به گزارش پارس نیوز، 

امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به پرداخت مابه تفاوت ارزی اختصاص داده شده به بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ پرداخت‌ها هنوز آزاد نشده است،‌ ما به ناشران گفته‌ایم که مدارکشان را ارائه کنند تا اعتبارسنجی شود، ناشران نیز در حال تکمیل مدارک و ارسال آن‌ها هستند.

وی ادامه داد‌: طبق توافقی که با ناشران و بانک شهر(بانک عامل نمایشگاه) داشتیم قرار شد که در یک دوره یک ماهه این مابه تفاوت پرداخت شود و ما امیدواریم که این پرداخت‌ها در همین دوره یک ماهه پرداخت شود.

شهرام‌نیا در پاسخ به اینکه این پرداخت مابه تفاوت ارزی عطف مابه سبق نیز می‌شود یا خیر گفت:‌ خیر،‌ این پرداخت‌ها مشمول روزهایی است که الزام قیمت ایجاد شد.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی برگزار شد که بخش ناشران خارجی با مشکلات فروش همراه بود، با تفاوتی که میان نرخ ارز دولتی از سوی نمایشگاه اعلام شد و نرخ ارز بازار آزاد، ناشران دچار مشکل شده بودند چرا که از یک سو نمی توانستند کتاب ها را ارزان به فروش برسانند و از سوی دیگر این رقم با فروش ریت کتاب پوشش هزینه کتاب را نمی داد و از سویی خریدار ناراضی بود و قدرت خرید کاهش یافته بود. وضعیت تا چند روز ادامه داشت تا اینکه وزیر ارشاد با معاون اول رئیس جمهور وارد مذاکره شد و نهایتا قرار شد که کتاب‌ها با دلار 4200 تومان دولتی به فروش برسد و ما به تفاوت ارزی آن بعداً به ناشران پرداخت شود.

این پرداختی به کتاب‌های 2017 و 2018 اختصاص پیدا می‌کند آن هم بر اساس اسناد گمرکی و فاکتورهایی که روزانه توسط نمایشگاه کتاب جمع‌آوری شده است.از این طریق قیمت کتاب‌ها، نرخ تبدیل ارز، سال چاپ کتاب‌ها و سایر کنترل‌ها انجام می‌شود.