به گزارش پارس نیوز، غلامرضا ضیایی نیری در جریان هشتمین جلسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: بی‌گمان کشور ما یکی از غنی‌ترین کشورها از حیث دارا بودن موهبت‌های طبیعی به شمار می‌آید و صدالبته این موهبت‌ها از کوهها، دشت‌ها و جنگل‌ها تا تالاب‌ها و ... و سرمایه عظیم و البته امانتی در دست مدیران امروزی است و جا دارد به بهترین شکل ممکن مورد صیانت و استفاده صحیح قرار گیرد تا سهم و حق نسل‌های اینده و فرزندانمان در دهه‌ها و صده‌های آتی در این خصوص محفوظ بماند.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه به دلیل سیاسی‌کاری‌های مستمر و عدم کار کارشناسی، زیر پا گذاشتن شایسته‌سالاری و سوء مدیریت‌ها، روزی نیست که خبری ناگوار درخصوص محیط زیست کشور به گوشمان نرسد و امروز با نهایت شوربختی و تاسف چهارگوشه ایران با مشکلات عظیم زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و عمق این مشکل در مناطق مرکزی کشور تا حد بحران پیش رفته است، زمانی بیشتر نمایان می‌شود که مدیران مرتبط با این حوزه با نهایت خونسردی و گاهی در کمال بی‌تفاوتی صفر تا صد تغییرات را به مردم حواله و با گفتاردرمانی‌هایی نظیر طرح برخی مطالب تئوری از کنار مسئله عبور می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه چالش‌ها و مشکلات زیست محیطی کشور از خوزستان تا آذربایجان از گیلان تا سیستان و بلوچستان تا حدی است که بعضا مورد استفاده دشمنان خارجی نظام هم قرار می‌گیرد.

وی گفت: سئوالات متعددی مربوط به این حیطه در افکار عمومی مطرح است که چرا دریاچه ارومیه به عنوان یکی از زیباترین و شورترین دریاچه‌های قاره کهن در کمترین زمان و با سوء‌تدبیرهایی مانند سدسازی‌های بی‌رویه و استمرار سکوت سازمان حفاظت از محیط زیست به شوره‌زاری خشک و جانکاه تبدیل شده است و چرا باید تالاب‌های زیبایی مانند تالاب انزلی، گاوخونی و ... و یا دریاچه منحصر به فرد نئور اردبیل به عنوان زیستگاه مشهورترین ماهی قزل‌آلای جهان و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور اینگونه به نابودی کشیده شود؟

نماینده مردم اردبیل در شورای عالی استان‌ها گفت: با توجه به اینکه برخی شهرداری‌های کشور متولی برخی دریاچه‌های مصنوعی و طبیعی، پارک‌های جنگلی و طبیعی هستند لزوم همکاری تنگاتنگ سازمان با شهرداری‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان اردبیل برای برطرف کردن مشکلات زیست محیطی استان برنامه‌ای مدون و علمی در دستور کار ندارد برای نمونه در اکثر شهرستان‌های استان اردبیل، اداره محیط زیست و حتی نمایندگی هم وجود ندارد و لذا انتظار و مطالبه به حق مردم شریف استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و حساس آن این است که نسبت به راه‌اندازی ادارات مربوطه اقدام اساسی و مطالبه صورت گیرد.

وی در ادامه خطاب به عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: نمایندگان مردم در شوراها اسلامی شهرها و روستایی و همکاران شورای عالی از شما انتظار دارند با بهره‌گیری شایسته و حداکثر از توان کارشناسی دانشمندان و صاحب‌نظران داخلی و در صورت نیاز متخصصان خارجی گام‌های جدی در راستای نجات اکولوژی (زیست بومی‌های) این مرز و بوم مخصوصا در مناطق دارای بحران برداشته شود و یقینا نهاد مردمی شوراهای اسلامی سراسر کشور هم آماده همه‌گونه همکاری برای کمک به تحقق این مردم هستند.