به گزارش پارس نیوز، انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین نشست مطبوعاتی خود که امروز(شنبه) برگزار شد، در خصوص افتتاح پروژه‌ها و طرح‌های وزارت کار اظهار کرد: وزارت کار در دولت تدبیر و امید ۵ راهبرد را مد نظر قرار داده که اولین برنامه آن طرح ملی مبارزه با فقر و ایجاد عدالت اجتماعی است و در این راستا تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند تا افرادی که در زندگی خود از حداقل معیشت برخوردار هستند را مورد حمایت ویژه قرار دهد، افزود: در این برنامه راهبردی افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته شده است و همچنین برای نخستین بار در بودجه سال ۹۷ در نظر گرفته شده است که پشت نوبتی‌های دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد که در سامانه ثبت شده‌اند، مستمری دریافت کنند و در همین راستا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در اختیار این دو نهاد قرار گرفته است.

محسنی بند پی عنوان کرد: میزان پشت نوبتی‌ها در سازمان بهزیستی در ۷ استان کشور به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هدف دولت توانمندسازی اقشار مختلف جامعه است، ادامه داد:باید با ایجاد شرایط مناسب باید اقدامات لازم برای توانمندسازی افراد صورت گیرد که یکی از این اقدامات ایجاد اشتغال در ابعاد مختلف برای آحاد جامعه است.

محسنی بند پی با بیان اینکه تا سال ۹۶ محوریت اشتغال را هیچ وزارتخانه‌ای عهده دار نبوده است، افزود: وزارت کار از سال ۹۶ بسیاری از محور‌های اشتغال را بر عهده گرفته است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: طرح تکاپو شامل توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار و روستایی است که با مشارکت ۴ بانک عامل و با برخورداری از صندوق توسعه ملی در حال اجرا است.

وی با اشاره به کاهش معلولیت و آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول متولد می‌شوند که با مداخلات علمی و ژنیتیکی این تعداد کاهش یافته اند. همچنین در سال گذشته ۱۴۸۰ سقط قانونی در کشور انجام شد که در نتیجه آن از متولد شدن کودک معلول جلوگیری به عمل آمد.

محسنی بند پی با اشاره به وجود ۱۸ میلیون شاغل در بخش تعاونی در کشور گفت: بر این اساس باید پیوندی را با بخش دولتی و مردمی تعاونی ایجاد کنیم تا شاهد ترویج و گسترش تعاونی‌ها در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه پایداری صندوق‌ها یکی از راهبرد‌های این وزارتخانه است، افزود: در این راهبرد باید از بنگاه داری‌هایی که ضرر زده و غیر استراتژیک هستند، پرهیز شود.

محسنی بند پی با بیان اینکه ۱۵۷۳ منزل مسکونی برای خانواده های دارای معلول در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: ۵۸۰ واحد مسکونی برای خانواده‌هایی که دارای ۲ معلول به بالا هستند در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، خیرین مسکن ساز و سازمان ملی مسکن و زمین منعقد شده بود، متعهد شدیم تا خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا با کمک ۱۸میلیون تومانی بنیاد مسکن و کمک ۱۲ میلیون تومانی بهزیستی که جمعا ۳۰ میلیون تومان است،  صاحب مسکن شوند، همچنین وام دریافتی این خانواده‌ها ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ۹۹۰ واحد مسکونی نیز به خانواده‌های دارای یک معلول و زنان سرپرست خانوار اختصاص یافته است.

محسنی بندپی تشریح کرد: در طول دوران دولت یازدهم و یک ساله دوران دولت دوازدهم بالغ بر۶۳ هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۰ مهد کودک توسط یک خیر در استان کرمانشاه احداث شده است، عنوان کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ منزل مسکونی ناشی از تخریب زلزله بازسازی شدند که تاکنون ۴۰۰ واحد مسکونی تحویل داده شده و در اختیار مردم سر پل ذهاب قرار گرفته است.

محسنی بند پی افزود: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان اجتماعی ۴۲ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است که وظیفه پرداخت مستمری و ارائه خدمات سلامت در ابعاد محتلف را بر عهده دارد و این خدمات تا کنون مورد رضایت جامعه هدف بوده است. همچنین در ارائه خدمات سلامت ۳۰ درصد از خدمات در این سازمان ارائه خواهد شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برخورداری ۸ دهک آخر جامعه از کالا‌های اساسی و ۵ دهک آخر جامعه از حمایت‌های اجتماعی و نقدی خبر داد.

در ادامه سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر ارائه حمایت های اجتماعی و نقدی به دهک های مختلف جامعه اظهار کرد: بسته حمایتی کارکران شامل دو برنامه است و یکی از برنامه‌های آن برخوردارسازی آحاد جامعه از کارت کالا (یا همان کوپن الکترونیکی) برای تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز  است که این کالا‌ها شامل گوشت، مرغ، برنج، لبنیات و سایر کالا‌های اساسی می‌شود.

وی افزود: حمایت اجتماعی از 5 دهک آخر جامعه مد نظر قرار گرفته است، بنابراین کارگران علاوه بر حمایت اجتماعی از حمایت نقدی نیز برخوردار می‌شوند که میزان مبلغ این حمایت، هنوز به عدد نهایی نرسیده است.

محسنی بندپی در پایان گفت: در دستور کار است که ۸ دهک پایین جامعه از کالا‌های اساسی و ۵ دهک آخر جامعه نیز از حمایت‌های اجتماعی و مالی برخوردار شوند.