دسترس نیست.

وی در ادامه گفت: پیگیری از طریق وزارت امور خارجه برای انجام مذاکره با کشور عراق در حال انجام است.

آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است. مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری

در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از اواخر مرداد از سرگرفته شد. هم اکنون بیش از 25 هزار هکتار از هورالعظیم درگیر آتش سوزی است.فاصله هورالعظیم با آبادان حدود 170کیلومتر است.

پیش از این نیز وزش باد موجب انتشار دود غلیظ و بوی نامطبوع تا فاصله 110 کیلومتری و تا گستره 6 شهرستان خوزستان از جمله اهواز شده و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده بود. رییس اداره محیط زیست ماهشهر نیز چهارشنبه از دود گرفتگی بندرامام بر اثر آتش سوزی هورالعظیم خبر داده بود.

بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ذرات معلق در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از حد استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از 50 متر نیز رسیده است.

هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.

بیش از 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز در ماه های اخیر دچار آتش سوزی شد.

رییس جمهوری یک هفته پیش برای ورود جدی وزارت امور خارجه به مساله آتش سوزی هورالعظیم و مذاکره با کشور عراق دستور ویژه صادر کرده بود.