به گزارش پارس نیوز، 

مهدی نوروزیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی سامانه ۱۶۶۶ به عنوان راهکار جدید بررسی شکایات مردمی در سازمان بیمه سلامت خبر داد و اظهار کرد: یکشنبه هفته آینده این سامانه به طور رسمی در کشور افتتاح خواهد شد که البته یک هفته به صورت آزمایشی فعال است.

وی با بیان اینکه دولت مصوبه‌ای در ارائه خدمات الکترونیک به مردم دارد که سازمان‌های مختلف موظف هستند در این راستا قدم بردارند، گفت: بیمه سلامت، سازمان پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک است به نحوی که از سال‌های دور خرید دارو به این شیوه انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه طبق جامعه هدف سازمان بیمه سلامت نیمی از جمعیت کشور زیر پوشش بیمه سلامت هستند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل سازمان تصمیم به راه‌اندازی سامانه ۱۶۶۶ کرده تا مردم، بیمه شدگان و شرکای کاری با آن تماس گرفته و ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه مردم درخواست‌های خود را مرتبط با وظایف سازمان بیمه سلامت به اپراتور‌هایی که ۲۴ ساعته فعال هستند، می‌دهند، افزود: درخواست مشاوره و راهنمایی، شکایات، انتقاد و پیشنهاد در این سامانه ثبت می‌شود.

نوروزیان با اشاره به اینکه تمام تماس‌های مردم به سازمان ثبت می‌شود و کد رهگیری نیز برای پیگیری شکایات، انتقادات و پیشنهادات داده می‌شود، بیان کرد: در مدت یک هفته که این سامانه به طور آزمایشی فعال بوده به طور میانگین روزانه ۲۵۰ تماس قبل از اطلاع‌رسانی ثبت شده که درخواست‌ها بیشتر در مورد رسیدگی به اسناد و فرانشیز دارو بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گرانی قیمت ارز بر قیمت دارو در کشور تاثیر داشته است، افزود: دارو جزو اقلام ضروری است که دولت با همان ارز مصوب قانونی آن را تهیه می‌کند.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه مردم به هیچ وجه نگران افزایش گرانی دارو نباشند چراکه جزو اقلام ضروری است و افزایش قیمتی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: احیاناً اگر افزایش قیمت ناچیزی مثلاً ۱۰ درصد اتفاق می‌افتد ارتباطی به افزایش قیمت ارز ندارد بلکه به علت هزینه‌های جاری شرکت تولیدی دارو بوده است.

وی با اشاره به بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، گفت: سازمان از سال‌های گذشته بدهی‌هایی را به مراکز درمانی داشته، اما در سال جاری سعی شده طبق اسناد بیمارستان‌ها و مراکز طرف قرار داد بلافاصله پرداخت شود.

پرداخت ۸۰ درصد بدهی‌ها به مراکز درمانی طی هر ماه

نوروزیان با تاکید به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها را سازمان هر ماه پرداخت می‌کند و آنچه باقی مانده متعلق به سال‌های گذشته است، تصریح کرد: در قانون بودجه امسال مجلس شورای اسلامی ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مصوب کرده که بخشی از آن را دریافت می‌کند تا بدهی‌ها را پرداخت کند.

وی با اشاره به میزان شکایات مردمی، افزود: طی یک هفته‌ای که سامانه ۱۶۶۶ راه‌اندازی شده به طور میانگین روزانه ۲۵۰ تماس وجود داشته که تمام آن‌ها مربوط به شکایات نیست و بخشی راهنما، تقاضا و مشاوره بوده است، پس باید چند ماهی بگذرد تا متوجه شویم جنس نیاز‌های مردم چیست.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه ابزار نظارتی سامانه ۱۶۶۶ ثبت تمام مکالمات است، گفت: دفتر عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت و نیز مرکز ۱۶۶۶ تمام تماس‌ها را کنترل خواهند کرد.

وی گردش مالی سازمان بیمه سلامت را بین ۱۵ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به گردش مالی برای جلوگیری از تخلفات در مجموعه چه اقدامی صورت می‌گیرد، افزود: چند راهکار وجود دارد از جمله اینکه دفتر ارزیابی و رسیدگی به شکایات و حراست سازمان و نیز مراکز نظارتی بیرون سازمان عملکرد‌ها را بررسی می‌کنند.

بیمه سلامت جزو سالم‌ترین سازمان‌هاست

نوروزیان با اشاره به اینکه عملکرد ادارات کل مستمر بررسی و رصد می‌شود، گفت: خوشبختانه بیمه سلامت جزو سالم‌ترین سازمان‌هاست و با وجود اینکه گردش مالی بسیاری دارد، اما کمترین تخلف در آن صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت برای مدیریت هزینه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد، تصریح کرد: تمام بیمه‌شدگان سازمان در مراکز دولتی از طریق کد ملی به سامانه سازمان وصل می‌شوند و در نتیجه در بیمارستان‌های دولتی دیگر نیازی به ارائه دفترچه بیمه نیست.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه این طرح در بیمارستان‌های دولتی راه‌اندازی شده و به دنبال این هستیم در بیمارستان‌های غیردولتی نیز شاهد اجرای آن باشیم، افزود: گاهی افرادی از نام سازمان بیمه سلامت سوء استفاده‌هایی می‌کنند و می‌گویند که برایتان دفترچه صادر می‌کنیم، متاسفانه برخی از مردم نیز، چون مطلع نیستند فریب خورده و مبلغی را برای این منظور پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تنها دفترچه‌های خود را از طریق یک‌هزار و ۲۰۰ دفتر پیشخوان طرف قرارداد صادر می‌کند، گفت: اسامی دفتر پیشخوان طرف قرارداد در سایت سازمان بیمه سلامت موجود است.

۴۰ میلیون نفر زیرپوشش بیمه سلامت در کشور

نوروزیان با اشاره به اینکه قریب به ۴۰ میلیون نفر از افراد زیرپوشش بیمه سلامت هستند، در خصوص رفع همپوشانی بیمه‌ها بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان‌های بیمه‌گر پایه صورت گرفته و بانک‌های اطلاعاتی بیمه‌گر پایه باهم تبادل شده است.

وی با بیان اینکه در این بین افرادی هم دفترچه بیمه سلامت و هم دفترچه سازمان تامین اجتماعی را دارند، افزود: به این افراد اطلاع‌رسانی خواهد شد تا یک دفترچه را انتخاب کنند که امیدواریم این همپوشانی رفع شود چراکه رقم بالایی را شامل می‌شود.