به گزارش پارس به نقل از ایسنا، تذکرات هیأت نظارت بر مطبوعات از ۲۳ اردیبهشت ماه شروع شد، زمانی که تذکرات به سمت روزنامه های شرق، بهار و قانون روانه و دلیلی هم برای آن - دست کم به شکل عمومی - اعلام نشد. جلسه ی ۳۰ اردیبشهت ماه هیأت نظارت بر مطبوعات اما، روزنامه های بیشتری را مورد تذکر قرار داد و این بار دلیل آن، تخلف از ماده ی ۶ قانون مطبوعات اعلام شد؛ ولی همچنان جزییات آن اعلام نشد. کیهان، وطن امروز، بهار، تابناک، حزب الله و شهروند، روزنامه هایی بودند که در این جلسه تذکر گرفتند.

برای دومین بار متوالی در حالی که گمان می رفت دقت و نظارت بر فعالیت رسانه ها سخت گیرانه تر شده است، به روزنامه ها تذکر داده شد. در این شرایط، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این که آیا تذکرات هیأت نظارت بر مطبوعات به تعدادی از روزنامه ها جنبه ی محدودیتی دارد؟ اظهار کرد: پیش از این هم به رسانه ها تذکر داده شده، اما چون فضای انتخابات فضای هیجانی است و گاهی هیجانات بر فضای رسانه یی حاکم می شود، تلاش ما این است که این فضا از عقلانیت خارج نشود.

او به خبرنگار ایسنا گفت: تذکرهای هیأت نظارت بر مطبوعات به رسانه ها در جهت محدود کردن هیچ کدام از فعالیت های رسانه یی نیست.

البته داستان تذکرات به همین چند روزنامه ختم نشد و هفت روز بعد، در ششم خردادماه، نام روزنامه ی رسمی دولت (ایران) در کنار روزنامه های شهروند، هفت صبح و مردم سالاری برای گرفتن تذکر قرار گرفت.

حال با این که حدود سه هفته از شروع دادن تذکرات می گذرد، دلیل دقیق این تذکرات مشخص نیست و هیأت نظارت بر مطبوعات ماده ی ۶ قانون مطبوعات را به عنوان دلیلی کلی برای همه ی این تذکرات عنوان کرده است. « نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند، اشاعه ی فحشا و منکرات و انتشار عکس ها و تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی، تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر، ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، بویژه ازطریق طرح مسائل نژادی و قومی، تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج، فاش کردن و انتشار اسناد و دستورها و مسائل محرمانه، اسرار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نقشه و استحکامات نظامی، انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی بدون مجوز قانونی، اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید، افترابه مقامات، نهادها، ارگان ها و هریک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگرچه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد، سرقت های ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروه های منحرف و مخالف اسلام (داخلی و خارجی) به نحوی که تبلیغ از آن ها باشد، استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوا، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی، طرح مطالب موجب تضاد میان زن و مرد از طریق دفاع غیرشرعی از حقوق آنان، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران و انتشار مطلب علیه اصول قانون اساسی» از جمله موادی هستند که در ماده ی ۶ قانون مطبوعات آورده شده است و فعالیت مطبوعات در هریک از این موارد تخلف محسوب می شود.

تنوع و گستردگی، آن چیزی است که از این قانون برداشت می شود، دست اندرکاران این رسانه ها بر همین اساس معتقدند بهتر می نماید هر رسانه ای در صورت تخلف از هریک از این مواد، دلیل واقعی را بداند تا از تکرار آن جلوگیری کند. با این اوصاف نه تنها جزییات تذکرات به تعدادی از این روزنامه ها اعلام نشده است، بلکه تعداد دیگری از این روزنامه ها نیز هنوز تذکر کتبی از دبیرخانه ی هیأت نظارت بر مطبوعات نگرفته و خبر تذکر گرفتن روزنامه ی خود را از طریق خبرگزاری ها دنبال کرده اند.

عبدالرضا داوری - مدیرمسوول روزنامه ی شهروند - که تا کنون دوبار از هیأت نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته است، درباره ی دلیل این ماجرا به خبرنگار ایسنا گفت: تا کنون دبیرخانه ی هیأت نظارت بر مطبوعات هیچ اطلاعی در این باره به ما نداده و فقط در متن خبر خبرگزاری ها به تخلف از ماده ی ۶ قانون مطبوعات اشاره شده که آن ماده هم در حوزه های خیلی خاصی است.

او تأکید کرد: معمول روند تذکر دادن این است که علت آن به شکل کتبی برای ما فرستاده شود، اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است و با توجه به این که ما تلاش می کنیم تا در راستای قانون اساسی و قانون مطبوعات حرکت کنیم، بهتر است علت را بدانیم تا دقت بیشتر در عملکرد خود داشته باشیم.

علی اصغر رستمی - دبیر تحریریه ی روزنامه ی تابناک - نیز در این باره اظهار کرد: هنوز از دبیرخانه ی هیأت نظارت بر مطبوعات چیزی به ما اعلام نشده است و زمانی هم که موضوع را پیگیری کردیم، به ما گفتند که علت را به صورت کتبی به شما اعلام خواهیم کرد.

مهدی رحمانیان - مدیرمسوول روزنامه ی شرق - هم که روزنامه اش به تازگی تذکر گرفته، با بیان این که تا کنون تذکری کتبی از دبیرخانه ی هیأت نظارت بر مطبوعات به دست ما نرسیده است، افزود: ما خبر تذکر دادن به روزنامه را از طریق خبرگزاری ها فهمیدیم.

همچنین آرش خوشخو - سردبیر روزنامه ی هفت صبح - نیز گفت: متأسفانه تا کنون هیچ نامه ی کتبی ای از دبیرخانه ی هیأت نظارت بر مطبوعات به دفتر روزنامه نرسیده است.

در این میان اما سعید پورعزیزی - مدیرمسوول روزنامه ی بهار - از رسیدن نامه ی رسمی هیأت نظارت بر مطبوعات به این روزنامه خبر داد و افزود: دلیل تذکر گرفتن روزنامه ی بهار به طور کلی مطالب اقتصادی و تیترهای مربوط به معیشت مردم و گرانی بوده است.

مسعود حیدری - عضو شورای سردبیری روزنامه ی قانون - هم با اشاره به گرفتن تذکر کتبی از هیأت نظارت بر مطبوعات، تصریح کرد: با توجه به این تذکرات به نظر می رسد باید بیشتر بر فضای آزادی ای که مطبوعات به آن نیاز دارند، کار شود؛ با توجه به نزدیک بودن انتخابات، انتظار می رفت دست رسانه ها در این شرایط بازتر باشد، اما گویا برخلاف این انتظار در حال رخ دادن است.

او اضافه کرد: با این شرایط نباید از رسانه ها توقع داشت که وظایف خود را به درستی انجام دهند و بتوانند به شکل دهی افکار عمومی کمک کنند.

البته پیگیری های خبرنگار ایسنا به همین چند روزنامه ختم نشد، اما متأسفانه از روزنامه های دیگر به دلیل نبودن مسوول پاسخگویی، پاسخ مناسب گرفته نشد.