به گزارش پارس نیوز، 

نشست خبری یحیی دهقانی معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (پنجشنبه 20 اردیبهشت) در محل نمایشگاه برگزار شد.

دهقانی در این نشست گفت: با توجه به اهمیتی که بخش نظارت و ارزیابی نمایشگاه دارد ما در ساختار و چارچوب نمایشگاه تعدادی گروه نظارت و ارزیابی در نظر گرفتیم. در کنار آن هیئت رسیدگی به تخلفات را داریم که در دو بازه زمانی هیئت بدوی و تجدیدنظر تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: در هفت روز نخست نمایشگاه 311 گزارش به دبیرخانه رسیده است. این گزارش‌ها از بررسی و سندسازی شد و از میان آنها 81 رای تا پایان دیروز صادر شده است.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران افزود: از این میان 34 رای به یک روز تعطیلی غرفه، 74 رای به تعطیلی تا پایان نمایشگاه و عدم حضور در نمایشگاه سال آینده و 3 رای به دلیل تخلف مجدد به عدم حضور در نمایشگاه کتاب 2 سال آینده منجر شد.

دهقانی گفت: همچنین 74 ناشر نیز اخطار کتبی، درج در پرونده و جمع‌آوری کتبی که بر اساس ضوابط نباید در غرفه عرضه می‌شده محکوم شدند. امسال طبق ضوابط به تخلفات کارکنان نیز توجه می‌شود بنابراین 7 غرفه به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی محکوم شدند. 8 مورد به دلیل فروش افست و 36 ناشر به دلیل عرضه کتب غیرمرتبط با سالن جریمه شدند. از این میان 3 مورد کتاب بدون شناسنامه و قاچاق عرضه کردند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران افزود: 74 ناشر کتاب ناشران دیگر را عرضه کرده بودند و 19 ناشر فروش کالایی غیر از کتاب داشتند برخی ناشران بویژه در بخش کودک کالاهایی غیر از کتاب همچون اسباب‌بازی یا لوازم‌التحریر عرضه کرده بودند که ما آن را جمعآوری کردیم. همچنین 25 ناشر نیز به دلیل عدم رعایت سایر مقررات جریمه شدند. 9 ناشر استفاده غیرمجاز از بن‌کارت‌ها داشتند به این شکل که بن‌کارت‌های دانشجویی را جمع کرده و با دستگاه‌های پوز خود نقد کرده بودند.

دهقانی اهدای جایزه به مخاطبان از سوی ناشران را غیرقانونی ندانست و گفت: عرضه 30 درصد تخفیف مشکلی ندارد اما بالای 30 درصد تخفیف غیرقانونی است.

وی همچنین با اشاره به جرایم در نظر گرفته شده برای ناشران متخلف گفت: اخطار کتبی، درج در پرونده، تعطیلی یک روزه، تعطیلی تا پایان نمایشگاه،‌ محرومیت از نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و جمع‌آوری کتاب از جمله جرایم در نظر گرفته شده است. بیشترین جریمه‌ها نیز به عرضه کتاب‌های قاچاق یا بدون شناسنامه اختصاص پیدا کرد.

دهقانی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه آیا نمایندگان تشکل‌ها که در امور اجرایی فعالیت دارند نیز تخلفی انجام داده‌اند یا خیر گفت: تشکل‌ها مستقیما در امر نمایشگاه دخالت ندارند بلکه افرادی را به عنوان نماینده خود معرفی می‌کنند و افراد معرفی شده مسئولیت را برعهده دارند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران همچنین بیشترین تخلفات را مربوط به حوزه ناشران عمومی دانست و گفت: این طبیعی است چرا که ناشران عمومی تعداد بالایی دارند. بعد از آن ناشران کودک و آموزشی در جایگاه بعدی قرار دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از مدیران کمیته‌ها در غرفه خود اقدام به تخلف عرضه کتاب غیرناشران می‌کرده است گفت: ما این مسئله را با رایزنی اولیه حل کردیم. یکی از مدیران کمیته‌ها در غرفه خود کتاب‌های ناشران دیگر را عرضه می‌کرد که با رایزنی مشکل حل شد.

دهقانی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا رد پای تشکل‌ها در ماجرای نقدکردن بن‌کارت‌های 110 میلیون تومانی صحت دارد گفت: بن‌کارت‌هایی که نیمه‌ شب کشیده شده بود به تشکل‌ها ارتباطی نداشت بلکه ناشران بخش عمومی بودند که ما جرم آنها را به نهادهای قضایی اطلاع دادیم. 9 نفر از این ناشران اقدام به نقد بن کارت‌ها کرده بودند.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در پایان از آب‌گرفتگی برخی غرفه‌ها به دلیل بارش باران در شب گذشته خبر داد و گفت: خسارت‌هایی به بخش کودک، دانشگاهی و آموزشی وارد شد که این خسارت‌ها جدی نبود.