به گزارش پارس ؛ فارس به نقل از روزنامه کویتی السیاسه، احمد الطیب، شیخ الازهر در گفت وگو با شبکه تلویزیونی « دبی» گفت: اسلام یعنی میانه روی و اسلام غیرمیانه رو اسلام نیست.

* اسلام حقیقی اسلام معتدل و میانه روست

وی با بیان اینکه الازهر اجازه حکومت کردن به اسلامگرایان غیرمعتدل را نخواهد داد، افزود: این اسلام حقیقی است و رهبران باید بر این اساس باشند.

الطیب در عین حال بر نقش « ملی» الازهر در مصر تاکید کرد و گفت: الازهر با مسافتی از نظام سیاسی و نیروهای سیاسی حرکت می کند و هیچ رابطه معین یا رابطه رنگارنگی با حکومت نداریم.

وی همچنین با اشاره به درگیری های اخیر در جهان عرب تاکید کرد: آنچه که باید برای همه معلوم باشد این است که نباید دولتی علیه دولت دیگر عمل کند که این به معنای تضعیف همگان در برابر نیرویی قوی تر است.

الطیب در عین حال افزود: سوریه در حال تخریب با سوء استفاده از اختلافات مذهبی است و امروز سوریه به صحنه نمایش نیروهای بیگانه با سوءاستفاده از نیروهای منطقه ای تبدیل شده است که البته هدف آن اختلافات مذهبی نیست بلکه هدف تخریب سوریه و ایران با استفاده از این اختلافات است.

* اختلافات مذهبی الازهر با ایران در رد مذهب شیعی نیست

بنابر این گزارش، شیخ الازهر در بخش دیگری از این گفت وگو با ابراز ناراحتی از آنچه تلاش ایران برای نشر مذهب شیعی در کشورهای اهل تسنن می خواند، گفت: الازهر از این امر راضی نیست و به هیچ وجه نمی تواند آن را قبول کند.

وی افزود: البته حق تهران است که روش خود را در جمع بین امور مدنی و شهروندی و امور دینی داشته باشد.

الطیب با بیان اینکه الازهر اختلافات مذهبی با ایران دارد، تاکید کرد: این اختلافات در رد مذهب شیعی نیست بلکه در رد تلاش آنها برای تبلیغ مذهب شیعی با هدف تغییر مذهب جوانان مصری است.

این سخنان الازهر در حالی است که بارها مقامات رسمی ایران از جمله مقام معظم رهبری تاکید کرده اند که ایران به دنبال تبلیغ تشیع در کشورهای سنی مذهب نیست.

بنابر این گزارش، شیخ الازهر همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو با تقدیر از اقباط مصر گفت: مسیحیان مصر اجازه ندادند که مورد سوء استفاده غرب قرار بگیرند هر چند غرب تلاش می کرد نشان دهد که آنها پس از انقلاب در خطر به سر می برند.