به گزارش پارس نیوز، 
اصرار بنیاد مستضعفان برای احداث ساختمان جدید پلاسکو بدون گرفتن پروانه ساخت، بیم آن را به وجود آورده که در صورت مداخله شهرداری از ادامه ساخت جلوگیری شود.

بعد از آن که ساختمان 17 طبقه پلاسکو در تاریخ 30 دی ماه 1395 بر اثر آتش سوزی فروریخت، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان که مالک پلاسکو محسوب می‌شود، اعلام کرد: بعد از صدور پروانه، ساختمان جدید پلاسکو در مدت دو سال ساخته خواهد شد.

پلاسکو

اگر چه طی یک سال هیچ اقدامی نشد، اما سعیدی کیا در سالگرد تخریب پلاسکو  گفت: عملیات ساخت پلاسکوی جدید در دهه فجر 96 کلنگ زنی می‌شود که در این مورد هم کلنگ زنی صورت نگرفت و ورودی‌های ساختمان پلاسکو همچنان  مسدود ماند.

پلاسکو

بنیاد مستضعفان امسال هم قول داد که همزمان با عید سعید فطر کلنگ ساخت پلاسکوی جدید را در محل ساختمان خراب شده آن بر زمین بکوبد و البته این کار را انجام داد و موفق شد کلنگ را در روز مقرر بر زمین بکوبد.

پلاسکو

آنچه که از کوبیده شدن کلنگ در موعد مقرر مهمتر است، تداوم کوبیده شدن آن بر زمین برای ساخت پلاسکوی جدید است، زیرا که  رهاسازی پروژه پلاسکوی جدید بعد از کلنگ زنی عید فطر، این پروژه را تبدیل به گودالی بی سرنوشت مانند گودال کنار برج میلاد خواهد کرد.

بر اساس مشاهداتی که  از محل ساختمان پلاسکو به عمل آمد، درهای آن از خیابان جمهوری و کوچه پشتی بسته بود و هیچ کس در داخل آن مشغول فعالیت برای ساخت پلاسکوی جدید نبود.

پلاسکو

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با نمایشی خواندن این کلنگ زنی گفته بود، اگر در شرایطی که پروانه ساخت صادر نشده، شروع به ساخت پروژه شود، به زودی شاهد توقف پروژه و رهاسازی آن همچون گود کنار برج میلاد خواهیم بود.

پلاسکو

این اظهارنظر اعطا که برای او هزینه ساز بود، سبب شد عده‌ای از کسبه پلاسکو تصور کنند که این سخنان بر خلاف منافع آن‌هاست و بر همین اساس این عضو شورای شهر تهران مورد اعتراضات شدید خود قرار دادند.

اعطا هم برای روشن سازی اذهان کسبه پلاسکو بار دیگر در توئیتی نوشت: وقتى به کلنگ زنى بى نقشه و پروانه پلاسکو اعتراض مى‌کنیم و مى‌گوییم با این روند کار در میانه راه مانند گود برج میلاد متوقف و قفل مى‌شود، بیش از هر کس از حقوق کسبه آسیب دیده دفاع مى‌کنیم. موجب شگفتى است کسانى با عنوان کسبه پلاسکو به این بهانه مرا شایسته انواع اهانت‌ها دانسته‌اند.

پلاسکو

همچنین استانداری تهران در پاسخ به مواضع اخیر شواری شهر تهران با انتشار اطلاعیه‎ای اعلام کرد: با گذشت ۱۷ ماه از فروریختن ساختمان پلاسکو، تاکنون هیچ اقدام عملی درخصوص بازسازی آن صورت نگرفته است.

روبط عمومی استانداری تهران در ادامه تاکید کرده است: اصرار برخی دوستان شورای شهر و همکاران رسانه در پیچیده ‌تر کردن مسأله و ابهام‌ آفرینی بیشتر حول این موضوع، بر حجم این آسیب‌ها افزود و نگرانی‌ها را عمیق‌تر کرد.

استانداری با طرح این پرسش که دوستان شورای در این ۱۷ ماه کجا بوده و مهم‌ ترین اقدام شان در قبال این معضل شهری چه بوده است؟ گفته، کسانی ‌که در این روزها بر طبل بی‌ قانونی در روند تحرک‌ بخشی استانداری به موضوع بازسازی پاساژ پلاسکو کوبیدند، اولاً نیک به جایگاه حاکمیتی استانداری واقف هستند و ثانیاً انتظارمی‌رود به نقش و جایگاه نظارتی شورای شهر (براساس ماده۷۱ قانون شوراها) نیز واقف و آگاه باشند. بنابراین، تخطئه‌ کردن عملکرد درست و دقیق استانداری که با تأکید و نظارت و پیگیری شخص استاندار که انصافاً با چهل سال سابقه و تجربه گران در بالاترین رده‌‌های مدیریتی کشور از جمله معاونت هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و مسئولیت خطیر نمایندگی مردم درمجلس شورای اسلامی، به نتیجه رسیده و بارقه‌ های امید را دردل این عزیزان زنده کرده، پیامدی جز قفل کردن مسیر پیشرفت در امر بازسازی و مأیوس‌ کردن عزیزان کسبه را در پی نخواهد داشت.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اما اکنون در برابر برخی القائات خبری و اشکال ‌تراشی‌های بی ‌مورد که متأسفانه دوستان در اثر بی ‌تجربگی و به‌ صورت ناخواسته، به جای همدلی و هم ‌افزایی برای حل مشکل، آن هم باگذشت ۱۷ ماه، دچار احساسات شده و در دام سیاسی برخی رسانه ‌های مغرض گرفتار آمده‌اند، احترام به افکار عمومی را لازم دانسته و تأکید می‌کند که تمامی تلاش استانداری تهران معطوف به هماهنگ‌ ساختن دستگاه‌های مسئول از جمله بنیاد مستضعفان(به‌عنوان مالک)، شهرداری به ‌عنوان مسئول صدور مجوزهای لازمه بوده وخوشبختانه تمامی جهات موضوع بخصوص کسبه راضی و خوشنود جلسه را ترک گفتند و به‌عنوان تبرّک و با نیت ‌اعطای عیدی به کسبه و خانواده‌‌ها آن‌ها از سوی استاندار اعلام شد که عملیات بازسازی از روز عید سعید فطر آغاز شده و تأکید شد که تا دو عید فطر بعد باید خاتمه یابد.

استانداری با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای شهر تاکید کرده است: متأسفانه طرح‌ این عبارت از سوی سخنگوی شورای شهر در رسانه‌ها که «ورود استاندار از این نظر بود که به‌ عنوان نماینده عالی دولت در استان نقش مثبتی بازی کند»، تنها عبارتی خام و ناپخته و البته توهین به عالی ‌ترین مقام دولت در استان می‌تواند باشد.

اکنون که بنیاد مستضعفان با کلنگ زنی ساختمان جدید پلاسکو سعی کرده تا نشان دهد برای ساخت پلاسکوی جدید اراده‌ای جدی دارد، بهتر است برای جلوگیری از شکست این تصمیم از حیث جلوگیری شهرداری به خاطر نداشتن پروانه ساخت، ابتدا نسبت به اخذ پروانه ساخت از شهرداری اقدام کند و سپس بعد از کلنگ زنی اقدام به ساخت کند، زیرا که با در پیش گرفتن راه غیر قانونی نه تنها در پلاسکو آجر بر روی آجر بند نخواهد شد، بلکه در هر کجای کشور هم با بی قانونی آجر روی آجر بند نخواهد شد.

پلاسکو را با رعایت ضوابط و با هماهنگی همه نهادهای مسئول می سازیم

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان درباره روند اتفاق افتاده در ماجرای پلاسکو گفت: در سی ام دی ماه 95 حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد از همان روز با کمک همکاران کمیته‌ای برای این حادثه تشکیل شد و به رایزنی با مسئولان مربوطه برای چگونگی بازسازی این ساختمان پرداختیم. در این ساختمان حدود  600 نفر مالک سرقفلی وجود داشت و بنیاد هیچ مالکیتی از نظر سرقفلی در آنجا ندارد و صرفا مالک اصلی ساختمان و زمین است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به زمان وقوع حادثه ادامه داد: من در روز سوم این حادثه در محل ساختمان پلاسکو به وزیر کشور عرض کردم ظرف دو سال این ساختمان را می‌سازیم، اما کاملا مشخص است که ساخت این ساختمان باید با کسب مجوز باشد. بنابراین از همان ابتدا به دنبال اخذ مجوزهای لازم بودیم و این موضوع با تغییر شهردار وقت همزمان شد و این تغییر در روند کار فاصله و تاخیر  ایجاد کرد.  با آمدن نجفی شهردار سابق تهران با او نیز مذاکره و با دادگستری و مراجع ذی‌ربط قضایی هم رایزنی کردیم و بالاخره رایزنی‌ها منجر به این شد که با حضور حجت معاون شهرسازی شهرداری جلسه‌ای تشکیل و صورت جلسه‌ای در خصوص اقدامات اجرایی تنظیم شد.  

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه افزود: بنیاد مستضعفان  مالک زمینی موسوم به پارکینگ اکبر است که معارض هم داشت و آن را آزاد کرد. بنیاد اعتقاد داشت ساختمان 15 طبقه، ساختمان 5 طبقه (که سرپاست اما از نظر ما قابلیت استفاده ندارد) و زمین پارکینگ اکبر تجمیع شود و در مجموع یک مجموع فاخر که گنجایش 600 واحد را داشته باشد، احداث شود.  صورت جلسه مذکور به امضای نجفی، حجت، بنده و شهریاری معاون دادستان تهران که مسئول این ماجراست رسید. در آن صورت جلسه بر تخریب ساختمان 5 طبقه و تجمیع این سه قطعه زمین تاکید شد.

سعیدی کیا در ادامه افزود: بعد از این صورتجلسه با مخالفت صاحبان سرقفلی ساختمان 5 طبقه ضلع شمالی مواجه شدیم. این ماجرا ادامه پیدا کرد  و در جلسه‌ای که با شریعتمداری به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور در دولت یازدهم داشتیم، تمهیداتی از طرف دولت برای کمک به افراد صدمه دیده طرح شد و بالاخره قرار شد یک ساختمان به عنوان جایگزین در نظر گرفته شود و مجتمع نور برای این موضوع انتخاب شد.

محمد سعیدی کیا با اشاره به نامه نگاری‌های خود به مقامات برای تشکیل جلسه‌ای مشترک برای حل و فصل موضوع پلاسکو گفت: با تشکیل دولت دوازدهم موضوع به مقیمی استاندار تهران واگذار شد. مقیمی در دو یا سه جلسه همه ذینفعان را دعوت کرد. در جلسه سوم قرار شد که ساختمان 15 طبقه سر جای خودش با 5 طبقه  منفی ساخته شود، اما صاحبان سرقفلی آن تمایل داشتند با مقاوم سازی از ساختمان استفاده کنند و سرانجام جمع بندی شد که این ساختمان توسط خود صاحبان سرقفلی مقاوم سازی و مورد استفاده قرار گیرد. صورت جلسه این موضوع به امضای میراث فرهنگی، شهردارمنطقه، استاندار، بنیاد مستضعفان و صاحبان سرقفلی پلاسکو رسید و مقیمی اینطور بیان کرد که عید فطر امسال را مبنا قرار دادیم و قرار شد تا عید فطر دو سال آینده این ساختمان ساخته شود و  بنیاد این را پذیرفت که برج 15 طبقه را با استانداردهای روز بسازد، بنابراین در روز عید فطر کلنگ زنی این ساختمان با حضور نمایندگان بنیاد مستضعفان و صاحبان سرقفلی انجام شد.  

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه صورت جلسه مذکور به معنای کسب پروانه نیست، افزود: کلنگ زنی ساختمان پلاسکو با مجوزهایی که در آن صورت جلسه امضا شد، شروع شد. البته این به معنای کسب پروانه ساخت نیست و بنیاد بر این مسئله واقف است، اما چون گودبرداری سه یا چهار ماه طول می‌کشد و به دلیل گودبرداری در مرکز شهر کار باید شبانه انجام شود، لذا قرار شد با حضور قادری  استاد دانشگاه و یکی از مهندسان برجسته کشور کار طرح،  اجرا و نقشه محافظت از دیواره‌های گودبرداری همزمان انجام شود.

سعیدی کیا در ادامه افزود بنیاد درخواست پروانه را داده است و پروانه ابتدا برای گودبرداری به صورت طرح و اجرا و در ادامه پروانه برای کل ساختمان طبق ضوابط و مقررات صادر خواهد شد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با تاکید بر اینکه کل هزینه‌های ساخت برج 15 طبقه توسط بنیاد مستضعفان تامین می‌شود، ادامه داد: طبق صورت جلسه، 5 طبقه منفی برای جبران خسارت بنیاد مستضعفان احداث می‌شود و به صورت تجاری شهرداری پروانه صادر خواهد کرد، اما اصل هدف بنیاد ساخت این پروژه ملی در جهت حل مشکل کسبه ساختمان پلاسکو است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین تاکید کرد در جهت تکریم شهدای آتش نشان نمادی برای جانفشانی این شهدا در نظر گرفته خواهد شد.

محمد سعیدی کیا در پایان افزود:  ما بر آن هستیم تمام اقدامات را با رعایت ضوابط و با هماهنگی همه نهادهای مسئول انجام دهیم و خوشبختانه با جمع بندی استاندار تمام اختلافات گذشته برطرف شده است، اما با این حال بنیاد آمادگی دارد با هر دستگاه مسئولی برای خاتمه دادن به این موضوع جلسات مشترک و هماهنگی داشته باشد.