به گزارش پارس نیوز، 

عیسی کلانتری ظهر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به اینکه مسئله محیط زیست مسئله کشوری و منطقه‌ای نیست، اظهار داشت: کره زمین تحمل این مقدار مصرف و فشار را ندارد تغیر اقلیم، پسماند زباله، مصرف انرژی و ... تحمل زمین را کم کرده است.

وی افزود: سرانه تولید زباله در کشور ۸۰۰ میلیون تن است که از این نظر بعد از قطب شمال و جنوب تاثیرگذارترین کشور در اقلیم هستیم.

کلانتری بیان کرد: در حوزه محیط زیست در کشور سرمایه گذاری حدود ۱۰ درصد هم صورت نگرفته است و این یکی از مشکلات ما در محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور تصریح کرد: مردم در آینده در زمینه محیط زیست باید مشکلات زیادی را تحمل کنند.

وی ابراز داشت: امروز در دنیا معادل ۳۲۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می‌شود و کره زمین از پس این آلودگی بر نمی‌آید و قدرت پالایش خود را از دست می‌دهد.

مجوز تاسیس کارخانه فولاد اسفنجی و پتروشیمی در کرمان را نمی‌دهیم

کلانتری گفت: دیگر به استان کرمان و مناطق داخلی مجوز تاسیس کارخانه فولاد اسفنجی و پتروشیمی را نخواهیم داد این کارخانه باید در کنار دریا تاسیس شود، زیرا نیاز به آب فراوانی دارد و میزان تبخیر آب آن زیاد است.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: مسائل محیط زیست پیچیده، خطرناک و در سلامتی مردم مهم است. امروز شمال کشور توسط پسماند‌ها در حال غرق شدن است و در ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر سواحل شمال هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور بیان داشت: ما اولویت را خوب تشخیص نداده ایم و اکنون باید منابع را بر اساس اولویت‌ها تطبیق دهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه مسائل محیط زیست پیچیده است، ابراز داشت: در محیط زیست شاهد نگاه یک بعدی به مسائل هستیم به گونه‌ای که تنها توسعه پایدار یک بخش را در نظر می‌گیریم و بقیه را رها می‌کنیم.

وی افزود: چیزی که در کشور در زمینه محیط زیست در حال قربانی شدن است حقوق نسل‌های آینده است.

توسعه و پیشرفت نباید لطمه جدی به محیط زیست وارد کند

کلانتری با اشاره به اینکه استراتژی محیط زیست توسعه پایدار است، گفت: اگر پروژه‌های اجرایی درست اجرایی شوند و همه به تعهدات خود پایبند باشند، حداقل ضرر به محیط زیست وارد می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور عنوان کرد: توسعه و پیشرفت نباید لطمه جدی به محیط زیست وارد کند مشکلی که در کشور در زمینه اجرایی طرح‌های صنعتی داریم این است که ابتدا طرح را اجرا می‌کنیم و در پایان یادمان می‌آید که باید محیط زیست این طرح را تایید کند.

وی بیان کرد: محیط زیست از نظر علمی دانش جدیدی است و به اجبار به وجود آمده است.

کلانتری تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه کشور محیط زیست را مکلف کرده تا دو ماه جواب استعلام طرح‌ها را بدهد و در این غیر صورت شما می‌توانید بدون جواب محیط زیست طرح خود را اجرا کنید.

وی بیان داشت: ما در سازمان حفاظت از محیط زیست زمان جواب استعلام و تعیین تکلیف طرح‌ها را به ۴۵ روز تقلیل داده ایم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های محیط زیست مصرف انرژی است، گفت: برای ۱۸۰ میلیارد دلار تولید داخلی ۱۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم.

کرمان دومین استان گرفتار کم آبی در کشور است

کلانتری عنوان کرد: کرمان دومین استان بعد از خراسان رضوی گرفتار کم آبی شدید است و هر کار دلمان خواست نمی‌توانیم با آب انجام دهیم. آب سرمایه ملی محسوب می‌شود و در کشور ما دیگر منبع تجدید پذیر کامل وجود ندارد و تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر قرار گرفته است.

۶۰ درصد جمعیت کشور با کمتر از ۶۰۰ مترمکعب آب زندگی می‌کنند

کلانتری با اشاره به اینکه سرانه آب مصرفی بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور کمتر از ۶۰۰ میلیمتر است، گفت: تمام استاندارد‌های مصرف آب چه فنی و زیست محیطی باید رعایت شود. متوسط تولید یک متر مکعب مصرف آب در کشور ۵۰ سنت است و هیچ تصمیمی نباید برای منافع ملی و مصرف انرژی و آب داشته باشیم.

وی با اشاره به مصرف ۱۳۳ درصد آب‌های تجدید پذیر در مشهد و ۱۲۳ درصدی در کرمان گفت: براساس نُرم جهانی هر کشوری که بیش از ۴۰ درصد آب تجدید پذیرخود را مصرف کنند دچار مشکل خواهد شد.

کلانتری ادامه داد: سازمان محیط زیست شش هزار و ۸۰۰ نفر کارمند دارد که سه هزار نفر آن‌ها محیط بان هستند و ما بدون همکاری مردم نمی‌تواینم محیط زیست را حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر خیلی از پروژه‌های بزرگ ما مطالعه زیست محیطی داشت دیگر مشکلات زیست محیطی نداشتیم.

کسری ۲۲ میلیارد مکعبی آب در سال

وی با اشاره به اینکه آب یک کالای مصرفی است، عنوان کرد: آب‌های سطحی و زیرزمینی مصرف شده و در حال دسترسی به آب‌های ژرف بالای دو هزار متر هستیم.

وی عنوان کرد: سیاست‌های نادرست در حفر چاه باعث شده با کسری ۲۲ میلیارد مکعبی آب در سال مواجه باشیم.

کلانتری تاکید کرد: نمی‌گذاریم جلوی کار‌ها کشور به بهانه محیط زیست گرفته شود و مگر اینکه به خلاف مصالح کشور باشد. ما رفتار افراطی را انجام نمی‌دهیم و می‌توانیم جلوتر طرح را مطالعه و بعد اجرا کنیم.

وی گفت: باید فرهنگ عمومی محیط زیست را در کشور بالاببریم و محیط زیست مربوط به فرزندان ما و نسل‌های آینده هم است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: باید در زمینه محیط زیست مردم با ما همکاری کنند و تشکل‌های محیط زیست باید فعال شود؛ بدون این تشکل‌ها نمی‌توانیم محیط زیست کشور را نگهداری کنیم.

وی در زمینه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم گفت: آتش سوزی در یک باریکه محدود ادامه دارد و همین مسئله شائبه عمدی بودن آتش سوزی را تقویت می‌کند.

کلانتری عنوان کرد: در بخش‌های هورالعظیم به دلیل پاکسازی نشدن از مین نمی‌توان به صورت زمینی آتش را خاموش کرد و با مذاکره‌ای که با وزیر محیط زیست عراق داشتم متوجه شدم با توجه به آتش سوزی تالاب هورالعظیم در منطقه عراق این موضوع برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نیست.

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: مردم شهر‌های جنوبی یک ماه است که دود استنشاق می‌کنند و بعضی از افراد به دنبال شر در کشور هستند.