به گزارش پارس نیوز، 

عرفانی با اشاره به آخرین آمار شیوع تب کریمه کنگو گفت: تاکنون ۳۹ مورد ابتلا از ۱۰ استان کشور گزارش شده است و متاسفانه ۵ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

حسین عرفانی رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسانوزارت بهداشت با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری آندمیک ( بومی) است، گفت: ایران روی کمربند جغرافیایی تب کریمه کنگو قرار دارد و در همین راستا وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط برنامه‌ کنترل و پیشگیری از بیماری تب کنگو را پیگیری می کند.

۳۹ مورد ابتلا و ۵ فوتی تب کنگو در ۱۰ استان کشور

عرفانی با اشاره به آخرین آمار شیوع تب کریمه کنگو گفت: تاکنون ۳۹ مورد ابتلا از ۱۰ استان کشور گزارش شده است و متاسفانه ۵ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند با افزایش آگاهی و دانش خود در زمینه بهداشت و سلامت، در صورتی که آلودگی در محیط وجود دارد راه‌های انتقال و پیشگیری از تب  کریمه کنگو را بشناسند و در صورت بروز علائم مشکوک بدانند که به موقع به چه مراکزی مراجعه کنند تا اقدامات درمانی برای آنها انجام شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از تب کنگو

عرفانی با توصیه به مردم در خصوص پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از طریق ناقل کنه انتقال پیدا می کند و کسانی که دامپروری دارند یا در شغل و حرفه خود سر و کارشان با دام است با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی محل نگهداری دام‌ها را به موقع و صحیح سمپاشی کنند تا حداقل احتمال آلودگی به کنه در دام‌ها وجود داشته باشد.

وی افزود: همچنین دامداران و دامپروران در صورت مشاهده آلودگی دام‌ها، از جدا کردن کنه با فشار و له‌ کردن آنها خودداری کنند زیرا در این صورت بیماری به انسان انتقال پیدا می‌کند.

راه‌های انتقال تب کریمه کنگو

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت با بیان اینکه تماس با فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی یکی از راه‌های انتقال تب کریمه کنگو محسوب می‌شود، عنوان کرد: تماس با خون، ترشحات و بافت های دام از جمله گوشت و الایش های دامی از راه‌های انتقال بیماری تب کریمه کنگو است و به همین دلیل مردم باید گوشت و فرآورده‌های پروتئینی از مراکزی تهیه کنند تحت نظارت کارشناسان سازمان دامپزشکی است زیرا در این مراکز کارشناسان دامپزشکی حضور و بر سلامت گوشت و فرآورده‌های پروتئینی نظارت دارند.

وی افزود: در کشتارگاه های تحت نظارت سازمان دامپزشکی می بایست لاشه های دام و آلایش های دامی مرحله سالن پیش سرد را طی کرده‌اند  تا با جمود نعشی آلودگی ویروسی در بافت های دام به علت کاهش PH مرتفع شود.

عرفانی تاکید کرد: مردم اگر گوشت و فرآورده‌های پروتئینی خود را از مراکز نامطمئن تهیه می‌کنند قبل از هر گونه اقدامی، گوشت یا فرآورده‌های پروتئینی را حداقل ۲۴ ساعت در دمای یک تا ۴ درجه سانتی گراد یخچال نگهداری کنند، در این صورت گوشت دچار جمود نعشی می‌شود و ویروس تب کریمه کنگو از بین می‌رود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت ادامه داد: توصیه ما این است که پس از مدت ۲۴ ساعت نگهداری گوشت و فرآورده‌های دامی در یخچال اقدام به قطعه بندی و بسته‌بندی گوشت شود همچنین در هنگام قطعه‌کردن و بریدن گوشت توصیه می‌کنیم از دستکش استفاده شود.

عرفانی انتقال تب کریمه کنگو از فرد آلوده سومین راه انتقال بیماری عنوان کرد و گفت: اگر فردی مبتلا به تب کریمه کنگو شده باشد کسانی که با بیمار در ارتباط هستند مسائل ایزولاسیون و جداسازی بیمار را به دقت رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین این افراد تماس خود را با فرد مبتلا به تب کریمه کنگو را به پرسنل بهداشتی اعلام و به توصیه‌های کارشناسان بهداشت عمل کنند.

علائم تب کنگو چیست؟

عرفانی در ادامه به علائم تب کریمه کنگو اشاره کرد و افزود: اگر فردی دچار تب و کوفتگی به ویژه همراه با خونریزی شد، همچنین این فرد با دام یا فرآورده‌های گوشتی ارتباط داشته باشد، احتمال ابتلا به تب کنگو وجود دارد که باید در این موارد سریعا به پزشک مراجعه کرد.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت عنوان کرد: تشخیص به موقع بیماری تب کنگو در درمان ان بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل در صورت مشاهده علائم بیماری باید به پزشک مراجعه و ارتباط با دام یا فرآورده های گشوتی را یاداور شد تا پزشک بیماری را به درستی و سریع تشخیص دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت یادآور شد: امسال در مقایسه با سال گذشته از ابتدای سال تا کنون تعداد بروز بیماری کاهش داشته است امیدواریم با رعایت توصیه‌ها تا انتهای فصل گرم سال که بروز بیماری افزایش پیدا می‌کند شاهد حداقل موارد ابتلا به بیماری تب کنگو باشیم.