به گزارش پارس نیوز، 

محمدعلی افشانی به عنوان دومین کاندیدای پست شهرداری تهران در شصمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی این پست گفت: همیشه به کارکنانی که با آنها کار کرده‌ام گفته‌ام تنها شاخصی که می توان به درستی تکیه کرد شاخص رضایتمندی مردم است. شاخصی که می‌تواند ارزیابی عملکرد را به درستی بیان کند؛ لذا با همین نگاه برنامه خود را برای تصدی شهرداری تهران ارائه کردم.

وی افزود:‌ امروز بر اساس ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران و افزایش شاخص رضایتمندی شهروندان برنامه خود را تدوین کردم ؛ چرا که بی تردید در هر سیاستگذاری باید برنامه ریزی مدیریت شهری را به صورت کلی بنگریم.

افشانی ادامه داد:‌ "شهر زیست پذیر ؛ شهروند مشارکت پذیر" عنوان برنامه‌های من برای تصدی شهرداری تهران است؛ لذا به دنبال شهری هستیم که برای همه شهروندان دسترس پذیر باشد و بتوانیم ارتباط بین گذشته و آینده را در آن برقرار کنیم.

بی تردید باید بر اساس شرایط مختلف در تمام محلات شهر تهران زیست شهری را مشاهده کنیم. به این ترتیب پایه کارها در سطح شهر بر اساس محلات است. محلاتی که تشکیل دهنده کل شهر هستند.

معاون عمرانی وزیر کشور تاکید کرد:‌ مشارکت شهروندان در اداره شهر از اهمیت به سزایی برخوردار است و ما باید شهری داشته باشیم که شفافیت و دسترس پذیری در آن به طور کامل محقق شده باشد و تمام سیاستگذاران و تصمیم گیران در برابر مردم پاسخگو باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم بازگشت اعتماد به مردم تاکید کرد و افزود: قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشارکت افزایش پیدامی کند و منابع مورد نیاز شهر توسط خود مردم تأمین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای که می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه ریزی و بودجه ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت.

کاندیدای شهرداری تهران افزود: فرهنگ می‌تواند موتور محرک اقتصاد باشد. باید فرهنگ‌سازی در سطح شهر به درستی انجام شود. شهر تهران به عنوان پایتخت و بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط دارد به همین دلیل دستگاه‌های مختلفی در اداره شهر دخیل هستند. لذا باید تلاش کنیم همکاری و مشارکت میان ذی‌نفعان به طور کامل محقق شود و شهر تهران دارای نقاط برخوردار و فقیر است که باید به نقاط محروم توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های شهر تهران بافت‌های فرسوده است افزود: مقام معظم رهبری به طور جد این موضوع را پیگیری می کند و هر سه ماه یک بار خاص حاشیه نشینی جلسه‌ای با ایشان برگزار می شود.

افشانی ادامه داد: برخی ساختمان‌های تهران ممکن بود صدها سال قدمت داشته باشند؛ اما همگی آنها دارای حیاط نور و زندگی بودند؛ اما در دهه‌های گذشته در کنار این ساختمان‌ها برج‌های بلندی ساخته شد که نور و زندگی را از این ساختمان‌ها سلب می‌کرد و به این ترتیب حقوق ساکنان این بناها ضایع شد.

وی افزود: تخریب باغات تهران یکی دیگر از معضلات شهر تهران است که باید پیگری شود و دو کمیسیون ماده 5 و 100 وجود دارد که ضوابط خاص را برای باغات ایجاد می‌کند اما شاهد هستیم پروژه‌هایی همانند "زگیل" بالا می‌آیند که برای همه مردم درد آور است.

صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها از مهمترین اقدامات باشد

کاندیدای شهرداری تهران ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمدی شهری به عنوان اولویت خاص باید مورد توجه قرار گیرد و اعتبارات فراوانی هزینه شود تا ساختمان‌ها ساخته شود. کنترل و نظارت دقیقی بر روی ساخت ساختمان‌ها وجود ندارد و شهرداری باید در حوزه قانون نسبت به این موارد به صورت موثر اقدام نماید. باید برای پروژه‌هایی که در حال ساخت است شناسنامه فنی ساختمان صادر شود. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود موضوع صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها است که می‌تواند در هنگام حوادث بسیار تاثیر گذار باشد. بی تردید صیانت و حفاظت از باغات یک ضرورت به شمار می رود برای تهرانی که درختان چندصد ساله آن امروز به روش‌های مختلف خشک شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ سرانه فضای سبز باید در محلات و مناطق مختلف شهر تهران تعادل داشته باشد. بحث محیط زیست که یکی از موارد آن آلودگی هوا است باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله حمل و نقل عمومی به نقطه مطلوب برسد.

افشانی تاکید کرد: مهم‌ترین تکیه ما باید به حمل و نقل عمومی ریل پایه باشد. امروز در کشور 19 هزار اتوبوس فرسوده داریم که از این تعداد 5000 اتوبوس فرسوده در تهران تردد می‌کند.

وی به کمبود آب در کشور اشاره کرد و افزود: تنها آب پایدار در اختیار ما برای شهر تهران پساب‌های شهری است که باید بازچرخانی شود. باید از این مهار آب استفاده کنیم تا بتوانیم منابع آبی مورد نیاز شهر را تأمین کنیم.

لزوم استقرار سیستم مدیریت کیفیت در شهرداری

این کاندیدای شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیستم مدیریت کیفیت در کشور اشاره کرد و افزود: باید سیستم مدیریت کیفیت در شهرداری مستقر شود . بنده در زمانی که رییس سازمان نوسازی مدارس بودم 8000 پروژه در حال ساخت داشتیم. زمانی به یکی از مدرسه‌سازان گفتم به جای ساخت مدرسه سه نرم افزار برای این سازمان بسازید تا به این ترتیب بتوانیم هزاران مدرسه در کشور را بنا کنیم.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، کودکان کار، کمبود شادی و نشاط، حاشیه نشینی و توجه به سازمان‌های مردم نهاد از چالش‌های تهران به شمار می‌آید که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.

این کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران تصریح کرد: یکی از موارد مهم در شهرداری تهران پرداخت مطالبات و دیون شهرداری است و باید برای پرداخت آن از منابع بین المللی مانند بانک توسعه اسلامی بهره بگیریم تا مطالبات را کاهش دهیم.

ادامه دارد....