به گزارش پارس نیوز، 

سن شروع مصرف قلیان به 14 سالگی رسید ، خبری کوتاه و تلخ که از سوی معاون وزیر بهداشت به صورت رسمی اعلام شد اما گوش شنوایی برای حل این موضوع وجود ندارد.

شاید اگر واقع بینانه بخواهیم قضاوت کنیم باید بگوییم که قسمت دردناک این ماجرا آنجاست که این دختران نوجوان تحت تاثیر والدین خود به چنین تفریحی روی آورده‌اند که در این صورت باید فاتحه سلامتی مادران نسل آینده را خواند.

هرساله از پنجم تا 11 خرداد  به عنوان هفته ملی بدون دخانیات  نامیده می‌شود که امسال با شعار ملی « قلیان سمی برای سلامت خانواده» در نظر گرفته شده اماکیست که نداند آن چه سبب گسترش قلیان در دختران و پسران جوان شده، تربیت‌ اشتباه آن دسته از خانواده‌هایی است که به آینده فرزندان خود اهمیتی نمی‌دهند و خواسته و ناخواسته خود پسران و دختران جوان خود را به دام تله‌ای انداخته‌اند که رهایی از آن به این سادگی‌ها ممکن نیست و شاید اثرات مخرب آن تا سال‌ها باقی بماند.

کاهش سن شیوع قلیان در میان خانواده‌های ایرانی در حالی شیوع پیدا کرده است که اکثر خانواده‌ها این تفریح خانوادگی را بی خطر دانسته و عملا اطلاعی از تاثیرات مضر آن ندارند، در حالی استنشاق دود آن ضررهای بسیاری را برای افراد دارد.

بد نیست بدانید که مصرف قلیان آشکارا نشان داده که تاثیرات منفی بسیاری را  براعضای حیاتی بدن مانند ریه‌ها و قلب دارد و در صورت اعتیاد به این تفریح خانوادگی سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، افزایش حملات آسم و ذات‌الریه تنها گوشه‌ای از برخی از خطرات مربوط به کشیدن قلیان است که انتظار خانواده‌های ایرانی را می‌کشد.

هرساله از پنجم تا 11 خرداد 97 به عنوان هفته ملی بدون دخانیات  نامیده می‌شود که امسال با شعار ملی « قلیان سمی برای سلامت خانواده» در نظر گرفته شده است

در این شرایط متأسفانه اکثر تنباکو‌هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه شده است که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌ گردد، بنابراین علاوه بر بیماری‌های ذکر شده، رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد. از طرفی میزان دی‌اکسیدکربن که از طریق قلیان استنشاق می‌شود در مقایسه با سیگار بسیار بالا است و این مسئله باعث می‌شود که کشیدن یک قلیان برابر با 7 تا 10 سیگار باشد.مصرف سیگار و قلیان هم چنین موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون های جنسی می شود که به تسریع پوکی استخوان می انجامد.

در پایان گفت اگرچه تلاش‌های فرهنگی دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از گسترش قلیان امری ضروری است اما آنچه می‌تواند نجات بخش جان نسل آینده باشد، تغییر سبک زندگی خانواده‌های ایرانی است که تعلل درباره این مساله می‎تواند به مثابه دوئل با سلامت فرزندان و نسل آینده باشد، در حالی که با همدلی  و همراهی با یکدیگر می‌توان از خطر مسلم مرگ تدریجی جوانان ایرانی جوگیری کرد.