به گزارش پارس نیوز، 

براساس گزارش های منتشر شده ، شهرام جزایری از چهره های جنجالی که سال ها پرونده بررسی مفاسد اقتصادی او مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و با حکم دادگاه زندانی شده بود، در یک کانتینر حمل بار به کشور ترکیه مخفی شده بود و هنگام عبور از مرز توسط  مأموران گمرک دستگیر شد.

براساس گزارش های منتشر شده ، شهرام جزایری از چهره های جنجالی که سال ها پرونده بررسی مفاسد اقتصادی او مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و با حکم دادگاه زندانی شده بود، در یک کانتینر حمل بار به کشور ترکیه مخفی شده بود و هنگام عبور از مرز توسط  مأموران گمرک دستگیر شد.

جزایری: نزدیک مرزیم و کباب می خوریم!

با این حال، پس از گزارش رسانه ها درباره بازداشت جزایری، او برای آن که خبر بازداشت اش را تکذیب کند، در کانال تلگرامی خود ویدئویی منتشر کرد و نوشت: ما دو سه روزه اومدیم به اتفاق خانواده تبریز و ماکو، خیلی از هموطنان عزیز ما رو دیدن و عکس گرفتن، حالا شایعه هم ساختن! این شایعه هم تکذیب می شه. نزدیک مرزیم . کباب می خوریم! اما چندی نگذشت که خبر دستگیری شهرام جزایری در مرز ترکیه از سوی مقامات مرتبط تأیید و جزئیات تازه ای از  ماجرا ارائه شد.

جزئیات دستگیری جزایری در کامیون عدس!

علی معصومی مدیرکل گمرک بازرگان هم در تشریح جزئیات دستگیری جزایری گفت: ساعت ۴:۳۰ بامداد محموله ترانزیتی با بار عدس یا ماش، به سمت ترکیه در حال حرکت بوده است که همکاران ما در زمان ارائه برگه خروج صادرات و تنها ۲۰ متر مانده به خروج از کشور، محموله را متوقف و اقدام به بازرسی فیزیکی می کنند. وی با بیان این که پاره بودن پلمب یا سیم سربی دور کانتینر نظر ماموران گمرک را جلب کرده است، افزود: پس از بازرسی فیزیکی مشخص می شود دو نفر در این بار حضور دارند که یکی از آن ها خود را تبعه افغانستان معرفی می کند و فرد دوم نیز هیچ گونه اطلاعاتی از خود نمی دهد و تنها از نداشتن مدارک شناسایی سخن می گوید. مدیرکل گمرک بازرگان افزود: در ادامه صورت جلسه تنظیم می شود و در همان ساعات اولیه، این دو نفر تحویل یگان حفاظت گمرک می شوند که بازجویی های لازم از آن ها به عمل آید. معصومی با اشاره به عکسی که از شهرام جزایری در فضای مجازی پس از دستگیری اش منتشر شده، گفت: این عکس توسط ماموران ما در ساختمان یگان حفاظت گمرک گرفته شده است. در روایت دیگری که باشگاه خبرنگاران از بازداشت جزایری منتشر کرد آمده است: جزایری به همراه 80 نفر از اتباع افغانستان دستگیر و به محل نگهداری اتباع بیگانه فرستاده می شود اما شب هنگام وقتی که معاون هنگ مرزی قصد بازدید از این اتباع را داشته است به جزایری مشکوک می شود و وی را شناسایی می کند. براساس گزارش تکمیلی این مسئول هنگ مرزی به جزایری می گوید: شما قیافه ات آشناست و بعید است که افغانستانی باشید. شهرام جزایری که از شناسایی هویتش آگاه می شود، خود را معرفی و به این ترتیب علت و انگیزه اش برای خروج از کشور را رفتن به کانادا اعلام می کند. وی به مأموران می گوید: من به علت بدهی مالیاتی ممنوع الخروج هستم و نمی توانستم از کشور خارج شوم. اطلاعات تکمیلی حکایت از آن دارد که یک مرد و زن به همراه جزایری بوده اند که به مأموران هنگ مرزی پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی می دهند تا شهرام جزایری را آزاد کنند.

پیشنهاد رشوه یک میلیاردی جزایری به مأموران

در همین باره توکل حیدری رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی درباره جزئیات دستگیری شهرام جزایری گفت: شهرام جزایری در هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به ماموران می دهد که این رشوه توسط ماموران وظیفه شناس رد شده است. رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با تقدیر از اقدام ماموران در نپذیرفتن رشوه و گزارش سریع آن به مرجع قضایی، به بیان انگیزه شهرام جزایزی برای خروج غیرقانونی از کشور پرداخت و ادامه داد: این فرد به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع الخروج بوده و در بازپرسی ادعا می کند که برای دیدار و سرکشی از یکی از اعضای خانواده اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است. وی افزود: شهرام جزایری فعلا به اتهام پیشنهاد رشوه و خروج غیرمجاز از کشور در بازداشت به سر می برد و تفهیم اتهام صورت گرفته است. حیدری ادامه داد: این متهم در ظاهر یک پرونده مفتوح نیز در دادگستری مشهد دارد که از این حوزه قضایی خواسته شده تا در صورت اقتضا، نیابت داده شود تا اقدامات قضایی در این زمینه انجام شود.

وکیل جزایری: پنهان شدن موکلم در کامیون کذب است

لعیا باقری وکیل مدافع جزایری درباره خبر دستگیری شهرام جزایری در گفت و گو با اظهار کرد: موکلم در مرز گمرک در بازرگان است و به دلیل نداشتن پاسپورت برایش مشکلی پیش آمده است. وی اخبار مطرح شده در خصوص پنهان شدن موکلش در دستگاه کامیون را تکذیب و ادعا کرد: عکس منتشر شده مربوط به دو، سه سال پیش است. باقری افزود: بدهی موکلم  حدود ۴۵۰ میلیون تومان است و ممنوع الخروج است. او قرار بود یکی از دوستانش را ببیند که به دلیل نداشتن پاسپورت دستگیر می شود و فعلا هم موکلم را  برای تحقیقات و بازجویی نگه داشته اند. وکیل مدافع شهرام جزایری همچنین اخبار منتشرشده مبنی بر پیشنهاد رشوه یک میلیاردی از سوی موکلش را تکذیب کرد و گفت: که این موضوع صحت ندارد. با این حال به رغم آن چه وکیل جزایری مطرح کرده است، موضوع دستگیری و بازداشت او در هنگام خروج از کشور از سوی مسئولان مربوط تأیید شده و مقام قضایی هم پیشنهاد رشوه دادن او به مأموران را تأیید کرده است. علاوه بر این تناقض های مطرح شده در سخنان وکیل جزایری هنوز مشخص نیست که او چرا اصرار داشته از کشور خارج شود و آیا تنها علت ماجرا بدهی مالیاتی  450 میلیونی اوست؟ اگر به گفته وکیل جزایری او تنها 450میلیون بدهی مالیاتی داشته، چرا حاضر شده است یک میلیارد  تومان رشوه به مأموران پیشنهاد بدهد؟ آیا  باید منتظر روشن شدن ابعاد دیگری از پرونده جزایری باشیم؟

شهرام جزایری از جمله چهره های معروفی بود که در ابتدای دهه هشتاد به واسطه تخلفات اقصادی اش معروف شده بود.  جزایری ابتدا در سال ۱۳۸۱ و در 29 سالگی بازداشت شد و در اوایل اسفند ۱۳۸۵ در جریان انتقال از زندان برای معرفی برخی اموالش، فرار کرد و سه روز پیش از آغاز سال ۸۶ در عمان توسط نیروهای وزارت اطلاعات مجدد دستگیر شد که ماجرای بازگرداندن او به کشور، از اقدامات مهم نیروهای امنیتی در طول سال های اخیر برای مبارزه با مفسدان اقتصادی است. همین اقدامِ او برای فرار از کشور حکم زندانش را دو سال افزایش داد. در نهایت، شهرام جزایری که توانسته بود از اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور تبرئه شود، بعد از ۱۳ سال و در مهر سال 94 از زندان آزاد شد. تحصیل مال از طریق نامشروع، پرداخت رشوه به دفعات و به افراد مختلف، معافیت از سربازی به صورت متقلبانه، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی، تصرف غیرمجاز در اموال و وجوه توقیف شده، فرار از زندان و خروج غیرمجاز از کشور، مهم ترین اتهامات او بودند. شهرام جزایری چندی پیش با حضور در برنامه «دید در شب» در پاسخ به سوالی درباره علت فرارش در سال 85 گفته بود: ضرورتی ندارد راجع به علت فرارم صحبت کنم. در ماجرای مناظره جنجالی محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی در انتخابات سال 88 هم چندین بار نام شهرام جزایری به میان آمده بود که شهرت او را چند برابر کرد. جزایری در سال های پس از آزادی از زندان در نشست ها و برنامه های مختلف به عنوان کارآفرین حضور می یافت و سخنرانی می کرد. او حتی در سال 85 در یک اینستاپست مدعی شده بود که بیل گیتس دعوت او برای حضور در ایران را پذیرفته و قرار است با مدیر عامل مایکروسافت که ثروتمندترین مرد جهان هم است، مناظره ای داشته باشد!  البته بعد از مدتی مشخص شد واقعیت نداشته است.