به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، مدیرکل نظارت فنی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تغییراتی در آیین نامه ۸۱ نسبت به آیین نامه پیشین وجود دارد که از جمله آنها توجه به ضریب خسارت رشته های بیمه ای است. وی گفت: مدتی قبل، تعدادی از بیمه گذاران یکی از شرکت های بیمه نسبت به خدمات دهی این شرکت اعتراض داشتند که این مساله ناشی از عدم ارزیابی صحیح ریسک در قرارداد بیمه بود و با توجه به اینکه تعرفه ها آزاد شده، تعیین نرخ بر عهده خود شرکت ها است، اما نرخ ها باید بر اساس ضوابط و توجه به ارزیابی ریسک ارائه شود که این اتفاق نیفتاد.
تعیین چارچوب ضریب خسارت
مدیرکل نظارت فنی بیمه مرکزی اضافه کرد: همچنین در هنگام ارائه خدمت خصوصا در بیمه های درمان با توجه به کم بودن خدمات برخی شرکت ها، بیمه گذاران برای درمان با مشکل مواجه می شوند به همین دلیل شورای عالی بیمه تصمیم گرفت چارچوبی برای ارائه نرخ ها در نظر بگیرد تا حق بیمه به درستی تعیین شود و بیمه گران در خدمت رسانی به مردم با مشکل مواجه نشوند.
به گفته امینی، امکان ارائه خدمت در رشته درمان با توجه به اینکه حجم بالایی از پورتفوی شرکت ها را به خود اختصاص می دهد و تعداد زیادی از مردم متقاضی آن هستند، بسیار زیاد است.
ارزیابی ریسک در تعیین حق بیمه
وی در مورد دلیل ایجاد محدودیت برای ضریب خسارت رشته درمان گفت: محدودیت ضریب خسارت بیمه درمان تا ۸۵ درصد به منظور کنترل و ارزیابی صحیح ریسک است و شرکت های بیمه می توانند برای ارائه خدماتی که هزینه زیادی دارند، حق بیمه بیشتری دریافت کنند. مدیرکل نظارت فنی بیمه مرکزی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه ۸۱ ضریب خسارت هر رشته بیمه، هر سال به تفکیک استخراج و بررسی می شود و این به نفع مردم و شرکت های بیمه است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه حق بیمه کدام رشته ها بر اساس آیین نامه ۸۱ تعیین می شود، گفت: نرخ رشته شخص ثالث اجباری است و توسط دولت تعیین می شود، بیمه نوسانات نرخ ارز و بیمه عمر را بیمه مرکزی مشخص می کند و سایر رشته ها شامل این آیین نامه می شوند.
امینی گفت: براساس آیین نامه ۸۱، نرخ حق بیمه درمان نباید بیش از ۸۵ و کمتر از ۵۰ درصد باشد و سایر رشته ها هم نباید بالای ۷۵ و کمتر از ۴۰ درصد باشد.
استعلام بیمه درمان گروهی از بیمه مرکزی
وی در خصوص نحوه نظارت بیمه مرکزی بر نرخ بیمه های درمان گفت: بر اساس بخشنامه رییس کل بیمه مرکزی، شرکت های بیمه برای صدور بیمه نامه درمان گروهی بیش از ۱۰ هزار نفر باید از بیمه مرکزی استعلام بگیرند. امینی تصریح کرد: نظارت بر اجرای صحیح این آیین نامه انجام خواهد شد و از اطلاعات سامانه سنهاب هم در این زمینه استفاده می شود و شرکت های بیمه سه ماه یک بار گزارش عملکرد خود را ارائه خواهند داد.
مدیرکل نظارت بیمه مرکزی گفت: نظارت بر حق بیمه ها به این دلیل است که اگر ببینیم ضریب خسارت شرکتی از رقم تعیین شده انحراف پیدا می کند، به آنها برای اصلاح نرخ فنی یا تجدید ارزیابی ریسک هشدار می دهیم.