به گزارش پارس نیوز، 

دکتر راضیه لک در پانزدهمین همایش مهندسی معدن، افزود: برای اکتشاف مواد معدنی نیاز به لایه‌های اطلاعاتی زیادی چون زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک هوایی، نقشه‌های گسل‌ها و چینه‌ها،‌ سازندهایی که در برگیرنده معادن هستند و زمین شناسی زیر سطحی است.

وی تولید اطلاعات پایه در حوزه زمین شناسی را از وظایف این سازمان نام برد و با بیان اینکه سازمان زمین شناسی از 58 سال گذشته اقدام به تولید اطلاعات پایه کرده‌ است، خاطر نشان کرد: تا به امروز تنها به اکتشافات مواد معدنی سطحی پرداخته شده و هرگز به اکتشافات عمقی ورود نکردیم؛ از این رو سازمان زمین‌شناسی برنامه‌هایی برای اکتشافات مواد معدنی پنهان و لایه‌های عمیق‌تر زمین با استفاده از فناوری‌های به‌روز دنیا دارد.

لک، استفاده از نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی را از جمله فناوری‌های مورد نیاز در این زمینه نام برد و ادامه داد: با استفاده از این فناوری قادریم ذخایر معدنی موجود در لایه‌های زیرین زمین را شناسایی و مناطق امیدبخش را در این حوزه معرفی کنیم؛ از این رو اقدام به انتشار تصاویر ژئوفیزیک هوایی خواهیم کرد.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه این تصاویر از طریق پایگاه داده‌های زمین‌شناسی در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در سال‌های اخیر در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت صحبت‌های زیادی شده است و شاهدیم که دانش به‌روز در حوزه معدن و زمین‌شناسی در دانشگاه‌ها متمرکز شده و از سوی دیگر بخش صنعت نیازمند این دانش است و در این راستا اگر از این دانش و همچنین رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد بهره نبریم، این بخش صنعت است که ضرر می‌کند.

وی از برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی برای حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی خبر داد و اظهار کرد: بر این اساس در صورتی که دانشجویان ایده‌ای در حوزه‌های مربوط داشته باشند، مورد حمایت این سازمان قرار خواهد گرفت.

لک، افزایش سرعت اکتشاف، کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری را از رویکردهای این سازمان در زمینه اکتشاف معادن عنوان کرد و ادامه داد: انتظار داریم در این زمینه‌ها دانشجویان وارد حوزه‌های ساخت و طراحی ‌تجهیزات شوند و ما نیز از این ایده‌ها حمایت خواهیم کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رییس سازمان زمین‌شناسی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر را دانشگاه صنعتی مادر توصیف کرد و خطاب به اساتید درخواست کرد تا زمان بیشتری را برای رسیدگی به امور پژوهشی دانشجویان اختصاص دهند.

انتهای پیام