به گزارش پارس نیوز، 

اگر هنوز در خرید هندوانه قرمز و شیرین، طالبی رسیده و خربزه خوب و شیرین مشکل دارید و سوالاتی درباره تشخیص هندوانه قرمز و شیرین، مشخصات خربزه شیرین، هندوانه خوب را چگونه تشخیص دهیم، تشخیص هندوانه رنگ شده، روش انتخاب خربزه شیرین و نحوه تشخیص طالبی شیرین دارید، این مطلب را بخوانید.

تابستان فصل هندوانه، طالبی و خربزه است. میوه‌های خوشمزه و آبداری که با خنکای دلپذیر خود باعث می‌شوند گرمای طاقت‌فرسای تابستان را راحت‌تر بتوانیم تحمل کنیم. اما برای خریدن این میوه‌ها باید بدانیم که یک طالبی، هندوانه و خربزه رسیده چه ویژگی‌هایی دارد. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

یک طالبی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر بعد از برش دادن با یک طالبی نرسیده و طعمی نه چندان خوب مواجه شدید، چاره‌ای به جز تبدیل کردن آن به آب طالبی ندارید. اما برای خرید یک طالبی رسیده و شیرین باید به چه ویژگی‌هایی توجه کرد؟

۱. به دنبال طالبی‌ای با شیارهای زرد نزدیک به سبز یا زرد مایل به کرم رنگ باشید. یادتان باشد که این شیارها نباید کاملا سبز باشد. اگر با بخشی از طالبی مواجه شدید که روشن‌تر از بقیه پوست آن بود و شیاری نداشت، آن را کنار نگذارید. این یعنی آن بخش از طالبی روی زمین قرار داشته است. پوست طالبی را خوب بررسی کنید که جایی از آن سیاه یا خراب نشده باشد.

۲. روش دوم برای شناخت طالبی رسیده، تکان دادن است. فقط کافی است که طالبی را تکان دهید و صدای تخمه‌های داخل آن را بشنوید. اگر تخمه‌های داخل طالبی مثل پول‌های درون قلک صدا می‌دادند، این یعنی طالبی‌ای که در دست شماست، کاملا رسیده است.

۳. طالبی‌ای که می‌خواهید بخرید باید بوی شیرین و خوبی داشته باشد.

۴. سر طالبی که به ناف آن مشهور است را خوب بررسی کنید. این بخش باید نرم باشد. اما دقت کنید که تنها این بخش طالبی باید نرم باشد و اگر قسمت‌های دیگر آن نیز نرم بود این یعنی طالبی مورد نظر نه تنها بیش از حد رسیده، بلکه گازدار نیز هست.

۵. نکته آخر درباره مصرف طالبی اینکه، قبل از مصرف پوست آن را خوب بشویید. اگر نمی‌خواهید این میوه را مصرف کنید؛ پس از برش دادن، تخمه‌های آن را بیرون نریزید و فقط روی آن یک کیسه پلاستیک بکشید تا بوی غذاهای دیگر را به خود نگیرد، سپس آن را داخل یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید از پلاستیک استفاده نکنید، آن را برش داده و داخل طرف در بسته بگذارید.

چگونه یک هندوانه رسیده و شیرین را بشناسیم؟

۱. اولین راه حل برای شناخت یک هندوانه خوب، ضربه زردن به آن است. هر چه صدایی که با ضربه زدن به هندوانه به گوش می‌رسد، بم‌تر و سریع‌تر به گوش برسد، یعنی هندوانه رسیده است.

۲. دومین راه حل این است که هندوانه را میان دستان خود بگیرید و کمی فشار دهید. صدای قارچ مانندی که در این حالت به گوش شما می‌رسد، حاکی از رسیده بودن هندوانه است. صدایی که به آن اشاره کردیم مربوط به ترک برداشتن هندوانه از داخل است.

۳. به بخشی که هندوانه را از بوته جدا کرده‌اند، دقت کنید. اگر هنوز مقداری از بوته به آن چسبیده بود یعنی هندوانه نارس است اما اگر بوته‌ای در این قسمت ندیدید و شاهد یک فرورفتگی بودید یعنی هندوانه رسیده و شیرین است. ترک‌های ریز در این قسمت نشانه شیرین‌تر و آبدارتر بودن هندوانه است.

۴. به قسمتی از پوست هندوانه که معمولا زرد رنگ است، دقت کنید. این قسمت باید طلایی رنگ، کرم رنگ یا نارنجی باشد. اگر این قسمت سفید یا سبز بود یعنی هندوانه مورد نظر نرسیده است. دقت کنید که شکل هندوانه‌تان متقارن باشد و روی پوست آن جایی از لکه یا سیاهی نباشد.

۵. با انگشت به هندوانه بزنید؛ یک هندوانه خوب صدای طبل می‌دهد، در غیر این صورت آن را نخرید. پوست هندوانه به صورت کلی باید سبز و براق باشد.

خربزه خوش طعم را چگونه انتخاب کنیم؟

۱. دقت کنید که هیچ قسمتی از پوست خربزه نرم نباشد. نرم بودن پوست خربزه نشانه خراب شدن آن است. چنین خربزه‌ای در آستانه ترشیدگی و اسیدی شدن است.

۲. دقت کنید که مثل هندوانه بوته آن از آن جدا شده باشد و فرورفتگی کمی در همان محل وجود داشته باشد.

۳. خط های روی خربزه باید به رنگ سبز کمرنگ و پوست آن زرد رنگ باشد. اگر پوست خربزه‌ای که انتخاب کردید، کمی چسبناک است این به این معناست که شیرین بودن آن قطعی است.

۴. خربزه را هم مثل طالبی در هنگام مصرف برش بدهید و تخمه‌های آن را از میوه جدا نکنید. روی آن را با یک کیسه بپوشانید و داخل یخچال بگذارید یا آن را به چند بخش تقسیم کنید و در یک ظرف دردار بریزید. نوش جان!