به گزارش پارس نیوز، 

اصغر جهانگیر در سی‌و‌یکمین جشن گلریزان ستاد دیه گفت: از سال گذشته تلاش شد تا براساس سفارش مقام معظم رهبری تلاش مضاعفی در حوزه مسائل اجتماعی انجام گیرد

وی ادامه داد حضور مردم در جشن گل‌ریزان و کمک انها می‌تواند باعث آزادی بسیاری از زندانیان شود و آلام این خانواده‌ها را کاهش دهد.

جهانگیر گفت: در کنار این، دو اتفاق بزرگ هم می افتد؛ خالی یا کم شدن موجودی زندان‌ها و کم شدن بودجه بیت‌المال و صرف آن در جای بهتر و دیگری که جامعه هم از این مسئله منتفع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر همسایه ما خانواده یک زندانی باشد که در تنگ‌نا قرار گیرند، قطعا جامعه با مشکلاتی مواجه می‌شود؛ که بهتر است سرپرست خانوار در خانواده حضور یابد.

جهانگیر گفت: امروز 29 هزار زندانی جرایم مالی اعم از عمد و غیرعمد داریم.

وی ادامه داد: از این تعداد 18 هزار نفر جرایم مالی غیرعمد دارند و امروز بیش‌ترین جرایم مالی غیرعمد برای محکومین مالی حقوقی هستند.

رییس سازمان زندان‌ها افزود: دومین جرم غیرعمد شایع که سه هزار نفر زندانی را به خود اختصاص داده همان بدهکاران مهریه هستند که از خانواده‌ خود دور شده اند و باید فرهنگ سازی در این زمینه انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: 360 زن در رابطه با جرایم مالی غیرعمد در زندان هستند که تعداد آنها دو درصد یعنی 18 هزار نفر هستند و 98 درصد دیگر مردان هستند.

جهانگیر گفت: هفتاد درصد زندانیان جرایم غیرعمد زیر 40 سال سن دارند و اینها می‌توانند بعد از آزادی به چرخش چرخ اقتصاد کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: 56 درصد زندانیان جرایم غیرعمد تحصیلات سیکل و زیر سیکل دارند و 86 درصد زندانیان غیر عمد متأهل هستند که اگر آزاد شوند، قدم مهمی در حفظ خانواده‌شان برداشته شده است.

جهانگیر ادامه داد: از این تعداد زندانیان جرایم غیرعمد 52 درصد از حبس آنان زیر شش ماه است که به زندان وارد شده اند و حدود 9 هزار و پانصد نفر می‌شوند.

رییس سازمان زندان‌ها گفت: اکنون در کنار ستاد دیه ایستاده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا زندانیان جرایم غیرعمد هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

وی افزود: استان‌های فارس با 2200 نفر و تهران با 1800 نفر دو استان اول دارای بیش‌ترین زندانی جرایم غیرعمد هستند.

رییس سازمان زندانها گفت: 798 نفر از زندانیان به‌خاطر بدهی مهریه بالاتر از 200 سکه در زندان هستند که این حکایت از ضرورت انجام کار فرهنگی برای کاهش میزان مهریه دارد.