به گزارش پارس نیوز، 

شهر بجنورد به علت موقعیت مکانی(وضعیت کاسه مانند) که قرار دارد، استقرار واحدهای سنگ شکن در حریم این شهر و رها شدن دیم زارها بر اثر خشکسالی سبب شده تا این شهر در معرض آلودگی هوا گیرد اما طی سال های اخیر وجود حمل و نقل عمومی فرسوده نیز مزید بر این علت شده که گلایه شهروندان را به همراه داشته است.

از 95دستگاه اتوبوس فعال در بجنورد 68 دستگاه فرسوده هستند

موسوی رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر بجنورد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به فرسوده بودن ناوگان اتوبوس رانی شهر بجنورد و دودزا بودن آن ها گفت: پیگیری ها از سوی دور پنجم شورای اسلامی شهر بجنورد و شهرداری درباره تخصیص ناوگان اتوبوس های جدید از وزارت کشور انجام شده اما تاکنون اختصاص ها صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: شهردار بجنورد باید تلاش های انجام شده را گسترده تر سازد و بتواند امر جذب ناوگان اتوبوس های جدید را با برقراری ارتباط با نمایندگان مجلس و وزارت کشور هر چه سریع تر انجام دهد.

موسوی با بیان اینکه باید بر اساس طرح جامع، 95 دستگاه اتوبوس در این شهر خدمات رسانی کنند، ادامه داد: هم اکنون تعداد اتوبوس های فعال در این شهر 68 دستگاه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اتوبوس هایی که در حال خدمات رسانی هستند متعلق به سال های 85، 86، 90 و 92 است، اظهار کرد: بیشتر اتوبوس ها متعلق به سال های 85 و 86 است که حدود 58 دستگاه اتوبوس در حال حاضر فرسوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: از سوی دیگر حدود 20 دستگاه اتوبوس با سیستم صنعتی 40 سال گذشته فعالیت می کنند که فاقد کولر و سایر خدمات هستند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس های درون شهری بجنورد بسیار دود زا هستند، تصریح کرد: این امر به علت مشکل سیستم احتراق آن هاست که به صورت ناقص عمل می کند و در حال حاضر سازمان اتوبوس رانی نیز از منابع مالی برای تعمیر آن ها برخوردار نیست.

وی گفت: به منظور حل این مشکل باید سیستم های دیزلی عوض و به دنبال سیستم های برقی و یا سی ان جی برویم.

اقدام عملی از سوی شهرداری برای رفع مشکل اتوبوس های دودزا انجام نشده است

کلماتی رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: طی سال گذشته این اداره کل مکاتباتی با شهرداری بجنورد نسبت به دودزا بودن ناوگان اتوبوس رانی، رفع نقص اتوبوس های فرسوده و خارج کردن آن ها از رده کاری انجام شد.

وی تصریح کرد: اما تاکنون از سوی شهرداری اقدام عملی در این باره صورت نگرفته است.

کلماتی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این خودروها به مراکز معاینه فنی جهت شناسایی و رفع نقص ارجاع نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود این دستگاه ها موجب ایجاد آلودگی در شهر بجنورد می شود، تاکید کرد: تعدادی از مکاتباتی که این اداره کل به شهرداری بجنورد انجام داده است پیرو مکاتبات و شکایت های مردمی انجام شده است.

بیشتر اتوبوس های درون شهری بجنورد فاقد کارت معاینه فنی هستند

شکاریان کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: بیشتر اتوبوس های درون شهری بجنورد فاقد کارت معاینه فنی هستند و از آنجاییکه میزان دودزایی این خودروها بالاست کارت معاینه فنی نیز برای آن ها صادر نمی شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این اداره کل جلوی تردد اتوبوس ها با دودزایی بالا را نمی گیرد، اظهار کرد: ابزار برخورد این اداره کل با این خودروها راهنمایی و رانندگی است و راهنمایی و رانندگی باید جلوی تردد این خودروها را بگیرد.

شکاریان افزود: اگر جلوی تردد این خودروها در بجنورد گرفته نشود و روند دودزایی آن ها به همین شکل ادامه یاید می تواند در آینده برای این شهر مشکل ساز باشد.


انتهای پیام