به گزارش پارس نیوز، 

 

با دستور وزیر کشور طرح حذف اخذ کپی شناسنامه و کارت ملی در دستگاههای اجرایی کلیدخورد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه رونمایی از طرح «احراز اصالت هویت برخط» با بیان اینکه احراز هویت تک‌تک مردم در گذشته با کپی کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شد، گفت: این مسئله مشکلات زیادی را برای شهروندان را به وجود می‌آورد. همچنین در کنار صرف وقت و هزینه، یکی از مهم‌ترین مسائل، امکان جعل اسناد هویتی بود که با اجرای طرح «احراز اصالت هویت برخط»، این مسئله به حداقل می‌رسد.

وی ادامه داد: البته همواره باید به فکر ایده‌های نو باشیم زیرا مجرمان همواره روش‌های جدیدی را پیگیری می‌کنند.

وزیر کشور با اشاره به ظرفیت‌های ناشناخته سازمان ثبت احوال تأکید کرد: بخش انبوهی از اطلاعات در سازمان ثبت احوال، بدون استفاده و بهره‌برداری مانده است و ثبت‌ احوال باید تلاش کند تا فضای مناسبی را برای سازمان‌های تحقیقاتی و دانشگاهی به منظور استفاده از این اطلاعات، فراهم کند.

رحمانی‌فضلی افزود: با اجرایی شدن طرح «هویت برخط» می‌توانیم حرکت جمعیت را در جغرافیا پیگیری کنیم و اطلاعات دقیقی از مهاجرت‌ها داشته باشیم. همچنین در بحث طلاق که یکی از آسیب‌های کشور است، اطلاعات ثبت احوال می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ثبت احوال در چند سال اخیر دچار جهش شده است، گفت: امیدواریم با اصلاح قانون، در ادامه حذف کپی کارت ملی و شناسنامه در دستگاه‌های اجرایی، بتوانیم تنها با یک کد، اطلاعات را ثبت کنیم. در انتخابات ریاست جمهوری الزام به ثبت اطلاعات، موجب تجمع افراد شد و اگر ثبت کد عملیاتی شود، این‌گونه موارد برطرف خواهد شد.

وزیر کشور با اشاره به اجرایی شدن طرح حذف کپی کارت ملی و شناسنامه در دستگاه‌های اجرایی که به صورت پایلوت در استان‌های سمنان، خوزستان و قم از امروز اجرایی شد، خاطرنشان کرد: باید در یک زمانبندی کوتاه، این طرح در سراسر کشور عملیاتی شود که با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی، امیدواریم تا عید فطر، حذف کپی شناسنامه و کارت ملی در ادارات اجرایی شود و تا ۲۲ بهمن، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، تمامی استعلامات در همه دستگاه‌های اجرایی، دولتی و قضایی به صورت برخط انجام شود.