به گزارش پارس نیوز، علی اکبر حق‌دوست روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: اجرای نظام ارجاع و اتصال خدمات سطح اول و دوم درمانی مزایای بسیار زیادی برای مردم و سیستم سلامت کشور دارد اما باید توجه کرد که این کاهش هزینه به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و نباید انتظار تغییرات بزرگ و ناگهانی را در نظام سلامت داشته باشیم.
وی افزود: در واقع نباید انتظار داشت که در صورت اتصال این دو سطح ارائه خدمات سلامت، یک مرتبه افت قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های نظام سلامت شکل بگیرد.
حق‌دوست ادامه داد: البته باید توجه کرد که اتصال این دو سطح ارائه خدمت بیشتر از همه بر ارتقای کیفیت خدمات درمانی و بهبود رضایت مردم تاثیر خواهد گذاشت و این ارتقای کیفیت در زوایای مختلفی مثل کیفیت درمان، مراقبت از بیماران و بهبود روابط جامعه پزشکی با مردم خواهد بود.
معاون برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت درباره نقش پزشکان عمومی در کاهش هزینه‌های نظام سلامت نیز بیان کرد: اگر نظام ارجاع به درستی پیاده شود، طب عمومی به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد و باید توجه کرد که پزشکان عمومی نقش اصلی را در خدمات سطح یک بر عهده دارند.
نظام ارجاع و پزشک خانواده برنامه ای است که اجرای آن در روستاها از سال 84 شروع شده اما هنوز در شهرهای کشور به طور کامل اجرا نشده است. مطابق این برنامه تیم های پزشک خانواده به سرپرستی پزشک عمومی مسئول سلامت تعداد مشخصی از جمعیت خواهند بود. این تیم برای پیشگیری از بروز بیماری در بین یک جمعیت تلاش می کند و در صورتی که افراد تحت پوشش به خدمات تخصصی پزشکی نیاز داشته باشند، آنان را به پزشک متخصص یا فوق تخصص (سطح سه) ارجاع می دهند.