به گزارش پارس نیوز، 

کریم امیری مدیر کل دفتربهداشت و مدیریت سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری تب کریمه و کنگو به بیماری همیشگی در ایران تبدیل شده است درباره آخرین وضعیت این بیماری در کشور گفت: مسئولیت اعلام آخرین افراد درگیر با این بیماری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است اما با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی برای کنترل این بیماری با این وزارتخانه همراه است تعداد افراد درگیر و فوتی ناشی از این بیماری در اختیار ما نیز قرار می‌گیرد.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته شده است 56 نفر (در سال جاری) در کشور درگیر این بیماری شده‌اند که این امر منجر به فوت 7 نفر از آنها شده است.

مدیر کل دفتربهداشت و مدیریت سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه میزان کشندگی این بیماری در سالجاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است ادامه داد: در سالجاری چند نفر از افرادی که به خاطر بیماری تب کریمه و کنگو فوت کرده‌اند از قبل زمینه‌های بیماریهای دیگری داشتند که این امر منجر به ضعیف شدن سیستم دفاعی بدنشان شده بود و با مبتلا شدن به بیماری کریمه و کنگو فوت کرده‌اند. همچنین تعداید از این افراد نیز کهنسال بوده است که منجر شده است که این افراد راحت‌تر فوت کنند.

امیری گفت:‌در سال گذشته میزان کشندگی این بیماری  تب کریمه و کنگو 5 درصد بود که رقم مناسبی براساس استاندارد جهانی به حساب می‌آید زیرا کشندگی تا 30 درصد این بیماری قابل قبول است که این امر نشان دهنده عملکرد مناسب وزارت بهداشت در همکاری با سازمان دامپزشکی است.

وی افزود: آخرین مورد بیماری تب کریمه و کنگو که منجر به فوت فرد شده در خراسان شمالی بوده است که یک مرد چوپان به دلیل مراجعه دیرهنگام به مراکز بهداشتی جان خود را از دست داده است.

مدیر کل دفتربهداشت و مدیریت سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این بیماری علائم نزدیک به سرماخوردگی دارد و افرادی که در معرض این بیماری قرار دارند باید هوشیار باشند گفت: آموزش به افراد برای مقابله با بیماری تب کریمه و کنگو نباید فراموش شود؛ افراد نباید با دام ارتباط مستقیم داشته باشند و افرادی که شغل‌شان مرتبط با دامداری نیست برای حفظ سلامت خود بهتر است که به آنها نزدیک نشوند و برای ذبح نیز آن را به خانه نیاورند.

وی افزود: کنه‌ای که در بدن دام وجود د ارد با نزدیک شدن به آن ممکن است به روی بدن افراد بیاید و با گزش آنها منجر به انتقال بیماری شود.

امیری گفت:‌در صورتی که این اقدامات انجام شود امکان انتقال بیماری افراد بسیار کم و نزدیک به صفر است.