به گزارش پارس نیوز، محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جواناندر گفتگو با خبرنگاران با اشاره به کشف نخبگان اجتماعی اظهار کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که در حال پردازش آن هستیم، مقوله نخبگان اجتماعی است که لزوما این افراد نباید دارای مدارج علمی باشند.

تندگویان افزود:  نخبگان اجتماعی کسانی هستند که در حوزه های اشتغالزایی و کارآفرینی ورود کرده و در عین حال هیچ تخصص آکادمیک نداشته اند.

مدرک گرایی، آفت امروز جامعه

وی تصریح کرد: اصلی ترین مزیت توجه به نخبگان اجتماعی، فاصله گرفتن از آفت مدرک گرایی است. باید یک تغییر فرهنگ یا یک تغییر رویکرد در این زمینه اتفاق بیفتد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  با تاکید بر اینکه، مدرک گرایی افت شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارج علمی وجود دارند که هیچ نوع کارایی در کشور ندارند و دلیل اصلی آن نبود پایش تخصصی است.

استفاده از مهارت مشمولان سربازی با طرح «سرباز مهارت»

تندگویان گفت: «سرباز مهارت» موضوعی است که در ساختار فرهنگی کشور تغییر ایجاد می کند. به طوریکه  با توافق وزارت خانه ها با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار است مشمولانی که دارای مهارت هستند یا امریه شوند و یا کسر خدمت برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به لزوم ارائه سابقه مهارت به سربازان در زمان خدمت اضافه کرد: با تایید ستاد کل نیروهای مسلح، سابقه مهارت به افرادی که مهارت دارند داده می شود تا بعد از آن وزارت خانه ها برای بهره برداری نیروهای مهارتی اقدام می کند و از این نیروها استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از افراد با مهارت نیازمند سرمایه هستند، خاطرنشان کرد: ایجاد تشکل های مهارتی و صندوق کارآفرینی مهم ترین موضوعاتی است که به پیشبرد اهداف در این زمینه کمک خواهد کرد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: توصیه ما به جوانان  ایجاد تشکل و همچنین کار بومی-محلی است تا به سمت مراکز استان مهاجرت نکنند.