به گزارش پارس نیوز، 

سید محمد بطحایی در حاشیه همایش «سپاس معلم» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران، اظهار کرد: اخیرا مجلس طرحی را در دسترس دارد که براساس آن آموزش و پرورش از قانون خدمات کشوری مستثنی شود و قوانین خاص خود را داشته باشد اما به شکل جدی در دولت مطرح نیست. براساس این طرح، معلمان از بخش‌هایی از قانون مدیریت خدمات کشوری خارج می‌شوند که تاثیراتی بر نظام معیشتی آنها دارد اما هنوز مختصات آن مشخص نیست.

وی درباره استخدام نیروهای حق التدریس، گفت: سال آینده از حداکثر ظرفیت برای به کارگیری نیروهای حق‌التدریس استفاده می‌کنیم اما این افراد باید ضوابط مورد نیاز آموزش و پرورش را داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان مانند سایر کارمندان دولت به آموزش‌های تکمیلی و ضمن خدمت نیاز دارند, بیان کرد: با توجه به فراهم آوردن زیرساخت‌ها سال گذشته بخش عمده‌ای از افرادی که به این آموزش‌ها نیاز داشتند آنها را دریافت کردند اما باید این آموزش‌ها تقویت شود و برای سال تحصیلی آینده براساس نرم‌افزاری که پیش‌بینی شده است برنامه جامعی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا آموزش‌های ضمن خدمت معلمان پیگیری شود.

بطحایی ادامه داد: امروز نیروی انسانی که با کسر ساعات موظف مواجه است بسیار کم شده است اما همچنان باید در عرصه سیاست ساماندهی نیروی انسانی فعال باشیم هم اکنون 930 هزار نفر از کارمندان دولت در آموزش و پرورش هستند و ساماندهی به صورتی که نیروی انسانی به صحیح‌ترین شیوه توزیع شود, مدنظر است البته در آموزش و پرورش برای تحقق عدالت اجتماعی باید مدارس کم جمعیت را داشته باشیم همچنین نمی‌توانیم مدارس را در برخی روستاها تجمیع کنیم بنابراین محدودیت‌هایی داریم که بحث ساماندهی نیروی انسانی را با مشکلاتی مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: سال آینده برای ساماندهی نیروی انسانی دو برنامه خواهیم داشت و تاکید داریم که معلمان با دانش‌ها و مهارت‌های روز آشنا باشند و در مرحله نخست دوره آموزشی جامع برای مدیران و پس از آن برای معلمان داریم تا با ویژگی‌ها و خصوصیات دانش‌آموزان آشنا شوند.

* وضعیت اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان، عنوان کرد: مجلس دولت را مکلف کرده است که این طرح را در برنامه ششم توسعه اجرا کند البته طرح آن را آماده کرده‌ایم اما اجرای آن نیازمند تامین بودجه است تا بتوانیم مرحله دوم را از مهر ماه اجرا کنیم. اجرای مرحله دوم بدین معنا نیست که حقوق تمام معلمان به یکباره افزایش می‌یابد بلکه باعث افزایش شایستگی‌های معلمان می‌شود.

بطحایی درباره استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در آمورش و پرورش، عنوان کرد: برای استفاده ادارات از پیام‌رسان‌های داخلی دو بخشنامه ارسال کرده‌ایم تا تمام ارتباطات خود را در اینجا انجام دهند اما پیام رسان‌های داخلی به دلایل فنی و گاه فرهنگی یعنی متاسفانه کم بودن اعتماد مردم مشکلاتی دارند اما در حال حل مشکلات و مسیر رو به رشد هستند تا انحصار پیام رسان‌های خارجی بشکند.

وی درباره استفاده از کالاهای ایرانی بیان کرد: در حوزه لوازم‌التحریر در اینباره مشکلات جدی داریم و نیاز است تا تولیدکنندگان داخلی حضور پررنگ‌تری داشته باشند همچنین در بخش فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای ایرانی تلاش می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: زمانی که مطالبات پرداخت شد فرهنگیان متوجه واریز آن می‌شوند و نیازی نیست تا آن را رسانه‌ای کنیم.

* انتشار دفترچه آزمون استخدامی در هفته آینده

بطحایی با اشاره به اینکه دفترچه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش هفته آینده منتشر می‌شود, درباره اقدامات این وزارتخانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: مهمترین طرح ما در این رابطه نماد است اما مدارس تحت پوشش این طرح بسیار اندک است البته سامانه‌ای را برای رصد آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفتیم تا با شناسایی آنها به موقع ورود پیدا کرده و با آن مقابله کنند.

وی درباره آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد تصریح کرد: خانواده‌ها و مجامع علمی ار حذف آزمون‌های دوره ابتدایی استقبال کردند و در دوره ابتدایی دانش‌آموزان نباید در معرض فشار آزمون‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی قرار بگیرند اما برای آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد منتظر امضای رئیس جمهور هستیم و بلافاصله پس از آن اعلام خواهیم کرد که وضعیت پذیرش دانش‌آموز در پایه هفتم مدارس سمپاد چگونه خواهد بود البته اگر پذیرش هم داشته باشیم به صورت آزمون نخواهد بود و تا سه یا چهار روز آینده وضعیت قطعی آن مشخص خواهد شد.