به گزارش پارس نیوز، 

ایرج حریرچی با تشریح اهمیت اینکه چرا مردم باید خود را بیمه کنند، اظهار داشت: در برخی جوامع افراد جوان و سالم به دلیل هزینه‌های بیمه‌ای خود را بیمه نمی‌کنند ولی در جوامعی نیز کشورهایی هستند از جمله ایران که بیمه کردن اجبار است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح اینکه چرا بیمه شدن کاری عقلانی است، توضیح داد: بیمه یک سوبسید افراد سالم به بیماران و به نوعی سوبسید جوانان به پیران است  که می‌تواند به صورت قانون و یا به صورت اختیار صورت پذیرد.ولی اینکه همه مردم یک میزان حق بیمه پرداخت کنند آیا عادلانه است؟ درحالیکه ثروتمندان نباید به مانند فقرا و کم درآمدها پرداخت داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حق پرداخت بیمه ای یک مورد به صورت برابر و یک مورد به صورت میزان حقوق است، تصریح کرد:  در ایران تا 10 سال قبل حق بیمه برابر داشت ولی در یک دهه اخیر درصدی شده است که هم اکنون 7درصد بدون سقف است که انباشت منابع رخ می‌دهد و بیمه‌ها از هر جایی خرید خدمت کنند.

حریرچی عنوان کرد: در انگلیس پزشک عمومی و پرستار بیماری دیابت را کنترل می‌کنند ولی در ایران افراد می‌روند نزد متخصص، که اینگونه معاینات باعث هزینه‌های بالا برای سلامت می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در کشورهای توسعه یافته به مانند اروپا و انگلستان به جز آمریکا بازار سلامت به صورت دولتی اداره می‌شود و فقط آمریکا به صورت بازار آزاد حوزه سلامت خود را اداره می‌کند. درحالیکه بازار سلامت یکبار خریداری می‌شود زیرا افراد مثلا در طول عمر یکبار دچار آپاندیس شده و یا افراد دچار مشکل اورژانسی می‌شوند.

حریرچی با اشاره به اینکه 95درصد افرادی که کمردرد دارند اصلا "ام آر آی" برای آنها به هیچ عنوان فایده ندارد که چنین مواردی را تقاضاهای القایی می‌گویند که یک طرف آن پزشک و یک طرف مقصر نیز بیمار است؛ تصریح کرد: این دعوایی بود که دمکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا در حوزه سلامت خود داشتند.

وی ادامه داد: مثلا یک دارو برای یک بیمار در کشور حدود 4 میلیارد تومان است که یکی از علت های این تقاضاهای القایی توسط شرکت های دارویی صورت می‌پذیرد درحالیکه طبق قانون باید بیماران از داروهای ژنریک (داروهای تولید داخل) استفاده کنند.

حریرچی عنوان کرد: از هر 100 نفر که در کشور دچار هزینه کمرشکن می‌شوند و اگر جامعه را به پنج گروه 16 میلیون نفر از نظر درآمد تقسیم کنیم بیشترین هزینه سلامت برای پردرآمدها هزینه می‌شود چون در معرض تقاضاهای القایی هستند و اگر کسی در طول یکسال 40 درصد هزینه درآمد خود را صرف هزینه سلامت کند دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شود.

وی درباره گران کردن بیمه افراد سیگاری بیان داشت: در دنیا به این بحث بسیار پرداختند و واقعا شناسایی افراد سیگاری کار آسانی نیست و شاید کسی مدتی سیگار کشیده شده باشد و الان ترک کرده باشد بنابراین گران کردن بیمه سیگاری‌ها امری آسان نیست و باید این گرانی را در فروش سیگار ایجاد کرد.

حریرچی درباره ارتباط چاقی با ابتلا به سرطان توضیح داد: هر چقدر میزان چاقی بیشتر شود میزان سرطان نیز افزایش می یابد درحالیکه نیمی از ایران چاق و اضافه وزن دارند و این درحالی است که 55درصد سرطانهای زنان و 24 درصد سرطان مردان به طور مستقیم با چاقی و اضافه وزن اضافه ارتباط دارد.

وی بیان داشت: مثلا عادت غذایی نامناسب در ماه رمضان باعث چاقی برخی افراد در کشور می‌شود که باعث بیماریهای دیابت خواهد شد، درحالیکه باید در افطار و سحر از پرخوری پرهیز کرد تا افراد بتوانند در این ماه در کنار فرایض دینی از اضافه وزن و چاقی خود بکاهند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین انجام اقدامات پزشکی چه در مطب، چه اتاق عمل و چه در بیمارستان توسط افراد غیرپزشک؛ تخلف اخلاقی و قانونی است و این تخلف مربوط به پزشک و کارشناسان و مسولان فنی است.