به گزارش پارس نیوز، تصویر ذهنی‌ای که قبل از آغاز نشست وجود داشت، خیلی زود و بعد از آغاز اندک سوالات چالشی نمایان شد. به‌هرحال حدود یک‌سال از آغاز به‌کار مدیریت شهری جدید می‌گذرد و خروجی این مدیریت جز انتصابات و استعفاهای پیاپی و چالش‌های متعدد شهری چیز دیگری نبود و در این 75 روز استقرار افشانی در بهشت هم انتظاری نبود، با این‌حال بودند خبرنگارانی که این اقدام افشانی را شجاعت دانسته و از وی برای این اقدام تشکر کردند.

اعلام اعداد و  ارقام  عجیب در نشست آقای شهردار/ از ایجاد ۵۰ کیلومتر مترو  تا شوآف معلولی ناشناس در دقایق پایانی!

منظور شهردار: افتتاح قبلی‌ها یا وعده نشدنی؟

افشانی در آغاز نشست، طی سخنانی ضمن قدردانی و خیرمقدم به اصحاب رسانه آنها را نماینده افکار عمومی در جامعه دانست و از خبرنگاران به‌عنوان پل انتقال خواسته‌های عمومی به مسئولان نام برد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، افشانی در سخنان ابتدایی خود نسبت به پرسش و پاسخ استقبالی نشان نداد و گفت: «بهتر این است که به جای پرسش و پاسخ با هم به‌گونه‌ای گفت‌وگو کنیم که چگونه آینده تهران از آنچه که هست به سمت بهترشدن پیش برود.»

در ادامه افشانی به ارائه برخی آمار و ارقام در حوزه‌های مختلف پرداخت و از راهکار‌های مدیریت شهری در این ارتباط گفت، بعد از پایان سخنانش نوبت به خبرنگاران رسید تا سوالات خود را بپرسند؛ کندی در تکمیل و ادامه فعالیت‌ها و اقدامات شهرداری اسبق، سوالی بود که با مثال خط 7 متروی تهران از سوی خبرنگار «فرهیختگان» مطرح شد و افشانی در پاسخ به این سوال گفت: «برنامه‌ریزی‌شده تا سال آینده بیش از 50 کیلومتر از خطوط مترو به بهره‌برداری برسد.»

بعد از این اظهارنظر افشانی چندنکته به ذهن متبادر می‌شود که با نگاهی به آمار می‌توان این ادعا را به چالش کشید و از سوی دیگر نیز چون هنوز وعده یک‌ساله به پایان نرسیده است، نمی‌توان از عدم توفیق آن سخن گفت. با این‌حال بنابر آن چیزی که از آمار به‌دست می‌آید می‌توان ادعا کرد مدیریت شهری جدید کار سختی پیش‌رو خواهد داشت؛ چراکه هزینه احداث یک کیلومتر مترو در تهران چیزی معادل 77 میلیون‌دلار است که با یک ضرب ساده در 50کیلومتر اعلام‌شده از سوی افشانی عدد 30 هزار و 800 میلیاردتومان حاصل می‌شود و این میزان هزینه برای نهادی که درحال‌حاضر 50 هزار میلیارد بدهی دارد و در ساماندهی به آن هم دچار مشکل است، ادعایی گزاف و غیرواقع به نظر می‌رسد.

اعلام اعداد و  ارقام  عجیب در نشست آقای شهردار/ از ایجاد ۵۰ کیلومتر مترو  تا شوآف معلولی ناشناس در دقایق پایانی!

میانگین ساخت مترو سالی ۱۸کیلومتر است

براساس آمار موجود از سال 1377 و بهره‌برداری از اولین خط مترو تا به امروز حدود 300 کیلومتر است که 224 کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است که از این مقدار هم 35 کیلومتر آن تا سال 83 و الباقی از سال 84 تا 96 به بهره‌برداری رسید. با این تفاسیر در 12 سال اخیر و دوره اسبق مدیریت شهری، میانگین هر سال حدود 18 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده است و بر همین اساس هم می‌توان گفت ادعای بهره‌برداری از 50 کیلومتر مترو طی یک‌سال ادعای بزرگ و جالب‌توجهی است، با چالش‌هایی که بیان شد حصول آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد، با این ادعای افشانی چند گزاره به ذهن متبادر می‌شود، یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد، بهره‌برداری از خطوط آماده‌ای است که در دوره اسبق شهرداری تهران ایجاد شده است. حدود 22 کیلومتر خط 7 متروی تهران و حدود 31 کیلومتر خط 6 متروی تهران است و جمعا همان عدد اعلامی از سوی افشانی را نشان می‌دهد.

در بهترین حالت سالی ۲۵کیلومتر می‌توان خط مترو ساخت

در همین ارتباط و درباره ادعای افشانی درخصوص ایجاد 50 کیلومتر خط مترو تا سال آینده با مهدی چمران، رئیس شورای شهر سابق تهران گفت‌وگو کردیم و وی گفت: «از آنجایی که در موضوعاتی نظیر مترو ماحصل کار دیده می‌شود و امضای کار به اسم کسی که آن را افتتاح کرده است، خورده می‌شود؛ زحمات و اقدامات قبل از آن و افرادی که برای آن زحمت کشیده‌اند، دیده نمی‌شود. با وجود این مدیریت سابق مشکلی ندارد که افتتاح خطوط 6 و 7 مترو که در دوره اسبق، تمام کارهای اصلی اعم از ایجاد ایستگاه‌ها، تونل‌ها و... انجام شد، به نام مدیریت جدید شهری بخورد و هدف رفع نیاز مردم و ایجاد تسهیلات برای آنها است.

موضوع قابل‌توجهی که وجود دارد، این است که در بهترین شرایط در تهران نهایتا می‌شود سالانه 20 تا 25 کیلومتر خط مترو ایجاد کرد و ادعای 50 کیلومتر آن هم در این دوره مدیریت شهری دور از ذهن است و به همین خاطر من مطمئن هستم منظور آقای افشانی افتتاح خطوط آماده 6 و 7 است.»

چمران در ادامه به هزینه ایجاد خطوط مترو اشاره کرد و گفت: «هزینه 250 میلیاردی برای یک کیلومتر خط مترو در شرایطی است که بخواهیم خط جدید ایجاد کنیم ولی در شرایطی که خط آماده است، تجهیز و تامین برخی اقلام خرد هزینه بسیار پایین‌تری دارد و زمان بسیار کمتری هم لازم دارد. خط 7 مترو در همین دوره شهرداری دوباره افتتاح شد؛ با کمترین هزینه و به همان شکل قبلی حتی ایراداتی که برای توقف فعالیت آن گرفته شده بود هم سرجایش است. من اینجا اشاره می‌کنم که خطوط مترو در دوره اسبق بسیار خوب و کامل شده است و مشکل اصلی و دارای اولویت ما تجهیز ناوگان مترو به وسیله واگن‌ها است، ما کمبود جدی واگن داریم و باید شهرداری با همکاری دولت واگن برای مترو تهیه کند.»

اعتراض هماهنگ؟!

صبح و قبل از ورود به محل برگزاری نشست خبری افشانی، شهردار تهران تفتیش بدنی و عبور از گیت و بررسی نام خبرنگار و رسانه از ملزومات ورود بود، طبیعتا این یعنی هرکسی بدون انتساب به رسانه‌ها امکان حضور در نشست را نداشت، در دقایق پایانی گفت‌وگو و در ضمن اعتراضاتی که برخی خبرنگاران مبنی‌بر عدم فرصت برای پرسش سوالات‌شان داشتند، یک فرد معلول نشسته بر ویلچر با صدای بلند از حقوق معلولان و جانبازان و محدودیت‌هایی که در شهر تهران دارند، سوال کرد. هیچ‌کس او را نمی‌شناخت و نمی‌دانست چگونه وارد محل برنامه‌شده بود، صحبت‌هایش را با صدای بلند ادامه داد و افشانی هم دیگر اصراری بر اتمام جلسه نداشت. بعد از پایان گلایه‌ها، افشانی دفتر برنامه‌هایش را بالا برد و گفت: «در خط اول آغاز برنامه‌هایم توجه به معلولان را نوشته‌ام.»

اعلام اعداد و  ارقام  عجیب در نشست آقای شهردار/ از ایجاد ۵۰ کیلومتر مترو  تا شوآف معلولی ناشناس در دقایق پایانی!

همه‌چیز انگار آماده این صحنه بود و بعد از این حرف افشانی هم اعتراضات مرد فروکش کرد و تمام. وقتی از او سوال کردم که آیا خبرنگار است یا منتسب به جایی، گفت نه و یک شهروند عادی بوده است. زمزمه شوآف‌بودن این اتفاق در دقایق پایانی مضاف‌بر سایر حرف‌هایی که درباره برخی اظهارات زیرکانه افشانی بین خبرنگاران شنیده می‌شد، از دیگر حواشی نشست خبری شهردار تهران بود.