به گزارش پارس نیوز، 

وزیر امور خارجه سابق آلمان با توجه به تهدید "هورست زیهوفر" به کناره گیری از وزارت کشور آلمان در صورت عدم توافق با مرکل درباره مسئله پناهندگان وی را تهدیدی برای آلمان دانسته و خواستار کناره گیری سریع وی شد.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه سابق آلمان در جریان مناقشات برسر مسئله پناهندگان بین احزاب متحد مسیحی خواستار کناره گیری سریع "هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان شد.

گابریل در مصاحبه‌ای با هفته نامه "اشپیگل" تاکید کرد که زیهوفر با سرنوشت آلمان بازی می کند. هیچ کس نباید چنین اقدامی را بدون مجازات انجام دهد. بنابراین هورست زیهوفر، وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان باید کناره گیری کند.

وی این انتقاد را به زیهوفر وارد کرد که با تهدید به کناره گیری از مسئولیت های سیاسی خود می خواهد  از صدر اعظم آلمان اخاذی کند. ما از زمان ویلی براندت می دانیم که صدر اعظم آلمان قابل اخاذی کردن نیست. حتی نباید تصور این مسئله هم ایجاد شود. حتی سوء ظن به این مسئله می تواند برای دفتر صدر اعظم آلمان و کل حکومت مرگبار باشد. این وضعیت همچنین برای نقش آلمان در اروپا و جهان بسیار مرگبار و مضر است. به این ترتیب کشور ما تبدیل به یک فاکتور غیر قابل پیش بینی می شود.

صبح روز امروز اعضای هیات مدیره حزب سوسیال دموکرات درباره شرایط اخیر در این کشور با هم مشاوره کردند. آن ها سناریوهای مختلف در آلمان را مورد بررسی قرار دادند و همچنین رسانه های آلمانی از آماده شدن این حزب برای برگزاری انتخابات مجدد در آلمان سخن گفتند.

"آنکه رهلینگر"، از اعضای بلند پایه حزب سوسیال دموکرات در این باره گفت که مسئله پایداری و انسجام داخلی آلمان مطرح است. حزب سوسیال مسیحی با آتش بازی می کند.

وی تاکید کرد که حزب سوسیال مسیحی با ذهنیت و رویکرد های خود این کشور و تمام اروپا را به گروگان گرفته است.

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان در جریان تشدید مناقشات با حزب دموکرات مسیحی بر سر مسئله پناهندگان شب گذشته  تهدید کرده است که از هر دو مسئولیت خود یعنی ریاست حزب سوسیال مسیحی و وزارت کشور استعفا می دهد و آینده سیاسی خود را منوط به کوتاه آمدن حزب دموکرات مسیحی در این مناقشات دانست.

بر این اساس، حزب سوسیال مسیحی قرار است امروز و امشب مذاکراتی را در سطوح بلند پایه با حزب دموکرات مسیحی انجام دهد و بعد از آن زیهوفر می خواهد درباره کناره گیری و یا عدم استعفای خود تصمیم گیری کند. صحبت از آخرین تلاش برای دستیابی به توافق در مناقشات بر سر مسئله پناهندگان است.

"هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان صبح امروز ( دوشنبه) نیز بار دیگر از تصمیمات خود برای کناره گیری از مسئولیت های سیاسی اش در صورت عدم توافق با حزب دموکرات مسیحی بر سر مسئله پناهندگان سخن گفته و تاکید کرد که من گفته ام که هر دو مسئولیتی را که در اختیار دارم در سه روز آینده انجام می دهم. به عنوان یک گام میانجی ما امروز ( دوشنبه) البته مذاکراتی را با حزب دموکرات مسیحی انجام می دهیم به امید اینکه به توافقی دست یابیم. بعد از آن درباره همه چیز تصمیم گیری خواهد شد.

زیهوفر شب گذشته تاکید کرده است که بدون دستیابی به توافقی با حزب دموکرات مسیحی درباره مسئله پناهندگان در سه روز آینده مسئولیت های سیاسی خود را تحویل داده و از آن کناره گیری خواهد کرد.

هیات مدیره حزب سوسیال مسیحی از بعد از ظهر یکشنبه بحث هایی را درباره مناقشات بر سر مسئله پناهندگان با حزب دموکرات مسیحی داشته است. در این بحث ها این مسئله مشخص شد که زیهوفر چقدر دید انتقادی نسبت به نتیجه مذاکرات اخیر سران کشورهای اروپایی درباره مسئله پناهندگان در بروکسل و توافقی که در این راستا به دست آورده اند دارد.

وزیر کشور آلمان در مناقشات با مرکل بر سر مسئله پناهندگان خواستار بازگرداندن پناهندگان در مرزهای آلمان به کشورهایی است که در آن ثبت نام کرده اند. آنگلا مرکل، صد ر اعظم آلمان این تکروی ملی را رد کرده و خواستار یک رویکرد اروپایی با مشارکت دیگر اعضای اتحادیه اروپا برای حل این مسئله است.

"پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان هم با توجه به تشدید مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در دولت ائتلافی آلمان در اظهاراتی گفت: ما همه اقدامات لازم را انجام می دهیم تا پل هایی را بسازیم تا اتحادیه احزاب متحد مسیحی مستدام باقی بماند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم در مصاحبه ای با "زد دی اف" آلمان اظهار داشت که نمی داند آیا تصمیمات اتخاذ شده در نشست اخیر بروکسل درباره پناهندگان برای حل مناقشات با حزب سوسیال مسیحی در این باره کافی است.

وی خروجی مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در اتحادیه احزاب متحد مسیحی را نامشخص دانسته و تاکید کرد که هنوز به هیچ توافقی در این راستا دست پیدا نکرده ایم.

مرکل در عین حال از تصمیمات اخیر سران اتحادیه اروپا درباره پناهندگان در نشست اخیر بروکسل دفاع کرد.

عصر امروز رسانه های آلمانی خبر دادند که دیدار امروز بین مرکل و هورست زیهوفر برای حل مناقشات بر سر مسئله پناهندگان بدون نتیجه پایان یافت و بعداز آن قرار است نمایندگان احزاب متحد مسیحی و سوسیال مسیحی در این باره مذاکراتی را انجام دهند.

دولت ائتلافی آلمان در بد وضعیتی قرار گرفته و متحدان اروپایی هم با نگرانی به روند مذاکرات برای حل مناقشه پناهندگان در آۀمان می نگرند.