به گزارش پارس نیوز، علی‌اصغر مونسان در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خارجی که به‌مناسبت روز خبرنگار و با حضور محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری و محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی در محل باشگاه خبرنگاران خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد،  اظهار کرد: ایران به‌لحاظ دارا بودن تاریخ و فرهنگ غنی و با توجه به داشته‌های فرهنگی‌تاریخی و جاذبه‌های طبیعی می‌تواند در حوزه گردشگری بیش‌ از پیش نقش‌آفرینی کند.

رشد 38 درصدی ورود گردشگران خارجی در 4 ماهه نخست امسال

وی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام دست‌یابی به 20میلیون گردشگر خارجی و 80میلیون گردشگر داخلی تبیین شده است، گفت: سال گذشته رشد 4 درصدی ورود گردشگر خارجی را تجربه کردیم و در چهارماهه اول امسال هم شاهد رشد 38 درصدی ورود گردشگر خارجی به کشور هستیم.

وی ادامه داد: اذعان داریم که بخش گردشگری داخلی نیز بسیار مهم است و بازار بزرگی به‌حساب می‌آید که موجب رونق گردشگری در کشورهای همسایه شده، بنابراین به همین میزان گردشگری داخلی نیز برای ما مهم است و تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری نیز در خصوص رونق گردشگری داخلی از دیگر اهداف ما در حوزه گردشگری محسوب می‌شود.

اجرای بیش از 1800 پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری 43 هزار میلیارد تومانی

مونسان در ادامه گفت: ایجاد اشتغال یکی از مأموریت‌های مهمی است که از سوی دولت بر عهده ما گذاشته شده که سرعت 2.5 برابری ایجاد شغل در این صنعت باعث شده تا بخشی از این مأموریت نیز به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سپرده شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه تأمین زیرساخت‌ها تصریح کرد: تا قبل از دولت تدبیر و امید 125 هتل چهار و پنج‌ستاره در ایران داشتیم اما اکنون دارای 158 هتل چهار و پنج‌ستاره هستیم و تا پایان دولت دوازدهم این عدد به 280 هتل می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر 1884 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری 43هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری چه اقامتی و هتل و چه در بخش‌های پروژه‌های جاذب گردشگر در کشور در حال اجراست و این نوید را می‌دهد که روزهای خوبی را برای گردشگری کشور داشته باشیم.

فضای امن ایران برای گردشگران خارجی

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت امور خارجه و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همکاری‌های خوبی را با ما دارند تا فضای امنی را برای کشور فراهم کنند و علی‌رغم فضای منطقه‌ای شاهد این هستیم که فضای امنی در کشور وجود دارد و گردشگران با خیالی راحت می‌توانند از هر نقطه کشور بازدید کنند.

مونسان گفت: یکی دیگر از اقدامات مهمی که از سوی وزارت امور خارجه انجام شده صدور ویزای الکترونیکی است و در حال حاضر ویزاهای فرودگاهی با مجوز مدت 90 روز  نیز صادر می‌شود.

مونسان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص احتمال خرید و فروش غیرقانونی اشیای تاریخی و احتمال روی آوردن برخی از افراد به این کار و همچنین ضرورت تعیین حق‌الکشف برای افرادی که اشیای تاریخی را کشف می‌کنند، گفت: کشور ما یک کشور تاریخی و کهن است و در هر متر از این کشور آثار تاریخی وجود دارد، خوشبختانه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی داریم و یک  قانون محکم که از پاسداشت ما از این آثار حمایت می‌کند، اما قبول داریم که کاوش‌های غیرمجازی هم در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: خود ما نیز ویدئوهایی را دریافت می‌کنیم که در آن ویدئو ادعا شده اشیای تاریخی متعلق به یک منطقه باستانی را در اختیار دارند، در آخرین موضوع ویدئویی را مشاهده کردیم که مربوط به چند ده تن طلا بود که در کارشناسی‌ها مشخص شد اصلاً موضوع صحت ندارد. بسیاری از این ویدئوها اشیای جعلی یا ویدئوهای جعلی هستند که متأسفانه برخی از افراد فرصت‌طلب آن را تهیه می‌کنند.

مونسان تصریح کرد: یکی از اقداماتی که سال گذشته دنبال کردیم راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی است تا هم یک کسب‌ و کار جدید راه‌اندازی شود و هم مجموعه‌داران اشیایی را که در منزل دارند در موزه نگهداری کنند.

پیگیری تفاهم‌نامه ساخت 10 هتل توسط سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای

مونسان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آناتولی درخصوص مجوز ساخت 10 هتل 5 ستاره با سرمایه‌گذاری ترکیه در ایران گفت: این موضوع بر اساس یک تفاهم‌نامه بین ایران و ترکیه است و قرار بود سرمایه‌گذارانی از ترکیه این 10 هتل را در کشور بسازند، این تفاهم‌نامه در حال پیگیری است و با وزیر وقت گردشگری ترکیه‌ای نیز چندی پیش دیدار کردم و از او خواستم تا این بند تفاهم‌نامه اجرا شود و مقرر شد سرمایه‌گذاران ترک به ایران سفر کنند و از این 10 نقطه بازدید کنند.

مونسان در خصوص وضعیت سرمایه‌گذاری بعد از تحریم‌ها گفت: تحریم‌هایی که این بار اعمال شده تحریم‌های سازمان ملل نیست و تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا است، ما آمادگی کامل برای استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی داریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا فضای مناسب برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم شود.

وی  در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص تعادل گردشگران ایرانی و ترکیه‌ای گفت: نسبت ورود گردشگران ایرانی به ترکیه خیلی بیشتر از ورود گردشگران ترک به ایران است، در همین خصوص تدابیری دیده و تسهیلاتی اندیشیده شده است.

28 درصدی ورود گردشگر ترکیه‌ای به ایران 

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: خوشبختانه در سال جاری شاهد رشد 28 درصدی ورود گردشگر ترکیه‌ای به ایران بوده‌ایم و با توجه به نزدیکی‌های فرهنگی بین دو کشور، به نظر می‌رسد گردشگران ترک استقبال بیشتری برای بازدید از اماکن فرهنگی تاریخی و جاذبه‌های گردشگری در کشور ما داشته باشند.

مونسان در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری افه اسپانیا در خصوص موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تأثیرگذاری این تحریم‌ها در حوزه گردشگری گفت: شاید ترکیب‌های گردشگری ما جابه‌جا شود اما بعد از مدتی به توازن برمی‌گردیم، در ابتدا این فضای تبلیغاتی که آمریکاها ترسیم می‌کنند شاید مشکلاتی را ایجاد کند اما بعد از مدتی گردشگر فضای مثبت و امن کشور را می‌بیند و مطمئن هستم که ترکیب‌های ما به حالت قبلبازمی‌گردد.

اتخاذ سیاست‌هایی برای ارائه ارز در سفرهای درمانی 

مونسان در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگار آژانس خبری روسیه در خصوص چالش نرخ ارز و تأثیرگذاری آن بر روی گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند، گفت: در بسته اول ارزی تصمیماتی که اتخاذ شده بود، برای گردشگران خارجی مشکلاتی را ایجاد کرد اما خوشبختانه در بسته جدید ارزی این امکان فراهم شده که گردشگر خارجی بتواند در صرافی‌ها ارز خود را با نرخ بازار تبدیل کند.

معاون رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار فایننشال‌تایمز نیز در خصوص تغییر نرخ ارز و تأثیرگذاری آن بر سفر طبقه متوسط جامعه گفت: برای گردشگران داخلی که این موضوع یک مزیت به‌حساب می‌آید برای گردشگران خروجی به کشور نیز به نظر می‌رسد این تغییر ارز یک وضعیت با ثباتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: برای برخی از سفرها مانند سفرهای درمانی سیاست‌گذاری‌هایی در خصوص ارائه ارز اندیشیده شده اما برای سفرهای تفریحی فکر نمی‌کنم هیچ‌ جای دنیا  یارانه داده شود.

نمی توانیم شئونات کشور به به خاطر گردشگران خارجی تغییر دهیم

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرگزاری DPA آلمان در خصوص سفر گردشگران آلمانی به ایران و موضوعاتی در خصوص قوانین پوشش گردشگران خارجی گفت: شئونی برای هر کشور مقرر است و هر کشور قوانینی دارد. موضوع حجاب اسلامی جزو مقررات و شئون کشور است و نمی‌توانیم شئون کشور را به‌واسطه این‌که یک بخشی از گردشگری خارجی این مطالبه را دارد‌، تغییر دهیم.

وی ادامه داد: این موضوع جزو آداب و سنن و میراث ناملموس ما به‌حساب می‌آید و گردشگر خارجی در سفر به کشور این میراث ناملموس را می‌بیند البته قبول دارم که هر آداب و سنن مزیت‌ها و معایبی دارد. عمده گردشگران ورودی به کشور در فصول گرم به کشور سفر نمی‌کنند، ضمن این‌که کشور ما از نظر آب و هوایی دارای ظرفیت است و این تنوع آب و هوایی می‌تواند مشکل نگرانی پوشش در فصل گرم برای گردشگران خارجی را حل کند.

مونسان تصریح کرد: گردشگران خارجی باید نقطه را درست انتخاب کنند، البته شاید ما خوب نتوانسته‌ایم جاذبه‌هایی را که داریم معرفی کنیم.

 رشد 40 درصدی ورود گردشگران افغانستانی به ایران

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صدای افغان در خصوص روابط گردشگری ایران و افغانستان با توجه به هم‌زبانی دو کشور و راه‌اندازی تور گردشگری بین ایران و افغانستان و تقویت فعالیت‌های ایران و افغانستان در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس نیز گفت: اقداماتی را در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس با همسایگان شروع کردیم که به‌عنوان‌مثال آیین ساختن و نواختن کمانچه با مشارکت ایران و آذربایجان در یونسکو ثبت جهانی شده است، ازاین‌رو این علاقه‌مندی در ما وجود دارد و آماده‌ایم که با افغانستان نیز در خصوص موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ناملموس فعالیت و مشارکت داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهور افزود: در حوزه گردشگری نیز در چهارماهه اول سال جاری رشد 40درصدی ورود گردشگران افغانستان به ایران را داشته‌ایم، همه سفارت‌خانه‌های ما در تمام کشورهای دنیا موظف شده‌اند تا روان‌سازی لازم را برای صدور ویزا انجام دهند، در افغانستان نیز همین‌گونه است و باید در خصوص صدور ویزا روان‌سازی انجام شود و اگر موضوعی وجود داشته باشد حتماً پیگیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بخش بین‌الملل ایلنا نیز در خصوص تغییرات نرخ ارز و فروش بلیت‌های هواپیمایی با ارز نیز گفت: در خصوص بلیت هواپیما ظرف چند روز گذشته اتفاقاتی افتاده است،‌ اگرچهسازمان هواپیمایی اعلام کرده که فروش حتماً باید به‌صورت ریال باشد و کسی حق ندارد با ارز بلیت بفروشد، در این خصوص در حال پیگیری هستیم تا  وضعیت ناوگان هوایی در بخش داخلی مشخص شود، در خصوص تخصیص ارز نیز علاوه بر صرافی‌ها بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که برخی از بانک‌ها می‌توانند به گردشگران ارز بفروشند.