به گزارش پارس نیوز، 

تغییر سبک زندگی و مدرن شدن لایف استایل جوانان ایرانی یکی از خطرات جدی است که در آینده سلامتی آنان را تهدید می‌کند. از جمله دستاوردهای ماشینی شدن زندگی شهری  شیوع چاقی در ایران است که اخیرا همه گیر شده و ما درجای جای تهران و شهرهای کشور شاهد شیوع چاقی در دختران و پسران بین 15 تا 20 سال  نیز هستیم.

با گشتی در خیابان‌های شهر تهران عملا می‌توان عامل بدعادت شدن مردم به غذاهای فست فودی را دید و مشکل اینجاست که بسیاری از آنان حتی از مجوزهای لازم هم برای ارائه غذای با کیفیت به مشتری‌ها برخوردار نیستند و بهتر بگویم هر مواد غذایی ارزانی به دستشان برسد، از آن برای مشتری استفاده می‌کنند.

هرچند این مساله‌ای نیست که تنها در تهران شاهد آن باشیم و بنا به آمارهای جهانی  مشکل اضافه‌وزن و چاقی اکنون در ۷۳ کشور جهان طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر شده و عوارض فاجعه‌بار آن بیش از ۲میلیارد نفر را با خود درگیر کرده است که نشان دهنده وضعیت بغرنجی است که نسل آینده با آن روبرو خواهد بود.

از تعداد کل 385 هزار مرگ در ایران طی سال 2015، حدود 50 هزار مرگ یعنی معادل 13 درصد از مرگ‌ومیرها، قابل انتساب به اضافه‌وزن و چاقی بوده است

اما مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که بدانیم این مشکل در ایران در این چندساله اخیر با شدت یافته است و بنا به آمارهای تحقیقات وزارت بهداشت  به طور کلی 29 میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه‌وزن، هستند و این تقریبا یک سوم جمعیت افراد کشور را شامل می‌شود .

اگر بخواهیم آماری به این مساله نگاه کنیم باید بگوییم که در سال 1980 (1359)، تعداد افراد چاق در ایران، معادل 2 میلیون نفر بوده که به 11 میلیون نفر در سال 2015 (1394) رسیده و 5.5 برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد افراد دچار اضافه‌وزن در ایران، طی همین دوره، از 5 میلیون نفر به 18 میلیون نفر افزایش یافته و بیش از 3.5 برابر شده است.

از این رو به همین تناسب تعداد مرگ و میرهایی مرتبط با چاقی نیز در حال افزایش است تا جایی که از کل تعداد مرگ‌ومیرها در سال 1990 که شامل 372 هزار فقره بوده، حدود 21 هزار و 500 مرگ یعنی حدود 6 درصد مرگ‌ها قابل انتساب به اضافه‌وزن و چاقی بوده‌اند؛ در حالی که از تعداد کل 385 هزار مرگ در ایران طی سال 2015، حدود 50 هزار مرگ یعنی معادل 13 درصد از مرگ‌ومیرها، قابل انتساب به اضافه‌وزن و چاقی بوده است.

‌رشد بی رویه چاقی در ایران در حالی فراگیر شده است که در سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که به تصویب کمیته بیماری‌های غیرواگیر کشور و امضای برخی مسئولان ارشد و رییس سازمان بهداشت جهانی رسیده است، چاقی را عامل خطر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مزمن و نیازمند مدیریت می‌داند اما متاسفانه علیرغم نظارتی که باید در این زمینه وجود داشته باشد، نه تنها برای این مساله کاری انجام نشده است بلکه تحقیقات نشان داده است که آمار چاقی در کشور در این چندسال اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده است در حالی که این مساله قابل پیشگیری است و باید برای این بحران فکر جدی انجام داد.