به گزارش پارس نیوز، محمدعلی افشانی شهردار تهران در حاشیه حضور در ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در خصوص اختصاص مکانی برای برگزاری جلسات شورای عالی استان‌ها گفت: این موضوع در سال جاری یا توسط شهرداری‌ و یا با همکاری وزارت کشور حل خواهد شد و قبلا هم اقداماتی انجام شده که ان شاء الله به زودی تکمیل خواهد شد.

افشانی با اشاره به قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: آنچه که امروز نامش مالیات بر ارزش افزوده است، عوارضی بود که شهرداری‌ها برای اداره امور شهر می‌گرفتند. پس از مدتی تعداد دریافت کنندگان عوارض زیاد شد. نهایتا اعلام کردند برای اینکه مردم در چند جا عوارض پرداخت نکنند، قرار شد این مبالغ یکجا پرداخت شوند و نام آن را طرح تجمیع عوارض گذاشتند. در سال 86 عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» به همان عوارضی  اطلاق شد که در ابتدا 50 درصد سهم دولت و 50 درصد هم سهم شهرداری‌ها بود، اما به مرور زمان سهم شهرداری‌ها به 33 درصد کاهش یافته است.

شهردار تهران تصریح کرد: در جلسه‌ با آقای لاریجانی و همچنین در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس تقاضا کردم همان سهم 50 درصدی شهرداری که از ابتدا وجود داشت محقق شود تا بتوانیم به عنوان یک درآمد پایدار، بخشی از مشکلات را به وسیله آن حل کنیم.

وی در خصوص هزینه‌های پایتخت بودن تهران برای شهروندان تهرانی گفت:‌ در جلسه‌ای که با آقایان روحانی و لاریجانی داشتم، این موضوع مطرح شد و گفتم که بخشی از این هزینه‌ها را دولت و مجلس باید بپردازند و نباید همه این هزینه‌ها را شهروندان تهرانی پرداخت کنند.

افشانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت جلوگیری از فروش تراکم هزینه‌های شهرداری از چه محلی تأمین خواهد شد، اظهار کرد: این طور نیست که عوارض گرفته نشود؛ در واقع عوارض حتما گرفته خواهد شد و یکی از محل‌های درآمد شهرداری از  عوارض است. آنچه که مورد قبول شهرسازان است، این است که اجازه ندهیم یک ساختمان مانند دودکش از وسط یک محله بالا بیاید و حقوق مردم ضایع شود و مواردی مانند نور و منظره دید آنها مختل نماید. دیگر از این به بعد ساختمان‌های دودکش گونه در شهر ساخته نخواهد شد، زیرا این جزء ضروریات طرح جامع تفصیلی تهران است که دقیقا مشخص می‌کند در هر خیابان چند خانه با چه تعداد طبقات می‌تواند ساخته شود.

شهردار تهران در خصوص سرنوشت ساختمان پلاسکو اظهار کرد: دیروز با آ‌قای سعیدی کیا صحبتی داشتم که بحث ما بیشتر در خصوص پلاسکو بود. قرار شد ابتدا نقشه گودبرداری را به شهرداری‌ بیاورند تا تأیید شود و سپس اقدام به فعالیت کنند تا مشکلی ایجاد نشود. سپس در اولین فرصت نقشه‌های نهایی را برای تصویب بیاورند تا پروانه ساخت صادر شود.

افشانی در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص منطقی بودن گرفتن هزینه 95 هزار تومانی تماشای فوتبال جام جهانی در برج میلاد گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم.