به گزارش پارس نیوز،دکتر مختار جلالی جواران درباره بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ تربیت مدرس گفت: ما از سه سال پیش برنامه راهبردی برای دانشگاه نوشتیم که چهار محور بین‌المللی سازی، کارآفرینی، کیفیت و استقلال مالی دارد. برای بین المللی سازی استقلال مالی به نحوی طراحی شده است که 20 درصد دانشجویان دانشگاه باید بین‌المللی باشند، طبیعتا برای رسیدن به این هدف باید همه کمک کنند، باید همه نهادها و سازمانها بستر جذب دانشجوی خارجی را فراهم کنند.

وی ادامه داد: محوریت برنامه ما کشورهای شرق به خصوص چین و ژاپن است، تلاش‌هایی انجام دادیم تعدادی هم دانشجوی خارجی داریم اما با مطلوب بسیار فاصله داریم، تاکید می‌کنم که همه نهادها نظیر وزارت علوم و وزارت امورخارجه باید همکاری داشته باشند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: براساس برنامه ما باید از 12 هزار دانشجوی موجود 2 هزار دانشجوی خارجی جذب کنیم. الان تعداد محدود است حدود 100 دانشجوی خارجی داریم.

جلالی در پاسخ به اینکه آیا برای جذب دانشجوی خارجی رشته‌های خاصی مدنظر دارید ادامه داد: برای جذب دانشجوی خارجی باید دو مولفه را در نظر بگیریم، اول ظرفیت داخل و دوم علاقه دانشجویان خارجی باید مدنظر قرار گیرد. رشته‌های مانند ادبیات فارسی، ایران‌شناسی، معماری اسلامی را به عنوان رشته‌های مورد علاقه دانشجویان خارجی در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: از کشورهای اطراف کمتر دانشجو داریم ولی باید تلاش کنیم بخاطر نزدیکی فرهنگی و شرایطی که داریم بتوانیم بیشتر دانشجوی جذب کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس درباره بازنگری دروس در این دانشگاه گفت: از زمانیکه تفویض اختیار به دانشگاه‌ها شده است دانشگاه‌ها می‌توانند راسا اقدام کنند. خوشبختانه بسیاری از دروس بازنگری شدند و این بازنگری براساس نیاز کشور و دنیا بوده است. همانطور که می‌دانید هر سه سال علم نو می‌شود و لازم است که ما حداقل 5 سال یکبار بازنگری داشته باشیم خوشبختانه دانشگاه توانسته در این حوزه موفقیت خوبی داشته باشد. بخش عظیمی انجام شده است ولی آن اندازه‌ای که انجام نشده تعداد زیادی نیست.

جلالی درباره توجه به برنامه‌های درسی بین‌رشته‌ای گفت: یکی از محورهای اصلی دانشگاه راه‌اندازی برنامه‌های درسی بین‌رشته‌ای است، باید رشته‌هایی راه‌آندازی شود که نیاز کشور در آنها لحاظ شده باشد و گره‌ای از مشکلات کشور باز کند. ما در رشته‌هایی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر، علوم داده‌ها، جرم‌یابی الکترونیکی در مقطع ارشد مجوز گرفته‌ایم، مثلا در رشته انرژی نو 5 دانشکده با هم همکاری دارند.