به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در ابتدای این همایش، دکتر متقی طلب، رییس پارک علم و فناروی گیلان ضمن خیر مقدم به مدعوین طی گزارشی افزایش سرعت اینترنت در یک سال گذشته تا کنون را که یکی از شاخص های ارزیابی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد نشانه ای از حرکت شتابان توسعه خدمات الکترونیکی دانست و گفت: با توجه به برنامه پنجم توسعه دستگاه های دولتی می بایستی در تحقق دولت الکترونیکی پیشگام بوده و با توجه به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه ریزی کرده و به سمت الکترونیکی کردن خدمات پیش بروند.

رییس کمیته راهبردی خدمات الکترونیکی استان گیلان با اشاره به ضرورت و اهمیت برنامه جامع ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات استان انجام شده و همچنین به زودی دیتا سنتر استان گیلان نیز راه اندازی خواهد شد و با توجه به این موارد رسیدن به اهداف برنامه چشم انداز، نیازمند عزم و همت تمام مدیران و مسوولان دلسوز دستگاه های دولتی استان است تا بتوانیم تحقق دولت الکترونیکی را در استان شاهد باشیم.

وی ادامه داد: یکی از شاخص های اصلی ارزیابی توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، گسترش خدمات قابل ارائه در بستر فناوری اطلاعات است که پیاده سازی آن می بایستی با حضور بخش خصوصی صورت پذیرد. حضور کنسرسیوم ایریانا که به عنوان بخش خصوصی در کنار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات استان است، می تواند توسعه خدمات الکترونیکی در استان را تسریع کند.

مدیرکل فناوری اطلاعات گیلان نیز در این همایش گفت: فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین فناوری های دنیاست که همه حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد لذا تلاش و پیگیری های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری در خصوص اجرای سند جامع اطلاعات و فناوری و پیاده سازی دولت الکترونیک در استان نشانه همین مطلب است.

مهندس رضایتی افزود: تاثیر نقش فناوری اطلاعات در برگزاری انتخابات و خدمات رسانی به مردم بر کسی پوشیده نیست و خوشبختانه زیرساخت های آن که بر مبنای سیستم ICT است ایجاد شده و سازوکارهای آن هرچه سریعتر باید تنظیم شود و گیلان پتانسیل خوبی برای اجرای آن را دارد؛ لذا به صورت پایلوت خدمات رسانی الکترونیک در استان انجام می شود.

وی گفت: فاز اول مرکز اطلاعات استان فعال شده، و فاز دوم آن نیز اوایل هفته آینده فعال خواهد شد و ارتباط سازمان خدمات رسان به این مرکز برقرار می شود که البته زیرساخت های لازم نیز برای این ارتباط فراهم شده است.

رضایتی اظهار کرد: یکی از ضروریات اجرایی کردن خدمت رسانی به مردم تهیه نرم افزار های لازم و کاربردی است که همکاری دستگاه ها در تهیه نرم افزار توسط کمیته فنی استان لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: کنسرسیوم اریانا هزینه های آن را تامین می کند و بسته اجرایی آن نیز در استان فراهم شده است.

مهندس علی اصغر انصاری نیز در این همایش با بیان اینکه توسعه شبکه ملی اطلاعات در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، اظهار کرد: این شبکه ظرفیت های لازم برای توسعه کاربردی و فناوری از جمله دولت الکترونیک را فراهم می کند که اینترنت یکی از ارکان آن است.

معاون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، ایجاد شبکه های اختصاصی دستگاه های اجرایی را شرط اساسی تحقق دولت الکترونیک دانست و گفت: در فاز نخست ایجاد شبکه ملی اطلاعات، تدوین آیین نامه و نظام پایش فناوری اطلاعات و ایجاد و توسعه مراکز داده های امن در کشور از اقدام های صورت گرفته در تحقق دولت الکترونیک است که تعامل بین دستگاه های اجرایی با شبکه ملی اطلاعات در تحقق دولت الکترونیک بسیار تاثیرگذار است.

وی نکته مهم در تحقق دولت الکترونیک را آماده سازی دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات از طریق سامانه های اطلاعاتی خواند و ارائه خدمات غیرحضوری از طریق دفاتر پیشخوان دولت را پنجره واحد در تحقق دولت الکترونیک دانست.

انصاری در ادامه گفت: ایجاد شبکه های اختصاصی و تکمیل و بروزرسانی پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی ضروری بوده و تحقق دولت الکترونیک موجب کاهش هزینه زمان کاربران و تسهیل و روان سازی امور برای آنها می شود.

معاون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ارتقای شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات گیلان را مورد تاکید قرار داد و تشکیل یک تیم ضربتی برای این کار را ضروری دانست و از ایجاد محیط مشترک شبکه های استانی در ۳۰ استان کشور خبر داد و متذکر شد که زیرساخت ارتباطی و اطلاعات مناسب لازم است که در این راستا زبان مشترک نیز با اسناد تعاملات بین دستگاه ها ایجاد می شود.

به گفته وی، اکنون ۵۰۰ هزار نقطه الکترونیکی کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار گیلان نیز در این همایش مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان این بخش را از راه های تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای سند جامع فناوری اطلاعات استان دانست و انتخاب گیلان به عنوان استان پایلوت در اجرای این سند را یک فرصت طلایی برای ارتقای جایگاه گیلان در کشور دانست.

به گفته وی، اجرای سند مذکور موجب سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان و تزریق اعتبار و ایجاد اشتغال و افزایش سهم گیلان در تولید ناخالص ملی خواهد شد؛ بنابراین مشارکت بخش خصوصی و استفاده از توان این بخش یکی از راه های تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای سند جامع فناوری اطلاعات استان است.

وی اضافه کرد: دستگاه های موضوع این طرح باید خدمات و نیازها را براساس اولویت شناسایی و مشخص کنند و با توافق بخش خصوصی اجرایی شود. علاوه بر این، راهکارهای رفع این موانع نیز ارائه شود و دستگاه هایی که موفق به عقد قرارداد در این زمینه شوند از حمایت های لازم استانداری برخوردار خواهند شد.

مسوول کنسرسیوم ایریانا نیز در این همایش گفت: فرهنگ مردم، عزم مسوولان استان و منابع مالی از زیرساخت های مهم تحقق دولت الکترونیک است که همکاری همگان را می طلبد.

مهندس مظلوم هم گفت: امروز در دنیا خدمات به مردم با مشارکت دولت، بخش عمومی و خصوصی انجام می شود از این رو کنسرسیوم ایریانا توان مشارکت و سرمایه گذاری برای تحقق دولت الکترونیک در استان گیلان را فراهم می کند.