به گزارش پارس نیوز، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران صبح امروز در همایش ریل در آیینه گردشگری که در شهرداری منطقه 20 تهران برگزار شد با بیان اینکه شهر ری از حیث اتصال به نقاط مختلف ایران دارای اهمیت بوده است گفت: من متأسفم که تابلوی میراث فرهنگی که در ورودی دژ اشکان نصب شده، اطلاعات بسیار غلطی داده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بازدیدی که به همراه خلیل‌آبادی از قلعه گبری شهر ری داشت گفت: به قدری به این قلعه بی توجهی شده که چون کسی نمی‌تواند به آنجا برود وقتی ما رسیدیم آقای خلیل آبادی به من گفت: شما این جا ر ا فتح و کشف کردید.

وی تصریح کرد: وقتی که امکان دسترسی راحت به این محل وجود ندارد و حداقل امکانات مانند آب آشامیدنی نیست چطور می‌توان انتظار داشت که گردشگر به آن جا برود.

مسجد جامعی با بیان اینکه در گذشته در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم یک بین‌الحرمین بوده تأکید کرد: باید آن را بازسازی کنیم زیرا این محل مکانی بوده که حضرت عبدالعظیم از آن جا به زیارت حضرت حمزه می‌رفته است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح توسعه به حرم حضرت عبدالعظیم آسیب زد اظهار کرد: نباید فکر کنیم که اگر پول و برنامه باشد کارها به خوبی پیش می‌رود زیرا کسانی که به این منطقه آسیب زدند هم پول و هم برنامه داشتند.

وی خاطر نشان کرد: فکر نکنید که گسترش نظام اداری به شهر ری کمک کرده است، زیرا همین نظام اداری در حال ویران کردن ریل بود و لذا کسی باید در این نظام اداری برای ری تصمیم بگیرد که دانش کافی داشته باشد و تاریخ را بداند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه چندین بار برای بازدید از اماکن مختلف ری به این منطقه آمده بودم اظهار کرد: هیچوقت کسی نبود که بتواند اطلاعاتی در مورد آثار  صفویه در ری بدهد.

عضو شورای شهر تهران افزود: چاره نجات ری این نیست که بگوییم چه کار باید کنیم، بلکه چاره در این است که خیلی کارها را نکنیم چون این کارها آسیب زده‌اند و مشکل ما این است که شهر ری با پول و توسط متخصصین تخریب شد.

وی با اشاره به رفتار اجتماعی مردم شهر ری از گذشته‌های دور گفت: همواره یک قانون نانوشته بود که مردم معتقد بودند به احترام حضرت عبدالعظیم هیچ بنایی را نمی‌سازیم که دو گلدسته داشته باشد.

مسجد جامعی تصریح کرد: حالا این که برای ابن بابویه دو گلدسته ساخته‌ایم، هنر و افتخار نیست بلکه یک ادب اجتماعی را زیر پا گذاشته‌ایم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر نمی‌توانیم قدمی برداریم تخریب نکنیم خاطر نشان کرد: شهر ری عصاره تاریخ ایران است و از همه ادوار تاریخی آثاری را در خود جا داده است، اما سرمایه و برنامه  اینجا را خراب کرد و ما به جایی رسیده‌ایم که از خشک شدن آب چشمه‌علی خجالت می‌کشیم.