به گزارش پارس نیوز، 

سردار قاسم رضایی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با فرمانده مرزبانی جمهوری عراق با بیان اینکه همه ساله بیش از یک میلیون و 500 هزار ایرانی از طریق مرزهای شلمچه ، چزابه و مهران در راهپیمایی اربعین حسینی حضور دارند، ایجاد امنیت و تسهیل در رفت و آمد این جمعیت را مهمترین هدف تفاهم نامه دانست و ابراز امیدواری کرد با گشایش مرز چهارم بخش قابل توجهی از مشکلات پیش روی مرزهای پرازدحام برطرف شود.

وی به طولانی بودن مرز مشترک ایران و عراق که 1609 کیلومتر است ، اشاره کرد و افزود : برگزاری نشست های تخصصی میان فرماندهان ارشد مرزبانان دوکشور بسیار با اهمیت است.

رضایی گشت زنی های همزمان ، تبادل اطلاعات و تمرین های مشترک را با هدف ارتقای امنیت مرزهای ایران و عراق از دیگر مواردی دانست که در این تفاهم نامه همکاری ، دوکشور ملزم به رعایت انها شدند.

وی از اینکه عراق پس از تحمل سختی های زیاد موفق شدند فتنه بزرگ آمریکا ، عبری و تکفیری را در این کشور خنثی کنند ابراز خرسندی کرد و افزود : این رویکرد باعث شده است جمهوری اسلامی ایران همکاری های خود را با کشور عراق در تمام بخش ها افزایش دهد.

رضایی مقابله با انواع قاچاق از جمله اسلحه و مواد مخدر در مرزهای شمال غرب را از مهمترین برنامه هایی دانست که قرار است براساس امضای تفاهم نامه ، مرزبانان ایران و عراق با یکدیگر همکاری کنند .

وی به دین ، فرهنگ و منافع مشترک ایران و عراق اشاره کرد و افزود : در این تفاهم نامه مقرر شده است نخستین بار مسابقات ورزشی بین مرزبانان دو کشور در رشته های مختلف با هدف تعمیق روابط در بهار سال اینده برگزار شود.

در این مراسم سپهبد حامد عبدالله ابراهیم الحسینی فرمانده مرزبانی جمهوری عراق با بیان اینکه نیمی از کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران هم مرز است به اهمیت روابط دوکشور اشاره کرد و گفت : مرزبانی عراق با درک این مهم همواره روابط خوبی با مرزبانی جمهوری اسلامی ایران داشته است. 

وی برگزاری نشست های مشترک بین مرزبانان ایران و عراق را گامی مهم برای کاهش مشکلات در مرزهای دوکشور دانست و تصریح کرد : براساس تفاهم نامه ای که در نشست هفتم به امضا رسیده است دوکشور در حوزه گاردهای ساحلی همکاری های خود را افزایش خواهند داد. 

ابراهیم الحسینی به تجارب بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، اسلحه و مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت : براین اساس دولت عراق درنظر دارد با استفاده از از این تجارب مشکلات خود را در این حوزه کاهش دهد .

وی از اماده سازی همه بسترهای لازم در کشور عراق برای استقبال از زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت : وزارت کشور عراق با تشکیل کمیته ای تلاش می کند ورود زائران ایرانی به خاک این کشور اسان شود.

ابراهیم الحسینی با بیان اینکه همه ساله شاهد بیش از 4 میلیون تردد در مرزهای ایران و عراق فقط در مدت 20 روز هستیم برنامه ریزی برای اقامت ، حمل و نقل و خوراک این جمعیت را بسیار با اهمیت توصیف کرد.

وی با اشاره به اینکه مرز خسروی دارای محدودیت است ابراز امیدواری کرد امسال مقامات کشور عراق با گشودن این مرز موافقت کنند.