به گزارش پارس نیوز، 

سیدشهاب‌الدین حجازی با بیان این که شناخت دریای خزر برای عموم مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان که آینده‌سازان این کشور هستند از اهمیت زیادی برخوردار است، به نقش مهم این دریا در راهبرد توسعه دریامحور کشور اشاره کرد و گفت: دریای خزر با توجه به موقعیت ممتازی که در ژئواکونومیک، ژئواستراتژیک، ژئوپلتیک و ژئوکالچر منطقه دارد، از جایگاه بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده، اما متاسفانه هنوز ابعاد بسیاری از آن ناشناخته باقی مانده است.

وی افزود: مردم کشور ما دریای خزر را تنها به عنوان یک دریای توریستی می‌شناسند و از گنجینه عظیمی که در سطح و بستر این دریا خفته است ناآگاه و یا کم‌اطلاع هستند.

جانشین معاون آموزشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر با اشاره به برگزاری همایش استانی شناخت دریای خزر که توسط آموزش و پرورش نوشهر برگزار شد، با مثبت ارزیابی کردن این گونه همایش‌ها اظهار کرد: برگزاری همایش‌هایی با موضوع دریای خزر موجب می‌شود این دریا به صورت علمی و در ابعاد و جنبه‌های مختلف برای عموم جامعه بیش از پیش شناخته شود.

حجازی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، با توجه به اهمیت و تمرکز زیادی که تاکنون برای خلیج فارس و دریای عمان قائل شده‌ایم، تا حدودی از شناخت موشکافانه و دقیق پتانسیل‌های دریای خزر غفلت شده است و این غفلت بیشتر در زمینه‌های بهره‌برداری از منافع اقتصادی به ویژه منابع هیدروکربن بستر دریا و همچنین حل و فصل معضلات زیست محیطی این دریا مشهود است.

وی با تاکید بر لزوم پرداختن بیشتر به ابعاد مختلف دریای خزر از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و از همه مهم‌تر زیست‌محیطی، بیان کرد:دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در اولین گام باید به ‌منظور دستیابی به منافع حداکثری هر چه سریع‌تر با چهار کشور دیگر حاشیه این دریا "روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان" بر سر رژیم حقوقی دریای خزر به یک تفاهم عزتمندانه، عادلانه و پایدار رسیده تا بتوان از قدر سهم کشور از منابع سطح "آبزیان" و بستر دریا "اکتشاف، استخراج و استحصال هیدروکربن‌ها" به‌طور بهینه بهره‌برداری کرد.

جانشین معاونت آموزشی دانشگاه علوم دریایی به نقش دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف ذیربط در صیانت از منافع ج. ا. ایران در این دریا اشاره کرد و در ادامه در خصوص ماموریت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی در این دریا گفت: برابر ماموریتی که فرماندهی معظم کل قوا به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ابلاغ فرموده‌اند؛ حفاظت و حراست از مرزهای آبی این دریا در کنار صیانت از منافع ج. ا. ایران در بعد دفاعی امنیتی به این نیرو سپرده شده است. در همین راستا، همکاران متخصص و پرتلاش نیروی دریایی در منطقه چهارم دریایی (انزلی) و دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با تلاش شبانه‌روزی خود از هیچ اقدامی فروگذار نبوده‌اند.

وی تاکید کرد: رسالت دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر به‌عنوان بزرگترین دانشگاه دریایی کشور، پرورش افسران فرهیخته جهت خدمت در نیروی دریایی و سایر ارگان‌های دریایی است که در اقصی نقاط آب‌های داخلی و بین‌المللی از منافع ج. ا. ایران صیانت کرده و برای ایران افتخارآفرینی ‌می‌کنند، طبیعی است هر ساله تعدادی از دانش‌آموختگان این دانشگاه جهت ادامه خدمت به مناطق و پایگاه‌های شمالی اختصاص داده می‌شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر با توجه به برخورداری از اساتید مجرب، امکانات، تجهیزات و شبیه‌سازهای آموزشی منحصر به‌فرد، آمادگی آن را دارد تا به دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، ارگان‌ها و سازمان‌هایی که قرار است در حوزه شناخت دریای خزر وارد کنند، کمک و یاری رسانده و به این همکاری افتخار می‌کند.

گفت و گو از سپیده پور شعبان خبرنگار ایسنای مازندران