به گزارش پارس نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: روز جهانی مبارزه با موادمخدر نشان دهنده اهمیت این مسئله است.

وی ادامه داد: سازمان ملل برای یک آسیب اجتماعی در سطح جهانی روزی را مشخص می‌کند تا کشور‌ها در این حوزه فعالیت‌های خود را اعلام کنند.

وزیر کشور گفت: شعار گوش کن، شعار خوبی است. اگر خوب گوش نکنیم، نمی‌توانیم خوب حرف بزنیم و اگر نتوانیم حرف بزنیم، نمی‌توانیم آن چیزی را که در فکرمان است، بیان کنیم.

رحمانی فضلی گفت: امروز مواد مخدر بلای جان جوانان و خانواده‌های آن‌ها شده است.

وی افزود: هر گامی که امروز در راستای مبارزه با موادمخدر بر می‌داریم، در جهتی مثبت بوده و در حلقه‌های مختلف تاثیر خود را گذاشته است.

وزیر کشور گفت: موضوع موادمخدر بین المللی است و با توجه به ساختاری که تعریف شده، انتظار می‌رود که همه کشور‌ها کمک کنند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: بیش از ۷۰۰ نوع موادمخدر داریم و امروز کشت موادمخدر در افغانستان به ۹ هزار تن رسیده است و اگر به آن دقت نشود، برای جهان خطر آفرین است.

وی ادامه داد: امروزه تروریسم و قاچاقچیان موادمخدر با هم پیوند خورده‌اند و نمونه آن را در مسائلی که در مرز‌های شرقی اتفاق افتاده است، دیدیم که چگونه 30 گلوله آر پی چی را به سمت پاسگاه ما شلیک کردند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه امروز ایران بیشترین کشفیات و درگیری را در حوزه موادمخدر دارد، گفت: در ۵ سال گذشته 10 هزار درگیری داشتیم. برای ما آدم آمریکایی و اروپایی فرقی نمی‌کند و آموزه‌های ما می‌گوید اگر یک انسان را نجات دهید، یک ملت را نجات می‌دهید و ما با این نگاه مبارزه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: امروز باید سوال کرد که نقش کشور‌های اروپایی در مبارزه با موادمخدر چیست و باید آن‌ها برای سال آینده سه سفیر در این خصوص برای برگزاری این مراسم معرفی کنند تا ما آن را جهانی کنیم.

وزیر کشور گفت: اگر امروز ایران کمی تعلل کند، بیش از ۵ هزار تن موادمخدر و بیش از یک میلیون پناه‌جو به اروپا خواهد رفت و ما در این راستا ۳ هزار و ۸۰۰ شهید داده ایم و برای کشور‌ها ارزش قائل هستیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه امروز بانک‌های اروپایی از فروش مواد مخدر بیش از ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند، خاطرنشان کرد: باید سوال کرد چرا به ما در این خصوص اطلاعات نمی‌دهید تا ما وارد مبارزه شویم، چرا تا کنون یک بند اطلاعات در خصوص باند‌ها و شبکه‌های موادمخدر به ما داده نشده است.

وی افزود: ایران برای کنترل مبدا تا مقصد انتقال موادمخدر اعلام آمادگی می‌کند، اما همکاری‌های لازم با ایران انجام نشده است. اگر امروز نتوانیم امنیت را در کشور مبدا برقرار کنیم، شرایط به همین گونه پیش خواهد رفت و تروریست به شرارت خود ادامه خواهد داد.

وزیر کشور با بیان اینکه هنوز هم برخی کشور‌ها به دنبال ناامنی در منطقه هستند، گفت: کسانی که حرف از حقوق بشر می‌زدند امروز از آن خارج شدند و حقوق بشر یک ابزار برایشان بود و امروز آن‌ها در عراق، سوریه به دنبال ناامنی هستند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه کسانی که به دنبال صلح هستند، امروز بر تبل جنگ می‌زنند، خاطرنشان کرد: با ما برجام را امضا می‌کنند و تعهد می‌دهند. جشن و خوشحالی می‌کنند و برجام را به شورای امنیت می‌برند و با بی وفایی و پشت کردن به قانون از آن خارج می‌شوند. امروزه آن‌ها به دنبال زور و ناامنی هستند.

وی افزود: کشور‌ها بدانند که ما از نظر شرعی هیچگاه به دنبال جنگ و حمله نبودیم و جنگ ما جنگ دفاعی بوده است.