به گزارش پارس ، محمد باقر هوشنگی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نسخه (۰۲) پزشک خانواده در هشت استان خوزستان، یزد، اردبیل، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و شرقی اجرا می شود، اظهار کرد: ۳۵ درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی در اختیار پزشک عمومی قرار می گیرد تا از طریق آن مدیریت خرید خدمت انجام دهد، یعنی حقوق خود را برداشته یا به خرید دارو بپردازد.

وی با اشاره به اینکه" حق الزحمه" پزشک خانواده به صورت سرانه پرداخت می شود و میزان آن تا ۳۵ درصد سرانه مصوب سالیانه در سال جاری است، اعلام کرد: سهم پزشک خانواده از سرانه تخصیصی معادل ۶۵ درصد پس از کسر کسورات قانونی خواهد بود که معادل ۲۲.۵ درصد از سرانه کل است.

مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سهم دارو و پاراکلینیک تجویزی پزشک خانواده در نسخه (۰۲) ارتقا یافته نیز معادل ۳۵ درصد پس از کسر کسورات قانونی است که معادل ۱۲.۵ درصد از سرانه کل است.

به گفته وی ۸۰ درصد این مبالغ پس از پایان هر ماه به پزشک خانواده داده می شود و ۲۰ درصد باقی مانده آن نیز پس از پایش اطلاعات پرداخت می شود که این پرداخت مبتنی بر سامانه پرونده الکترونیکی سلامت خواهد بود.

پزشک خانواده در نسخه جدید در ریسک هزینه شریک می شود

هوشنگی در ادامه این گفت وگو به ایسنا گفت: پزشک خانواده در نسخه جدید در ریسک هزینه شریک می شود؛ در واقع پزشک دیگر دارو و یا پاراکلینیک اضافی نمی نویسد و هر نسخه را به اندازه نیاز واقعی هر بیمار طراحی می کند نه اینکه همانند گذشته هر بیماری هر اندازه تقاضا کرد برای او دارو نوشته شود.

وی همچنین در مورد نحوه مدیریت خرید خدمت توسط پزشک خانواده عنوان کرد: نسخه مذکور در سطح اول، پزشک عمومی، آزمایشگاه، رادیولوژی و دارو را تحت پوشش قرار می دهد و از طریق آن پزشک به خرید خدمت می پردازد یعنی حقوق خود را برداشته یا به خرید دارو می پردازد.

مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر از مبلغ مورد نظر پولی اضافه بیاید، مبلغی از آن به عنوان پاداش به پزشک و سازمان های بیمه گر داده می شود و اگر مبلغی کم بیاید پزشک باید آن را از حق خود بپردازد.

به گفته وی، در صورت اجرا نسخه (۰۲) ارتقا یافته پزشک خانواده در استان تهران نیز سرانه های آن به همین صورت خواهد بود.

هوشنگی در مورد سرانه پزشک خانواده در استان فارس و مازندران نیز بیان کرد: سرانه پزشک خانواده در این ۲ استان در سال گذشته ۲۱۰۰ تومان بود که برای این امر در سال جاری مبلغ ۲۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.